Försäkringsfråga, olycksfall

freddetheman

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
KTM 660
Tjena! Jag har då skurit sönder pekfinger, långfinger och ringfinger, och böjsenorna är av i alla tre. Det hände i skolan, skulle öppna en dörr som jag inte visste var blockerad, och trycker med högern på det armerade glaset. Men handen går rakt igenom, och man ser ner till benet på pek och långfinger. Frågan är nu, jag har personlig olycksfallsförsäkring och en genom skolan. Kommer jag få pengar av båda? Och hur mycket kan jag räkna med i sveda och värk, då jag har fingrarna fastsydda i en såkallad ljumsklambå. Och jag kommer få en hel del ärr, både på fingrar, handled och min höft där dom skurit ett 35 cm långt snitt för att ta hud. Känseln i fingertopparna är väldigt begränsad också. Hur mycket pengar kan man räkna med, om några alls? Sorry för det långa och säkert meningslösa inlägget, men jag har lite heavy medication i kroppen så jag är lite vimsig :näsblod

Du kan nog räkna med att få en hel del, om inte annat så får du ta strid för att få en hel del. Skolan brukar ha en väldigt omfattande försäkring.
En kompis kapade av sig halva pekfingret på sin praktik men fick "endast" dryga 60 000:-. Kan tyckas mycket men mina fingrar är värda betydligt mer än det så jag skulle i hans fall ha krävt betydligt mycket mer.
Be att få tala med skolan/kommunens försäkringbolag och dokumentera all kontakt med dem, detta kan vara riktigt bra att ha vid senare tillfälle om något/någon strular till det.
Om du får pengar av båda vet jag ej men det gissar jag på att du får, annars är det ju ganska onödigt med en sådan tilläggsförsäkring. Men det står säkert i dina avtal vad som gäller, att tex kan ersättning utebli om 3:e persons försäkring går in och täcker upp för dina skador och det är ju skolan i detta fallet.
Trist är det ju hur som helst, hoppas du blir helt återställd och blir du inte det så hoppas jag att du blir ordentligt kompenserad även om det bara är ett jävligt litet plåster på såren :(

Är det huvudsaken?
Hur mycket pengar du kan få?

Det är ju åtminstone en viktig del i det hela, varför skulle han inte undra hur mycket kompensation han har möjlighet till :va
Sen tror jag inte att trådstartaren vill få men för livet så länge han får lite pengar.

Last edited:
Om du har två olycksfallsförs så ska bägge lösa ut. Som jag har fattat det så kan man ha hur många olycksfallsförs som helst. Men sen blir det rörigt för jag vet att det finns många andra förs där bara "huvudförsäkringen" löser ut om man råkar ut för något.

Någon på SH måste väl jobba på ett f-bolag och kan reda ut detta?

Sveda och värk, och sådana utbetalningar är kaffepengar, kanske rör sig om 3-5k.
Ärr på fingrar/händer allt från 0-40k
Invaliditet väldigt mycket om du får framtida problem med händer, men leva med trasiga händer är värdelöst, finns inga pengar som gör det värt i längden.

Jag har efter en arbetsplatsolycka fått amputera ett finger samt transponera ett. Saknar kraft och rörlighet i handen och har en del skumma effekter pga avslitna nerver. Givetvis var det högerhanden och jag är högerhänt.

Jag fick min skada bedömd till att ge 10% invaliditet. Sen baseras ersättningen på detta och beloppet beror på vilket försäkringsvärde man är försäkrad på. Dock kan det vara annorlunda på skolförsäkringen.

Spara ALL dokumentation och skriv ner samtal (eller spela in) som du har mot både försäkringsbolag, skola e.t.c. Kan vara bra att ha längre fram eftersom det brukar dra ut på tiden med ersättning e.t.c.

Du kommer få ersättning från alla olycksfallsförsäkringar som du har. Kolla även om det ev. ingår en i hemförsäkringen. Finns vissa HF där det ingår en enklare olycksfallsförsäkring också.

Tack för alla bra svar :) Snackade lit emed dom som hade nöjet att operera mig i 7 timmar idag, och dom sa att rörligheten kommer att bli återställd, men nerverna som sitter på högra sidan av fingrarna kunde dom inte göra något åt. Får hoppas på det bästa, så som det känns nu i fingrarna är inte kul. Tack för infon kattmannen, nu vet jag vad jag ska göra. Ps. Jag låg på avdelning 32 på sös, snygga sköterskor där:tuttar

Då har man opererats idag och kommer tydligen få men för livet. På pek, lång och ringfinger kommer jag att ha "bulor" på fingrarna, extremt nedsatt känsel i pek och långfinger och ingen känsel på den högra sidan av fingertoppen på ringfingret. Kommer få ett Y-format ärr som är 30-40 cm långt längs höften. Kan bara säga att det här är fan inte kul, 16 år och fingrarna på högerhanden förstörda. Depression, here I come..

Livet kommer ju funka någorlunda ändå. Mycket av allt alla andra gör kommer ju funka för dig också. :) Se det på den ljusa sidan även om det är svårt!

Har själv ett fuckat ben som hindrar mig från en hel del efter en crash med mc. Men jag ser det från den ljusa sidan och gör ändå vad jag vill göra. Bla kör lastbil fast det är ansträngande för benet. :)

Då har man opererats idag och kommer tydligen få men för livet. På pek, lång och ringfinger kommer jag att ha "bulor" på fingrarna, extremt nedsatt känsel i pek och långfinger och ingen känsel på den högra sidan av fingertoppen på ringfingret. Kommer få ett Y-format ärr som är 30-40 cm långt längs höften. Kan bara säga att det här är fan inte kul, 16 år och fingrarna på högerhanden förstörda. Depression, here I come..

Du kan ju runka med vänstern?

Det ordnar sig. :pannkyss

Always look on the bright side of life, nana, nana, nananananana....Det känns väldigt tungt nu, men men, får väl se hur det blir. Btw den svarta brevbäraren, det är najs att ha ambidextri ^^

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park