Försäkringsfråga?

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
Hej,

Jag har en fråga, Jag har idag en försäkring hos folksam på en 99 r1, men jag tänkte åka och titta på en ny båge nu på lördag. Och om jag köper den så kommer ju jag stå för 2 bågar. Så jag undrade om det är moraliskt riktigt att skriva över den gamla bågen med en garageförsäkring, och så täcknar jag en ny försäkring på min nya båge. Kan man göra så eller är det också en skenförsäkring? Den gamla bågen ska ju inte köras bara stå försäkrad i ett garage?

Givetvis kan du göra så både ur juridisk och moralisk aspekt.
Är den inte i trafik är det bara dumt att inte ha den garageförsäkrad.
Avställning medför normalt automatisk garageförsäkring om du inte har en s.k. "årsförsäkring."

årsförsäkring är det som jag har. men det blir ju billigare om jag tecknar enbart en garageförsäkring för morsan...

Du har alltså en årsförsäkring som inte går att ställa av?
Skriv den på din mamma om du bara ska ställa av den, lite får försäkringsbolagen backa....
Tänk bara på att kryssa i att den ska vara avställd på lappen du skickar in om ägarbyte, annars kan det bli dyrt...:gnissla

Jag har en helt annan fråga men det kändes onödigt att starta en egen tråd, spelar det någon roll vem/vilka som försäkrar mc:n i förhållande till vem som äger den?

AGE skrev:
2573163 Jag har en helt annan fråga men det kändes onödigt att starta en egen tråd, spelar det någon roll vem/vilka som försäkrar mc:n i förhållande till vem som äger den?

Ja AGE
Ägare = Försäkringstagare
Förare = Ägare

Solklart!

AGE skrev:
2574714 inga undantag, what so ever?

Det är det mycket omtalade ämnet på sporthoj.

Ringer man ett FB så säger dom ganska ofta att det är okey om man bor under samma tak att ställa den på mor eller far. Men frågar man här på sporthoj så blir det inga glada miner.

Skenförsäkring kallar dom det.

FB ska tydligen kunna vara lite sura ibland och kolla upp vem som har varit den huvudsakliga användaren av fordonet. Om dom då märker att det är en annan person som står som försäkringstagare och ägare ska dom kunna neka dig ersättning vid tex stöld eller vagnskada.

Så ska du vara säker så låter du den stå på dig själv:tummenupp

Mr Helmut skrev:
2574728 massa text

Jo, det är jag med på, men då står väl mor/far som ägare på den?
Jag undrar om jag kan stå som ägare och någon annan (ett företag) kan försäkra den, eller måste företaget stå som ägare.

AGE skrev:
2574737 Jo, det är jag med på, men då står väl mor/far som ägare på den?
Jag undrar om jag kan stå som ägare och någon annan (ett företag) kan försäkra den, eller måste företaget stå som ägare.

Logiskt vore väll att det är samma ägare som försäkringstagare men ring något bolag och hör.

Mr Helmut skrev:
2575294 Logiskt vore väll att det är samma ägare som försäkringstagare men ring något bolag och hör.

Jo, men nu frågade jag ju här för att slippa det.....

ja men den blir inte billigare för att man har ett bolag som står på den.. då måste man bevisa också att man har användning för den i företaget på ett eller annat sätt..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park