Försäkringsfråga gällande utrustning

Hallen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Hornet 900
God lunch!
Jag har kravlat lite på marken och har således en liten fråga gällande utrustning.
Skinnställ, stövlar och handskar går ju på hemförsäkringen. Vad gäller egentligen om man inte har kvitton på grejerna,
fått i julklapp t.ex. Kan man få dem värderade då eller?
Vad är avskrivningen på ett 1 år gammalt ställ som kostat 9000kr?
Tacksam för svar av nån som vet, gissa kan jag göra själv. :rolleyes:

Smyger in med en egen fråga som mer eller mindre brör samma ämne (hoppas det är ok? :hej )

Är det ordinarie hemförsäkring som täcker utrustning eller är det "druller-försäkring" som gäller?

Chris Husky skrev:
Smyger in med en egen fråga som mer eller mindre brör samma ämne (hoppas det är ok? :hej )

Är det ordinarie hemförsäkring som täcker utrustning eller är det "druller-försäkring" som gäller?
He he, inga problem.
Nu bryter jag min egen lag och svarar utan att veta 100% säkert, men jag är övertygad om att det går på vanlig försäkring och inte kräver drulle.

Försäkringsbolaget kan kräva bevis för att du verkligen ägde det som är försvunnet. Men i normalfallet om dom inte tycker någonting låter konstigt så bryr dom sig inte och betalar ut
ändå. Du uppger bara nypris/ålder på det försvunna så räknar dom om det. Men visst kan dom strula om det är något uppseendeväckande dyrt eller liknande och då är det bra att
ha kvitto eller bilder på prylarna. Så ta kort och dokumentera om du inte har kvitto för att vara på den säkra sidan.

/En som jobbat i branchen i 4 år

Hallen skrev:
God lunch!
Jag har kravlat lite på marken och har således en liten fråga gällande utrustning.
Skinnställ, stövlar och handskar går ju på hemförsäkringen. Vad gäller egentligen om man inte har kvitton på grejerna,

Tja killen.!!
Att du inte frågar mig på en gång =)

För mig gjorde dom som detta.
Jag fick leta upp vart stället fanns i vilken butik vilket pris det hade.
sen ringde F-bolaget och kollade..
Gjorde senare en utbetalning på det priset -10 % som va åldring avdrag eller mtsv.

Alternativ skickar dom iväg stället och lagar det

KIRE skrev:
Försäkringsbolaget kan kräva bevis för att du verkligen ägde det som är försvunnet. .

Den grejen försökte dom köra på mig.
Men det sa hon när hon pratade mig mig.
Jag berättade det vidare till min pappa som höll i ärendet och hon kommer säkerligen inte formulera sig på det sättet igen.

Att antyda att stället e stulet e riktigt FRÄCKT!
Och jävligt respektlöst mot sina kunder!

Hallen skrev:
God lunch!

Vet o vet, såhär blev det för mig när det hände för inte så länge sen.
Jag hade kvitto på hjälmen, den va bara 3veckor gammal... men inget på skinnställ, handskar, stövlar.

Jag fick skriva ner vad skinnstället, handskar, stövlar kostade och när de var inköpta. Sen drogs en viss % på det. Skinnstället kostade nytt 10kkr och jag fick 7000:- ca 25% avskrivning, samma visa på resten av grejjorna.

Det var på TryggHansa.

LF har andra regler (det kan gå på MC försäkringen om man har tud och då...) där får man tillgodokvitto, man får en lapp med den utrustning som skall inhandlas, sen går man till handlaren o handlar och de fakturerar försäkringsbolaget.
Detta pga av att LF KRÄVER skyddsutrustning på sin MC försäkring, inget annat.

Så hände för mig...

//håkan

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026