Försäkringshelvetet

Ett sätt är att flytta till mindre ort....förstår ditt dilemma att behöva betala så mycket även med en 35 årsförsäkring..själv så har jag legat under 3500 kr helår halv med 35 års försäkring både på tidiga R1 och Fireblade. Västmanland is tha shit för försäkringen:tummenupp, ju mindre ort ju billigare försäkring även här.

Kolla med Bilsport & MC på den hojen. Du borde komma under 3000 halv/helår. Nästa år kan du classicaförsäkra för 1600/helår.

Lycka till.

Ett sätt är att flytta till mindre ort....förstår ditt dilemma att behöva betala så mycket även med en 35 årsförsäkring..själv så har jag legat under 3500 kr helår halv med 35 års försäkring både på tidiga R1 och Fireblade. Västmanland is tha shit för försäkringen:tummenupp, ju mindre ort ju billigare försäkring även här.

Jag håller inte riktigt med där Sportis, jag betalar runt 1750 i månaden på min avställningsbara halvförsäkring och då bor jag oxå i västmanland ;) Visst jag är 22 år men det borde väl inte ha något med saken att göra? :rolleyes::tungan

Ger runt 149:-/månaden för min hoj för en halvförsäkring.

https://www.insplanet.com/index.aspx
Dom är asgrymma på att hjälpa till..
sen brukar det sluta med http://www.gjensidige.se
fast jag valde Folksam för en -99: 1000 kubikarer halv/362 /mån (4333 nåt)

...asgrymma på att rekommendera från den paletten de har samarbetsavtal med och därmed får provision ifrån. Självklart jobbar ingen gratis så det är förståeligt. Dock är det inte som konsument lätt att känna till att de bara samarbetar med vissa.
Mitt råd är att givetvis kolla med dem och låta dem göra jobbet åt dig men fråga vilka de har kollat med. Resten av bolagen får du kolla själv såsom t ex Bilsport-Mc. Googla runt lite.
För min Kawa z750 (-08) (helförsäkring) fick jag lägsta årspremien 19500kr från Insplanet. Jag tror det var Salus Ansvar. Jag valde Bilsport-Mc för 5800kr. :rolleyes:
(Likaså för bilen fick jag 14000kr via Insplanet men valde Trygg Hansas Atava för 5900kr.)

Jag har av Folksam fått 3 olika priser beronde på vem man pratar med på Folksam... det lägsta budet var 4500 och det högsta var över 10000 konstigt när jag lämnar samma uppgifter till ett försäkringsbolag... nu kostar min försäkring 4500 kr för en hel... de olika handläggarna bedömmer ursprungseffekten olika... jag är nöjd

oj ja det lät rätt högt.

Jag är 21, och äger en Yamaha R6 -00, och betalar 9611 om året. Visst det är högt, men det är ändå en vanligt olycksdrabbad hoj och jag är ju knappt byxmyndig :va

Bor 4mil ifrån dig, Och betalar 10 *** Helförsäkring R6 -03 ..

Och då är ja bara 22 :banana

Helt ok enligt min mening då försäkringen kostar 3**kr om året när den är avställd ;D

Kalle: Du bor i Sthlm Välkommen till MC-försäkrings helvetet!

Resten av landet (ev med undantag för Malmö o Gbg) har premier som är ca 1/2 - 1/3 mot Sthlm.

Dessutom "oj har du en kåphoj då är det en sport maskin som är inblandad i olyckor, nu dubblar vi premien igen"

Mutter skit!

Ett hett tipps som jag gjorde är att ringa runt till försäkringsbolagen med mobilen och SPELA in samtalet. (finns fin fina appar för det till nästan alla telefoner nuförtiden). Då du tycker att du fått ett lämpligt pris så godtar du det över telefon.
Då försäkringsbolaget skickar ut försäkringsbrevet är det förhoppningsvis rätt, MEN skulle det inte vara det (typ att de har dubblat premien) så ringer man tillbaka och säger "Ni har skickat ut fel summa i försäkringsbrevet. Var god att rätta till detta med korrekt summa (xxxx kr). Vi har ett muntligt av tal på denna lägre summa och jag spelade dessutom in samtalet så att jag kan bevisa detta."
De kommer naturligtvis att ändå försöka slingra sig och då säger man bara "Får jag prata med din chef"
Då personens chef är i luren upprepar man att man har det muntliga avtalet inspelat och att man vill ha försäkringen till detta pris. Om så inte sker blir det ARN, rätten (ty muntligt avtal gäller) samt de kvällstidningar som ev vill jaga slingrande försäkringsbolag. Du bör även fråga chefen om han vill ha en kopia på det inspelade samtalet samt vilken mailadress du ska skicka det till.

Svaret du får av chefen kommer att vara i stil med
"Måste kolla upp detta. Får jag återkomma"
ev
"Skicka inspelnignen till xxx@xxx så återkommer jag då jag lyssnat igenom den"
Varvid lite senare återkommer chefen och ger dig ett besket om att du kan få försäkringen till det lägre priset men att det bara gäller ett år. Kommer troligen att poängtera detta med att den premien gäller bara ett år.

Tro mig detta fungerar.
Jag har idag en premie på 5700 istället för 13400 tackvare att jag spelade in samtalet och skickade in inspelningen till försäkringsbolaget då de ville ha den större premien.

Jag funderar heltklart på att köpa mig en kåk någonstans "in the middle of nowhere". Skriva mig där och eftersända posten! Kostar ca 100k. Men om min försäkring går från 17.000 till 7000 så har jag sparat in pengarna på 10 år :)

SalusAnsvar höjde min Zx10 från 16k till 24k iår, så jag fick byta till Länsförsäkringar iår då dom sänkt sig drastiskt från förra året.

Nu hamnar jag på ca 11K/år men då är det räknat på att jag ställer av den i Sept och på i April... Lite jobb får man stå ut med för 13K :)

Har för mig att Folksam billiga iår oxå i min kategori (Hoj+helförs+där jag bor). Tror att det avgörande var självrisken som nu ligger på 6K.

Dom har ju en del parametrar att ta med:

Var du bor, och ibland hur länge du haft kort/din ålder.
Vilken hoj du har.
Hur mkt självrisk du vill betala höjer resp sänker preminen mkt.
Vem mer som kör din hoj, om du låser in den på nätterna.

Generellt så går bolagen efter hur mkt olyckor/stölder dom har på respektive hoj, så dom uddare hojarna brukar klara sig lägre i pris
(Dvs så är Gixxer mkt dyrare än ex V-twinhojen TL1000R)

Så tänk efter vilka krav du har, och leta sen vidare...

"Vill jag köpa mig en 10 (eller 15)´år gammal "sporthoj" för att beakta min kommande 40 års kris (är 35) så blir hindret premien. Och då handlar det inte om helförsäkring, utan trafiken?? (folksam tar 7421:-/året för en fzr600 -91/ trafik= värd ??ca 13000)"

Låter onödigt dyrt.Jag betalar drygt 4000kr om året för halvförsäkring på en zx9:a...Kolla med andra bolag som sagt:)

Om du kan tänka dig att köpa en fzr 600 -91 kanske du kan tänka dig att köpa en fzr 600 -90 istället. I stort sett samma hoj, men kostar 1700 pix helförsäkrad/helår på bilsport mc...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026