Försäkringsfråga gällade upphittad hoj

Kasken

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CBR600RR -03
Tjenixen

För att göra en lång historia kort så var det nån klåfingrig typ som lade fingrarna på min motorcykel och ställde den i sin källare. Har ett garage som jag delar med två andra. 3 portar in och inga skiljeväggar. En av dessa glömde låsa sin en kväll och därmed mitt problem att komma till jobbet på måndagen.

Polisen fann cykeln 100m bort i en källare 2 dagar senare men då med en rejär repa på tanken och lite annat småtjafs. Självklart få jag tillbaka på försäkringen om jag vill det men...

Det jag funderar kring är självrisken på 3000 riksdaler. Är det jag som tar smällen eller den olåsta garage-portens ägare. Inte denna personens fel att det finns klåfingriga skitungar i området men att lämna garagedörren olåst... Den finns ju där för att just låsa in dina grejor så lite ansvar har man väl när det gäller att just låsa efter sig.

Vad tycker ni?

Naturligtvis har den som lämnade detta garage ett ansvar att se till att detta garage är låst om så nu krävs.Vad är annars poängen med ett lås i dörren.Då kunde man ju lika väl ha satt in en gammal överbliven svängdörr från något lokalt varuhus om det inte behövdes låsas.Men som sagt, glömma det kan alla ...

Han som missade dörren har förmodligen ingen skyldighet i att betala, möjligtvis om det står i något kontrakt att dörren skall hållas låst om man ej befinner sig på plats.

Last edited:
Beror på hur bra vän du är med denna personen.... du kan säkert göra en utdragen tråkig process och det kmr bli massa skit imellan er och även andra.. oftast sånt slutar..

kolla om han kan tänka sig att dela på självrisken med dig, för godwill??? är det minsta man kan göra tycker jag!

Är den personen som glömde låsa en vettig människa så ser jag inte att det skulle vara något problem att få självrisken betald av honom.

Är det en grinig fixxa kan han säga ops shit happends du får pröjsa själv och jag har väldigt svårt att se hur du skulle få honom att pröjsa.

Om det var jag som hade glömt låsa och detta inträffat hade jag betalat din självrisk.

Förövaren visste ju ju att din hoj stod där. Hade inte dörren varit olåst så hade han ju brytit upp den. Eller tror du han kände om dörrarna var låst varje kväll å väntade tills nån glömt å låsa för å tjyva din hoj?

Fråga personen som låtit porten stå olåst, om han vill betala självrisken eller iaf dela. Om inte så ser du till att någon försvinner från hans garage:)

Känn ärligt efter hur du själv hade gjort om det varit du som glömt låsa och grannen som blivit bestulen.
Berätta det sen för grannen, fortfarande ärligt så kanske ni kommer överens.
Lycka till.

Förövaren visste ju ju att din hoj stod där. Hade inte dörren varit olåst så hade han ju brytit upp den. Eller tror du han kände om dörrarna var låst varje kväll å väntade tills nån glömt å låsa för å tjyva din hoj?

Trorligtvis har de gått och känt på porten ett flertal gånger. Har säkert sett mig skruva några gånger. De orkade inte hålla upp mcn när den tydligen tippade mot väggen en gång. Nummerplåten kvar och cykeln hittades 100m från brottplats. Luktar småbarn lång väg.

Ska ta och förklara vad som hände för denna kvinnliga pensionär så får vi se vad det är för sorts människa (aldrig träffat henne). 50/50 tkr jag låter schysst iaf. Även om jag själv hade betalat hela summan om jag var den som hade glömt låsa.

Om hojen har hittats så har du ju en förhoppningsvis en åtalad att väcka skadeståndskrav mot. Det är alltså den som korpat hojen som ska betala självrisken. Det är ju den personen som gjort mest fel.

Den som glömde låsa dörren har visserligen klantat sig, men det är ju inte den olåsta dörren i sig som gjort repan eller hur?

Är du polare med den som glömde att låsa & ni kan hitta en deal att splitta självrisken så är det den absolut bästa lösningen.
Den sämsta är att du stämmer den "glömske" på 3000 kr i en civilrättslig process där du får stå för alla kostnader både din & motpartens försvarare & utlägg, om du förlorar, vinner du blir det de omvända. Men du måste ändå lägga ut pengarna inför förhandlingen & då är 3000kr en skitsumma i jämförelse med vad en advokat tar. Chansen att vinna en sådan process skulle gissa är tämligen låg för din del. Jag är inte ens säker på att man tar upp mål för så små summor.
Allt den "glömske sagt tidigare kommer han att ta tillbaka då han inte vill riskera fällande dom & höga skadestånd. Så du får styrka att han uppsåtligt eller genom ovarsamhet ej låst en dörr medan han kommer att blåneka då det är fler som har nyckel till garaget. Min gissning.
Mitt råd pröjsa självrisken & försök få en deal med slarvern.

Polisen vet trorligtvis vilka det är men väljer att säga motsatsen. Rättsliga processer osv.. Det handlar om 3000 kr. Vill mer att man ska göra rätt för sig än att jag ska slippa betala. Många olika åsikter kring detta ämne märker mab iaf.

Trevlig midsommar på er!

Är du polare med den som glömde att låsa & ni kan hitta en deal att splitta självrisken så är det den absolut bästa lösningen.
Den sämsta är att du stämmer den "glömske" på 3000 kr i en civilrättslig process där du får stå för alla kostnader både din & motpartens försvarare & utlägg, om du förlorar, vinner du blir det de omvända. Men du måste ändå lägga ut pengarna inför förhandlingen & då är 3000kr en skitsumma i jämförelse med vad en advokat tar. Chansen att vinna en sådan process skulle gissa är tämligen låg för din del. Jag är inte ens säker på att man tar upp mål för så små summor.

I småmål kan man inte tvingas att stå för några större omkostnader oavsett utgång, se länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål

Håller dock med om att 3.000 kr är i minsta laget att processa om, om man inte är väldigt säker på att man har rätt och att man har bevisning som håller.

Ang. trådstarten, det är ju inte helt 100% säkert att inbrottstjuven hade gått vidare tomhänt om dörren varit låst, så det känns inte som att man kan skylla riktigt allt på klantskallen. Att dela självrisken tycker jag låter rimligt.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien