Försäkringsdjungel, Bil vs. Hoj.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Är i fulla tag och kollar premier på både gamla schletna VW Caravelle och gamla schletna 745. Ingen bil nyare än 1990 har kollats. Körsträckan är max 1000 mil per år. Trafikförsäkring, givetvis. Inköpspriset på bilarna ligger mellan 0 och 12-13000 kr.

Jag, bilkort sedan 02, boende i Halmstad, 22år gammal.

Märkligt nog är ALLA trafikförsäkringar på diverse bilar dyrare än vad jag betalar HALVförsäkring på min Kawasaki ZX-6r från 1995. Hur går detta ihop egentligen? Hojen är 5 år nyare, har lika många, eller fler hk och väger en femtedel av bilens vikt?!

Har även haft bilkortet ca ett år längre än MCkortet.

Förbryllande.

hållundan skrev:
Är i fulla tag och kollar premier på både gamla schletna VW Caravelle och gamla schletna 745. Ingen bil nyare än 1990 har kollats. Körsträckan är max 1000 mil per år. Trafikförsäkring, givetvis. Inköpspriset på bilarna ligger mellan 0 och 12-13000 kr.

Märkligt nog är ALLA trafikförsäkringar på diverse bilar dyrare än vad jag betalar HALVförsäkring på min Kawasaki ZX-6r från 1995. Hur går detta ihop egentligen? Hojen är 5 år nyare, har lika många, eller fler hk och väger en femtedel av bilens vikt?!

Förbryllande.

Jag har reagerat på samma sak, jag jämförde en SAAB 9000 Turbo från 87, med min fzr 600 från 91, upptäckte att hojen var ungefär 2000kr billigare... i helförsäkring än vad bilen va i trafik... å folk påstår att det är dyrt att försäkra motorcyklar??

Jämförde även kompisens ZX6-r -99 med pappas v70 -98, samma sak även där, dock va inte helfrörsäkringen på hojen ungefär 3000kr dyrare än trafik på bilen, men endå, det va hel, bilen va trafik... skulle få ge ungefär 7000kr i trafik på farsans V70... :fatta! hur skoj är en sån bil?

Edit: Förbryllande

Precis samma för mig! Bla. på min 323:a från 91.

Jag skenförsäkrar min bil, men inte min hoj! :näsblod

hållundan skrev:

Förbryllande.

byt bolag.

När jag begärde offerter på T-H, där jag har hojen, frågade jag hur detta kunde komma sig. Tanten i luren tyckte bara att jag skulle vara glad för min förhållandevis "billiga" hojpremie. Knasigt.

Okej, det är väl kanske rätt lätt att stjäla en 745 eller Caravelle av halvrisigt snitt, men när det ändå gäller trafikförsäkring blir man ju ställd när man hör priset. Riktigt irriterande.

hållundan skrev:
När jag begärde offerter på T-H, där jag har hojen, frågade jag hur detta kunde komma sig. Tanten i luren tyckte bara att jag skulle vara glad för min förhållandevis "billiga" hojpremie. Knasigt.

Okej, det är väl kanske rätt lätt att stjäla en 745 eller Caravelle av halvrisigt snitt, men när det ändå gäller trafikförsäkring blir man ju ställd när man hör priset. Riktigt irriterande.

jag har oxå hojen på T-H, man skulle kanske kolla med andra bolag för bilen....

T-H är ju doclk överlägset billigast på hojen... :va

hållundan skrev:

Du har glömt en viktig sak: Bilar som krockar med saker gör mer skada än en MC i samma fart.

Bo_jahn skrev:
Du har glömt en viktig sak: Bilar som krockar med saker gör mer skada än en MC i samma fart.
Självklart en viktig faktor. Frågan är dock om den är såpass stor att det skiljer såpass mycket mellan bil och hoj?!

Jag betalar mer i trafikförsäkring på min Passat Variant -85 än vad jag betalar för HELförsäkring på min CBR1000F :/

Betalar 4400:- half/helår för hojen. Betalar 600:- halv/halvår för bilen. Toyota försäkring första halvåret = 600:-.
Dock så är bilen på sambon men vi är lika gammla.

Volvo 740 -88:a halvförsäkrat: 2000kr/år
Honda CBR1000F,-87 Helförsäkrat: 1392kr/år

Världen är uppåner....

(inte för att jag klagar....)

hållundan skrev:
Självklart en viktig faktor. Frågan är dock om den är såpass stor att det skiljer såpass mycket mellan bil och hoj?!

Det är ju nära nog omöjligt att svara på utan statistik. Statistik som jag är för lat för att leta upp.

Kör själv med Trygghansa, alltid gjort och en sådan hoj som du har ungefär 5000/år trafikförsäkrad på mig. Min gamla bil (Mitsu Galat GTi -89) kostade samma, Go figure som de säger .

Jag kan lova att du får leta för att hitta en bil som har en lägre försäkring än min nuvarande (Mazda 323 -89) och den ligger fortfarande på 3800/år i trafik på mig. Detta i ett tämligen glesbefolkat område. Helt fri från incidenter sedan jag tog bilkortet -99. 24 år. Innan jag fyllde 24 låg den på 4500/år trafik.

Så vad ska man säga? Som någon sa ovan läge att skenförsäkra bilen men inte hojen?

Last edited:
Bo_jahn skrev:
Så vad ska man säga? Som någon sa ovan läge att skenförsäkra bilen men inte hojen?
Bär mig emot lite. Men när det gäller endast trafikdel och ett värde på en bil som motsvarar cirka 10 000 sek är det nog ett alternativ, ja.

Men hur kan ni ha så dyr försäkring på gamla skräpbilar? Är ni under 24 allihopa :gnissla Om du inte redan testat, så ring till aktsam och kolla vad dom tar för trafik på en gammelvolvo

Prova att ringa OK-bilförsäkring. Dom har varit billigast för mig i alla år. 020-250075

Annars så har väl Aktsam just äldre bilar som sin grej, har jag för mig.

Japp vi som är unga får betala höga premier. Min gammla Nissan sunny från 89 ville ockrarna ha 6000:- i trafik. kk i 7år(snart 8) 26år gammal. Ställde den på sambon som är lika gammal, bor på samma adress, haft kk lika länge 1800:-för samma sak. Vadå könsdiskriminering? Det är till och med så illa att hojen skulle vara 500:- billigare på henne trots att hon saknar hojkort och det va ingen tjej försäkring. Tanken har slagit mej ofta om att ställa hojen på henne bara för att inte skänka dom jäklarna en enda krona mer än nödvändigt. Min gammla celica från 76 kostade nästa lika (50:- till hennes fördel)men den gick på veteranförsäkring ca1300.

Det sker nog en jävla massa olyckor bland unga killar med skitbilar också. Det är ju i princip bara busåka precis som det är på hojarna!

Vet inte hur många olyckor det har varit bland mina vänner! Själv har jag klarat mig bra när jag själv har kört... :gnissla :gnissla

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt