Försäkringsfråga

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Försäkrings fråga

Hej!

För ca 2 år sen så körde min far omkull med min gamla CBR 600, han bröt lite av varje men vänster smalben tog mest stryk, gick av på 20 ställen typ, han gick i nån form av ställning med järn spikar rakt genom benet på 8 ställen.
Bifogar en bild på de för skoj skull...

I vilket fall, det tog tid för farsan att komma till läkare för bedömning av skadorna, men det är löst nu och försäkringsbolaget har fått papprena som läkaren skrivit.
Läkaren påpekar att benet är 1 cm kortare och har massa ärr kvar efter ställningen. Han poängterar också att farsan inte kan stödja fullt på benet och att han inte kan springa eller gå snabbt. Tidigare sprang han 2-3 gånger veckan.
Farsan gillar att gå i skogen med hunden å så och efter det är benet ofta svullet och gör riktigt ont. (Står också i pappret försäkringsbolaget fick.)

Så till saken, försäkringsbolaget frågade efter bilder på benet. Så vi tog några, skickade in dessa och fick ett svar där det stod att de tackade för bilderna och att deras läkare ska titta på bilderna. (Bara massa ärr) Tills vidare fick farsan 30 000 kr i förskott.

Hur mycket tror ni farsan kan få ut av de här?
Personligen tror jag det dröjer ett litet tag innan han svår svar så därför är jag nyfiken och frågar vad ni tror!
Det är IF försäkringsbolag och han har en vanlig livförsäkring där. Mer vet jag inte på rak arm..

Mvh Peter

Bifogat

• 04081402.JPG
    04081402.JPG
    47.6 KB · Visningar: 90
Last edited:
En jag känner fick ett litet ärr ovanför ögat, ganska litet och löjligt och inget man ens tänker på och han fick ett brev med 48000kr på posten i veckan.

HanneZ skrev:
2320230 Har ni gjort invaliditetstestet?
Vet ej, jag har inte hört något om det iaf, hur går det till?
Var det inte de han gjorde hos läkaren? Såg iaf inga procent siffor i läkarens utlåtande!

honkiie skrev:
2320237 En jag känner fick ett litet ärr ovanför ögat, ganska litet och löjligt och inget man ens tänker på och han fick ett brev med 48000kr på posten i veckan.
Dra på trissor... Då är farsan miljonär då? hehe... Ne men det var mycket tyckte jag!

pogo skrev:
2320257 Vet ej, jag har inte hört något om det iaf, hur går det till?
Var det inte de han gjorde hos läkaren? Såg iaf inga procent siffor i läkarens utlåtande!

Dra på trissor... Då är farsan miljonär då? hehe... Ne men det var mycket tyckte jag!
Ett år efter olyckan berättar man för försäkringsbolaget att man inte är 100% återställd och då blir man kallad till sjukhuset(jag fick vänta exakt ett år här i skövde) och sedan gör dom en bedömning på hru många % invalid man är och sedan får man pengar beroende på hur fakkd app man är.

HanneZ skrev:
2320269 Ett år efter olyckan berättar man för försäkringsbolaget att man inte är 100% återställd och då blir man kallad till sjukhuset(jag fick vänta exakt ett år här i skövde) och sedan gör dom en bedömning på hru många % invalid man är och sedan får man pengar beroende på hur fakkd app man är.

Stämmer bra.
När försäkringsbolaget har tittat igenom invaliditetsintyget från läkaren så bedömmer deras läkare vad han/hon anser det kan bli i procent. Sedan blir det utbetalning av basbeloppet.
Jag har en ryggskada som bedömdes vara 10% av mitt försäkringsbolag som är Länsförsäkringar och fick då 37 900 alltså 10% av basbeloppet.
Basbeloppet är ett belopp som kan gå lite upp och ner år för år eftersom det är en summa som bestäms år för år om jag inte har fått det helt om bakfoten.
Rätta mig gärna om jag har fel. :)

Lånar tråden lite: För 4 år sen kapade jag mig i knät med en rondell när jag var ute och jobbade i garaget. For upp till akuten och allt blev bra, men nu har jag ett ärr på 2x5cm på insidan av knät. Är det för sent att ta det på livförsäkring eller nått annat som kan ge lite pengar i plånboken?

Mrs. Laphroaig skrev:
2320500 Jag har en ryggskada som bedömdes vara 10% av mitt försäkringsbolag som är Länsförsäkringar och fick då 37 900 alltså 10% av basbeloppet.
Basbeloppet är ett belopp som kan gå lite upp och ner år för år eftersom det är en summa som bestäms år för år om jag inte har fått det helt om bakfoten.
Basbeloppet ligger för närvarande på 39700kr. Att du fick just 39700kr för 10% invaliditet är nog för att ditt försäkringsbolag ersätter invaliditet med max tio basbelopp.

Så en liten lathund:
100% invaliditet = 10 basbelopp = 397000kr
50% invaliditet = 5 basbelopp = 198500kr
25% invaliditet = 2,5 basbelopp = 99250kr
10% invaliditet = 1 basbelopp = 39700kr
5% invaliditet = 0,5 basbelopp = 19850kr

På ett ungefär. Sedan så kan det finnas variationer mellan olika försäkringsbolag och så vidare. Tror det finns mera info i försäkringsvillkoren.

Angående missprydande ärr: generellt sett kan man säga så att ärr som är svåra att dölja ger mera pengar och tjejer brukar få mera pengar än vad killar får.

Ett ärr på rumpan ger alltså mindre ersättning än ett ärr tvärs över ansiktet även om de har samma form och storlek. Likaså om en kille och en tjej har likadana ärr placerade på samma ställe så får killen mindre pengar än tjejen.

Mrs. Laphroaig skrev:
2320500 Stämmer bra.
När försäkringsbolaget har tittat igenom invaliditetsintyget från läkaren så bedömmer deras läkare vad han/hon anser det kan bli i procent. Sedan blir det utbetalning av basbeloppet.
Jag har en ryggskada som bedömdes vara 10% av mitt försäkringsbolag som är Länsförsäkringar och fick då 37 900 alltså 10% av basbeloppet.
Trafikförsäkring och typ fack-olycks-försäkringar brukar ha ett fast basbelopp. Om man däremot tecknar en olycksfallsförsäkring direkt mot bolaget så brukar man kunna välja basbelopp.

Esquire skrev:
2320535 Likaså om en kille och en tjej har likadana ärr placerade på samma ställe så får killen mindre pengar än tjejen.

What?! De borde ju ha mindre eftersom de har tränat hela livet på att sminka sig... diskriminering!! :mad:

(sorry för inhoppet)

Följer tråden då jag själv bröt benet för 2 år sedan med skrot och skit kvar i det - kanske kan man får ut lite sveda och värk i efterhand.

Xyron skrev:
2320518 Lånar tråden lite: För 4 år sen kapade jag mig i knät med en rondell när jag var ute och jobbade i garaget. For upp till akuten och allt blev bra, men nu har jag ett ärr på 2x5cm på insidan av knät. Är det för sent att ta det på livförsäkring eller nått annat som kan ge lite pengar i plånboken?

Undrar jag också:)

Vem tar man kontakt med för missprydande ärr? Försäkringsbolaget eller?

Xyron skrev:
2323634 Vem tar man kontakt med för missprydande ärr? Försäkringsbolaget eller?

Japp. Sen säger de till dig vad de önskar som tex intyg, bilder på ärr etc

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...