Försäkringsfråga

Boddie

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R1 Husqvarna Te450
Börjar med ett första inlägg här och passar samtidigt på att säga hej!!

För en tid sedan så blev min och min sons Mc stulna när dom stod på en släpkärra. Stölden gick till som så att jag och min bror hade parkerat min bil med släpkärra bakom med cyklarna. Då jag och min bror var inne i en butik under 10-15 minuter så passade någon på att stjäla bilen med släpkärran, anledningen till att dom tog alltihopa var att båda cyklarna var fastlåsta i släpkärran så det fanns ingen möjlighet för tjuven/tjuvarna att stjäla bara cyklarna utan att det skulle verka misstänksamt (min teori). Bror min och jag kommer ut på parkeringen för att fortsätta resan hemåt och hittar då inte bilen och släpkärran med cyklarna. Gapa och skrika lite i ren förbannelse för att sen ringa till polisen för att anmäla bil och helarasket stulet. Så långt helt lugnt men sen börjar ju turerna med försäkringar osv. Bil och grabbens cykel och hemförsäkring i ett bolag och min cykel i ett annat bolag. Efter att papper och kvitton, fotografier osv är ivägskickat till båda bolagen så tar det ett tag. Sen ringer en utredningsman upp mig och undrar om vi kan träffas och självklart så kan vi det säger jag. Utredningsmannen och en kollega kommer hem till mig på kaffe och vi diskuterar igenom hur det hela gick till var vi hade varit iväg och kört osv och det var inga lustiga frågor utan två trevliga försäkringsmän somskötte sitt jobb helt enkelt. Innan dom åkte så sa dom att det var ju helt klart grejerna hade jag ju haft och bevisat det oxå, det var en rutinkontroll då stölden var så omfattande och en koll från dom i hopp om att få fram uppgifter för att försöka återfinna dom stulna grejerna. Ett kort tag efter detta möte så ringer ytterligare en föräkringsman upp och vill träffa mig för att diskutera hur mycket ersättning jag ska få för våra utrustningar och grejerna som fanns i bilen. Vi bestämde möte hemma hos mig och det var en kanonkille mycket trevlig och han var noga med att jag ska bli nöjd över ersättning osv. Vi kommer överens om hur mycket jag ska få för "lösöret" och förhoppningsvis så får jag dom pengarna under slutet på kommande vecka.
Nu kommer vi till det andra bolaget som har varit lite tråkiga att ha att göra med, dom har inte hört av sig enligt överenskommelse osv. Det låg från en början på en handläggares bord som lämnade över det till en utredare som sen lämnar över det till ännu en utredare. Den utredaren har ringt mig och min bror och menar på att jag måste ta fram vittnen på att vi varit och kört cross den aktuella dagen då grejerna blev stulna. Den dagen hade vi varit i en stor grusgrop och kört och där finns det ju inte så många vittnen, jag kom iaf på en dam som bor alldeles intill grusgropen som vi pratade med den dagen och sen även två anställda på det varuhus vi stannade på då grejerna blev stulna. Utredaren säger då att JAG ska kontakta dessa vittnen som jag inte känner och skaffa deras telnr osv så att hon kan prata med dom. Det jag inte förstår är vad jag ska bevisa?? Det är det bolaget som min cykel var försäkrad i som enligt mig är lite lustiga. Utredaren där menar på att jag ska styrka att detta har hännt men ska det verkligen vara så?? Min cykel var ett registrerat fordon med regskylt osv (inte en ren cross), jag har skickat in fotografier, kvitton,ägarpapper, nycklar till låsen och allt dom har bett om.
Om jag skulle bli bestulen på en bil som inte hittas hur ska jag kunna bevisa att den då har blivit stulen??

Beklagar..

Tråkigt det som hänt dig..
Det är aldrig rolig att bli av med prylar som man slitit ihop pengar för att köpa, sen kommer nån lätting och snor allt!
Det tycks som din nye utredare kommer från en storstad och är maximalt misstänksam...
Antalet "hojstölder" ökar på hösten te x, om jag inte minns fel, har man också sett "stulna" kvaddade bilar som är tjuvkopplade men där tjuvkopplingen inte funkar :rolleyes: förstår jag i viss mån hans misstänksamhet.
Du VET hur det gick till, han vet inte utan måste lita på dig!
Kanske det är bäst att foga sig och överrösa dom med dokument och vittnesutsagor, om det går att ordna.
Momentet att sätta klackarna i backen gentemot FB kanske inte kommit ännu..

Ring upp bolaget och be att få tala med chefen eller den ansvarige för avdelningen som handläggaren tillhör.
Du ska inte behöva bevisa mer än du gjort i din redogörelse. misstänker bolaget brott så har dom bevisbördan för att slippa betala ut pengar.

/Nitrous

Kahobe skrev:
Beklagar..

Tråkigt det som hänt dig..
Det är aldrig rolig att bli av med prylar som man slitit ihop pengar för att köpa, sen kommer nån lätting och snor allt!
Det tycks som din nye utredare kommer från en storstad och är maximalt misstänksam...
Antalet "hojstölder" ökar på hösten te x, om jag inte minns fel, har man också sett "stulna" kvaddade bilar som är tjuvkopplade men där tjuvkopplingen inte funkar förstår jag i viss mån hans misstänksamhet.
Du VET hur det gick till, han vet inte utan måste lita på dig!
Kanske det är bäst att foga sig och överrösa dom med dokument och vittnesutsagor, om det går att ordna.
Momentet att sätta klackarna i backen gentemot FB kanske inte kommit ännu..

Japp en kvinnlig utredare i stockholm utreder ärendet nu. Det blir till att överösa dom med vittnen.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...