försäkringshjälp vilket skulle ni välja av dessa bolag?

• Thread starter Thread starter DwD
  • Start date Start date

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Tjena!.
jag har fått två priser på en mc försäkring, en monster 900 -97a
dessa är dom billigaste bolagen på min hoj,

tennant:12321 hel/hel går ej att ställa av.
if:1327 hel/mån (91kr/mån avställd).

if blir billigare eftersom jag kan ställa av hojjen,

tennant blir dyrare per år(pga att den inte kan ställas av)

om jag väljer if och ställer av hojjen under vintern så kanske jag råkar på en höjning nästa år, vilket jag inte är så pigg på,
väljer jag tennat(måste flytta hemförsäkringen) så får jag betala under vintern, men vet att jag har samma pris ett år frammåt.
så... vilket skulle ni välja?,

har du kollat med Folksam ?, jag är 21 år, har inte A-kort än och kan helförsäkra en Monster 900 -95 för 8094 kr helår, och ställa av och på hur som helst !, inga krav på klädsel, garage mm, enda kraver är två godkända lås "oberoende av varandra" !

Be skrev:
har du kollat med Folksam ?, jag är 21 år, har inte A-kort än och kan helförsäkra en Monster 900 -95 för 8094 kr helår, och ställa av och på hur som helst !, inga krav på klädsel, garage mm, enda kraver är två godkända lås "oberoende av varandra" !
alltså det här är helt skummt, men för dom som inte har körkort så verkar det som att dom får billigare premie, det verkar vara en parameter som fbolagen inte har tänkt på där :va
folkskam fick jag 1627/mån

DwD skrev:
alltså det här är helt skummt, men för dom som inte har körkort så verkar det som att dom får billigare premie, det verkar vara en parameter som fbolagen inte har tänkt på där :va
folkskam fick jag 1627/mån

hmm, fick i och för sig 10,429 på if hel/hel , kanske är det att jag räknat på en från år 95 kanske ?
eller bor på ett "bättre" ställe i sverige, eller hur man nu ska uttrycka det !

Last edited:
Be skrev:
hmm, fick i och för sig 10,429 på if hel/hel , kanske är det att jag räknat på en från år 95 kanske ?
eller bor på ett "bättre" ställe i sverige, eller hur man nu ska uttrycka det !
du får uttrycka dig "bättre" ställe, för det är det :hihi
när jag räknade på en -94 så blev det dubbelt så dyrt att försäkra den. pga att den stog det 55kw i och min 97 står det 49kw på , 94an hamnade i fklass 6 och 97an i fklass 5,
mao jag tjänade igen det dyra priset på 97an på en försäkrings sesång. :lol

tror inte att det är någon skillnad på 94-97 vad gäller motorerna :rofl

IF´s försäkring gäller EJ på Klubbens bankörninhgar. Det gör däremot SUSAB´s. Så skall du köra bana skulle jag rekommendera SUSAB. Även fast det är hög självrisk. 14.000:- på bana.

EDIT. Kolla med TH och Folksam. De brukar vara humana..

amullo skrev:
IF´s försäkring gäller EJ på Klubbens bankörninhgar. Det gör däremot SUSAB´s. Så skall du köra bana skulle jag rekommendera SUSAB. Även fast det är hög självrisk. 14.000:- på bana.

EDIT. Kolla med TH och Folksam. De brukar vara humana..
jag skall ta susab nu nästa sesång, dom var billigare än if, men man kunde inte ställa av hojjen hos susab,

detta fick jag när jag kollade runt
if…/Skadia
helförsäkring:15027 påställd 1327/avställd 91

Susab Tennant
helsförsäkring:12321/ ej avställlbar

NEJ:SalusAnsvar
halv:18697/hel 30000

NEJ:Folksam
hel:1657 påstäld - avstäld, 409kr mån

NEJ:Trygg-Hansa/Holmia
hel:16919 ,variabel skitförsäkring

NEJ:Bilsport & Mc
hel:16573,halv.10013 endast årsförsäkring

NEJ:Länsförsäkringar
hel:15082 ej avställbar / 21012 avställbar

dessa priser(togs igår) är per helår eller per månad allt är helförsäkrings om det inte står halv. jag är 26 mc kk sedan 2002, bor i zon2
"NEJ" har jag bara skrivit för att jag inte skall ha dom pga priset :rofl

DwD skrev:
Tjena!.
jag har fått två priser på en mc försäkring, en monster 900 -97a
dessa är dom billigaste bolagen på min hoj,

tennant:12321 hel/hel går ej att ställa av.
if:1327 hel/mån (91kr/mån avställd).

if blir billigare eftersom jag kan ställa av hojjen,

tennant blir dyrare per år(pga att den inte kan ställas av)

om jag väljer if och ställer av hojjen under vintern så kanske jag råkar på en höjning nästa år, vilket jag inte är så pigg på,
väljer jag tennat(måste flytta hemförsäkringen) så får jag betala under vintern, men vet att jag har samma pris ett år frammåt.
så... vilket skulle ni välja?,

Du riskerar en höjning på Tennant med nästa år.
If höjde min försäkring(Monster 750) med 80kr/mån vilket är en ganska rimlig höjning...
Chansen är ju nästan lika stor att If sänker din premie till nästa år om hojen bytt åldersgrupp(hojarna byter "åldersfaktor" var tredje år ca).. Och sen kanske du får sänkt för att du haft lappen längre..

Jag tjänade iaf ca 4000 på att välja If framför Tennant även om årsavgiften var "lägre" eftersom jag kunde ställa av..

Be skrev:

jag tror någon lallare har suttit vid knapparna hos Folksam när du har ringt. Min 750 ville de ha lite drygt 23000 hel/hel och då hade jag A-kort och är 26 år...

....får man en sådär låg försäkring är det nästan bättre att lägga på, ringa igen och prata med någon annan så man får reda på vad det verkligen kostar.

korvgubbe skrev:
jag tror någon lallare har suttit vid knapparna hos Folksam när du har ringt. Min 750 ville de ha lite drygt 23000 hel/hel och då hade jag A-kort och är 26 år...

har hittat förklaringen, jag räknade på den -95 som finns på bytbil.com enl regbeviset har den endast 41 kw, där finns nog den förklaringen, mycket konstigt verkar ju vara olika efftekt på var enda Monster enl regbeviset :kocko

Be skrev:
har hittat förklaringen, jag räknade på den -95 som finns på bytbil.com enl regbeviset har den endast 41 kw, där finns nog den förklaringen, mycket konstigt verkar ju vara olika efftekt på var enda Monster enl regbeviset :kocko
var glad över det!, en som är registrerad på mindre effekt har bättre försäkring, och MYCKET högre andrahandsvärde,tyvärr så börjar det bli fler och fler som vet om det :huvet

än så länge så är det bara bilsportmc som anv ursprungs effekt vid beräkning av premie. :näsblod

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!