Försäkringsbolagens statistik

Westergren

Homokuppe, liten palle, söka andra kille
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -05, Perák -49, Z650 -82
Finns det någon här som vet om/hur/var man kan hitta statistiken som försäkringsbolagen grundar sina premier på?

Alla är vi mer eller mindre drabbade av orimliga premier (Gjensidige ville ha 26000 i trafikförsäkring för min hoj, te x)

Så jag är lite nyfiken på hur statistiken egentligen ser ut.
Antal olyckor där MC-föraren varit vållande med en viss modell, kostnad för skador på motorcykel och förare os v.

Jag menar, hur många olyckor sker det egentligen varje år?
Försäkringspremierna måste väl sättas så att de täcker bolagets skadekostnader för den specifika modellen, eller?


Om någon med djup insikt i det här vill tillrättavisa mig så säger jag varsågod.
Finns det rimliga förklaringar till försäkringspremier på 50 000kr/år så är jag idel öra.
Jag har nämligen svårt att föreställa mig att just min modell frekventerar skadestatistiken särskilt mycket.

Tack på förhand
 
Precis som med föraren så är det inte beräknat på den enskilda individens risk, utan på risken i gruppen den tillhör. Alltså, ung man = hög risk statistiskt sett = hög premie. Motorstark hoj = hög risk = hög premie. Premien räknas utifrån den grupp din hoj tillhör, precis som det räknas utifrån den grupp du själv tillhör.

Sen vet jag inte var man kan hitta statistiken, men det är i alla fall helt bombsäkert att försäkringsbolagen inte tar högre premier än dom känner att dom är tvungna till, baserat på sin statistik.
 
Dels kostar vissa hojar otroligt mycket för bolagen, dom kraschas friskt och har snordyra delar. Dels vill dom inte ha vissa kunder, eftersom dom bara skapar jobb och problem. Men eftersom dom inte kan/får tacka nej så sätter dom en hutlös premie istället, så att dom pga/tack vare det slipper kunden.

Statistiken verkar dock vara otroligt hemlig! Jag frågade för en massa år sen var det var bra att bo för att få låg försäkring (jag var på väg att flytta), men det vägrade dom svara på! Jag fick svare att jag fick flytta runt och prova mig fram! :huvet
 
Delvis rätt

Sen vet jag inte var man kan hitta statistiken, men det är i alla fall helt bombsäkert att försäkringsbolagen inte tar högre premier än dom känner att dom är tvungna till, baserat på sin statistik.

Jag vet inte på vilket bolag du jobbar men jag tror du har delvis rätt. Jag vet att en del bolag prisar bort risken. Du vet, genom att skrämmas med hög premie så undslipper de den riskfyllda majoriteten. Vissa kommer ändå att ta försäkringen för det liksom är hugget som stucket för dem - priset är lika högt över allt.

Westergren - Men ring till det bolag du är nyfiken över. be att få tala med en UW (underwriter), produktmakare eller vilken titel de nu benämner sig med.
 
Precis som med föraren så är det inte beräknat på den enskilda individens risk, utan på risken i gruppen den tillhör. Alltså, ung man = hög risk statistiskt sett = hög premie. Motorstark hoj = hög risk = hög premie. Premien räknas utifrån den grupp din hoj tillhör, precis som det räknas utifrån den grupp du själv tillhör.

Sen vet jag inte var man kan hitta statistiken, men det är i alla fall helt bombsäkert att försäkringsbolagen inte tar högre premier än dom känner att dom är tvungna till, baserat på sin statistik.

Glöm inte att vart man bor har också en betydelse.

Men ibland verkar försäkringsbranschen som ett lotteri, typ att dom knappar in följande parametrar i sin dator så slår den en tärning så landar premien på vad som helst så jag är inte helt säker på att försäkringsbolagen alltid går efter detta.
 
Men ibland verkar försäkringsbranschen som ett lotteri, typ att dom knappar in följande parametrar i sin dator så slår den en tärning så landar premien på vad som helst så jag är inte helt säker på att försäkringsbolagen alltid går efter detta.


Vet du, exakt den känslan har jag också fått när jag ringt runt och kollat premier.

Alltså, jag kan ha viss förståelse för att effekten i min hoj gör att dom automagiskt tänker "saatna, han kommer brassa helvete sejj å göra fuck-you-burnout dagarna i ända", men å andra sidan; det finns väl rena touringhojar med mer effekt än jag har?
Å jag anser personligen inte att det är en sporthoj. Jag ligger inte och pressar några 200knyck längre stunder, pg a att min nackmuskulatur inte tillåter vinddraget som uppstår särskilt länge.

Alltså, rent logiskt sett, så har jag en touringhoj. Då vill jag ha touringförsäkring. :tummenupp

Westergren - Men ring till det bolag du är nyfiken över. be att få tala med en UW (underwriter), produktmakare eller vilken titel de nu benämner sig med.

Ditt tips är taget. Jag ska försöka att få tag på en sådan titelmänniska och bjuda upp till dans. Eller frågestund.
Frågan är väl om man kommer få något rimligt svar.

Jag gissar att fler sitter i samma sits som mig och kanske to m besitter samma nyfikenhet som mig, så jag återkommer om jag får veta något intressant.

Precis som med föraren så är det inte beräknat på den enskilda individens risk, utan på risken i gruppen den tillhör. Alltså, ung man = hög risk statistiskt sett = hög premie. Motorstark hoj = hög risk = hög premie. Premien räknas utifrån den grupp din hoj tillhör, precis som det räknas utifrån den grupp du själv tillhör.

Jag känner mig inte som ung man. Jag känner mig som 27-årig gubbe. Jag bör således få tillhöra "gammal-i-sinnet-gruppen" Och jämförelsevis så är min hoj inte såå motorstark, jag menar, det är ju ingen sporthoj. Å är det ingen sporthoj vill jag tillhöra "touring-gruppen".

Enligt mina beräkningar här bör min premie landa på runt 3500:- om år för helförsäkring.


En liten jämförelse! Min polare har en Superduke, bor 1km från mig, hojkort ungefär lika länge. Den hojen vill Bilsport&Mc ha 3600:- för halv/helår.
Av mig med en, måste man väl ändå tycka, likvärdig hoj, vill dom ha 13000:- för halv/helår. Jag fattar ingenting. Ingenting
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top