Försäkringspoll på bike !

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Helförsäkring. 70 % (202 st)
Halvförsäkring. 20 (56 st)
Trafikförsäkring. 3 % (10 st)
Jag kör oförsäkrat. 7 %(19 st)

Jaha, vad ska man säga kanske inte e så ovanligt att köra oförsäkrat ändå ?!

Kan vara så att en del tävlar men tyvärr finns det några procent som vimlar runt i trafiken utan försäkring:huvet

Mvh Bananen
Tyvärr och tyvärr. Det är ju inte den påkörde det drabbar. TFF går ju in och täcker allt för den drabbade. Dock blir ju den som orsakade olyckan skadeståndskyldig, och TFF ser aldrig mellan fingrarna. Blir någon ordentligt skadad så blir man återbetalningsskyldig resten av livet. Så valet är ju enkelt, iaf i mina ögon!

Tyvärr och tyvärr. Det är ju inte den påkörde det drabbar. TFF går ju in och täcker allt för den drabbade. Dock blir ju den som orsakade olyckan skadeståndskyldig, och TFF ser aldrig mellan fingrarna. Blir någon ordentligt skadad så blir man återbetalningsskyldig resten av livet. Så valet är ju enkelt, iaf i mina ögon!

Nej det blir man INTE. Du kan max bli ålagd att betala upp till ett visst antal basbelopp till TFF. Det står på deras hemsida, http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=191. Se under rubriken Återkrav av utbetald skadeersättning. Men, man kan tydligen bli fullt återbetalningsskyldig, jag citerar, om:

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

Risken finns ju, men i normalfallet så gäller basbeloppen.

Missuppfatta inte detta som att jag försvarar att man skall köra oförsäkrat, jag vill bara presentera fakta i målet, och du har ju rätt delvis, man KAN faktiskt bli helt återbetalningsskyldig, men inte ALLTID.

Last edited:
...jag citerar, om:

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

Risken finns ju, men i normalfallet så gäller basbeloppen.
Fast å andra sidan, många olyckor orsakas av onyktra förare tyvärr även bland oss och 100 knyck för fort är ju inte ovanligt, vilket ju iaf klassas som vårdslöshet i många fall.
Men du har rätt, jag hade missat att dom normalt har en spärr :tummenupp Men det är ändå en hel del pengar att betala tillbaka!

Fast å andra sidan, många olyckor orsakas av onyktra förare tyvärr även bland oss och 100 knyck för fort är ju inte ovanligt, vilket ju iaf klassas som vårdslöshet i många fall.
Men du har rätt, jag hade missat att dom normalt har en spärr :tummenupp Men det är ändå en hel del pengar att betala tillbaka!

Det handlar om en tiondels prisbasbelopp dvs ca 3500kr som man blir skyldig att betala. Alltså blir det inte så dyrt men det är unket att köra utan försäkring så därför gör jag inte det.

Försäkringsbolaget har regresskrav mot part, så låt oss säga att försäkringsbolaget betalr ut pengar på någon form av försäkring till den drabbade och motparten har ej någon försäkring då kan man vara ganska säker på att i samma anda som det går till TR för vårdslöshet i trafik eller motsvarande kommer försäkringsbolaget att regressa mot den skyldige parten.

Det är därför många ungdomar som tex. tänder på skolor och annat skoj, förutom att de döms till den eminenta ungdomsvård som finns i vårat land även blir återbetalningsskyldiga på krav i miljonklassen som dessutom tickar ränta.

Försäkrat är väl ändå alltid bäst - tycker jag!

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd