Försäkringsbolagens prissättningspolicy

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Halloj! Jagade efter en billigare försäkring och fick diverse märkliga svar. Ett av svaren, från Svedea, stack ut något då de var lite ärligare än de andra :) Prissättningen för de flesta bolag är helt galen, som vanligt. Jag bad om en motivering till det höga priset då jag betalar en femtedel så mycket per år idag. En del ur mailsvaret stack ut:

Svedea skrev:
Just deras (KTMs) slogan ”Ready to race” tycker vi säger sitt på ett vis, det är en väldigt busig hoj.
Så företagens slogans påverkar mitt försäkringspris?! :7peta
Någon mer än jag som tycker detta är förvånande, eller är det allmänt känt för oss "sporthojsgalningar"?

Last edited:
låter som du pratat med en säljare över telefonen som hade lite humor. Tror inte det är Svedeas officiella ståndpunkt.

Till mig sa säljaren "du vill inte försäkra den hos oss" när jag frågaom pris på gixxern, men tycker endå det e ett ritkigt bra bolag har 2 av mina hojar försäkrade där snorbilligt

Jag fick 1,5 gånger inköpspriset som premie på en hoj för en massa år sen, och frågade om dom inte ville ha mig som kund och fick nja tillbaka :D Ärlighet vara längst :tummenupp

Detta är ju ett ständigt återkommande ämne, folk tycker att bolagen tar för mycket i premier. Allt handlar om pengar, försäkringsbolagen måste gå plus på sina försäkringar. Det finns en anledning till att sporthojar och rena s.k street fighters kostar en jävla massa mer än en Suzuki Gladius att försäkra.

Edit: Och bolagen har algoritmer som räknar på faktiska skadekostnader för modeller. Ingen sätter några premier based on slogans. Men det var ganska träffande ändå.

Last edited:
Tråden handlar inte om att det är dyrt, det vet vi alla redan. Det som förvånade mig är att de skrivit ovanstående citat i ett mail!

Tråden handlar inte om att det är dyrt, det vet vi alla redan. Det som förvånade mig är att de skrivit ovanstående citat i ett mail!

Det är väl underbart att försäkringsbolagen kan ha lite humor och vara ärliga istället för så förbannat korrekta med hänvisningar till ålder, ort, hoj, osv. som utgör det gamla vanliga tugget.

Just Svedea är intressant, har bra priser för liknande hojar som KTM har i sitt sortiment för andra märken. Jag vill minnas att jag kikade upp tex 990 SMR/SMT ifjol och fick väldigt bra priser, men i år är de väldigt dyra. De måste ha haft mycket kostnader med försäkrade KTM?

Är inte kåttarna ökända för att bli stulna till höger och vänster? Kanske det är en del i att det är höga premier.

Ivan Löfgren skrev:
Så företagens slogans påverkar mitt försäkringspris?!
Någon mer än jag som tycker detta är förvånande, eller är det allmänt känt för oss "sporthojsgalningar"?

Man slutar aldrig förundras över hur folk tar säljare på orden. Samma sak när man går på Elgiganten och se någon stackare stå och bli lurad av säljare. Nu påstår jag inte att alla säljare, alla kategorier är lurendrejare. Men det finns många av dem, tyvärr.

Låt mig försäkra dig (höhö...) om att det är en extremt liten chans att en säljare, som jobbar med att knacka in regnummer i en dator för att få ut en premie, förstår hur en försäkring riskbedöms och prissätts. På försäkringsbolagen jobbar folk med långa och kvalificerade matematikutbildningar med uppgiften att prissätta försäkringar.

Du har råkat ut för en säljare som pratar/skriver om saker han/hon inte ska säga/skriva. Du kommer också göra det igen framöver. Det är lika bra att du lär dig det... en bra livserfarenhet.

Kul med en försäljare som i alla fall har lite koll på det här med hoj :tummenupp Har faktiskt bara haft bra erfarenheter i försäkringsjakten, så pass att jag fått konkurrenter rekommenderade istället eftersom de visste att de hade bättre pris där.

Att prissättningen för premierna inte är tagna helt ur luften förstår man ju. men jag undrar om de inte drar en hojtyp(tex sporthoj) över samma kam oavsett ålder på ägare/förare

Micke™;5825789 skrev:
Att prissättningen för premierna inte är tagna helt ur luften förstår man ju. men jag undrar om de inte drar en hojtyp(tex sporthoj) över samma kam oavsett ålder på ägare/förare

Alla gör inte det tex min Daytona på mig skulle kosta över 40tkr halv/helår på mig medan den på farsan kostar runt 900kr/mån hel/helår avställningsbart (och jag får köra den :3freak).

Vad har hänt med Bilsport eller har de aldrig gillat sportisar? De tecknar enbart trafik på 25000:-/år oavsett sporthoj :gnissla

Är det inte mer intressant att diskutera hur bolagen hanterar en skadeanmälan än premien innan nåt har hänt? En billig premie är ju ingen tröst om bolaget skiter i allt när olyckan är framme...

att premien kan vara dyrare än fordonet ifråga får ni hålla i åtanke med att det är ej bara fordonet som försäkringsbolaget betalar för. det är ju även eventuell sjukhusvistelse och skador på annan egendom och tredje part med mera. och det brukar ju vara så att när en sporthoj krashar så brukar även föraren behövas vistas på sjukhus med mera....

glöm aldrig att det är sporthojsåkarna som från början satte premierna när dom ej kunde sköta sig..

Jag tycker du tolkar citatet fel. Personen skriver inte att de har gjort någon bedömning baserat på en slogan, utan att KTM har en slogan som passar hojen. Han/hon syftar på att hojen är gjord för att busas med och det ger sitt på försäkringspriset.

Tycker du att citatet "KTM är en väldigt busig hoj, deras slogan ”Ready to race” tycker vi säger sitt på ett vis." låter lika illa? Det är samma betydelse i båda.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park