Försäkringsbolagen behöver vårdare

Magnus23

Låt oss bedja förfri Fart
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Honda CBR 929 Fireblade
Hur kan man förvänta sig att nån inte fuskar med försäkringen när en ungtupp på 23 ska försäkra en Honda Hornet 600 -99 för 105'000:-/år.

Tack för den offerten folksam.....Men jag tror inte jag tar den. Så tack för att jag fick tillfället att sitta i er telefonkö i 46 minuter.

:mad:

hehe, jag var oxå sugen på en hornet, men det blev för dyrt, dom skulle ha 38000kr hel/helår, så jag valde en hoj me lägre effekt, har nog lika kul på den. jag e 26år o bor i centrala malmö o har 0 i bonus, ingen bra kombination. man får köra sporthoj när man blir 40 istället :mad:

är 22 kk i 2 månader, vill ha en hornet 600

Svar från Folksam (Referensnr. 200310-1992)
Halvförs skulle kosta 26234kr/år!!
Då ingår även stöldförs.

Trygg-Hansa
Priset för din försäkring skulle bli 30 000 kr per år.
Försäkringen är en helårsförsäkring. Det innebär att du har din motorcykel
försäkrad hela året utan någon avställningsperiod

hur kunde du få 105lökar?

Alla bolag beräknar premien med hjälp av en slumptalsgenerator. Det betyder att skulle du ringa runt igen så skulle du får du helt andra premier än första gången.

Så länge dom inte har sparat din offert från första gången. Dom brukar göra det i en månad.

Får man en premie på 30 000 eller mer så har man fått ett väldigt klart besked från bolaget.

"DRA ÅT HELVETE. VI VILL INTE HA DIG SOM KUND!"

Ett mycket klart budskap och också ett mycket effektivt sådant eftersom mycket få faktiskt nappar på offerter med sådana priser.

Den stora frågan, nästa vår, blir vad man ska göra ifall man inte får en premie under 24 000:- (2000:-/mån, min maxgräns).

Köra oförsäkrat ?!?
Då lär jag inte stanna ifall farbror blå blinkar med ljusen.
Jag lär smita ifall jag orsakar en trafikolycka.
Lika bra att plocka bort regskylten. Jag kommer ju ändå inte ha något skattemärke.
Jag vill inte bli kriminell men snart har jag inget val...

Wiseguy skrev:
Den stora frågan, nästa vår, blir vad man ska göra ifall man inte får en premie under 24 000:- (2000:-/mån, min maxgräns).

Köra oförsäkrat ?!?
Då lär jag inte stanna ifall farbror blå blinkar med ljusen.
Jag lär smita ifall jag orsakar en trafikolycka.
Lika bra att plocka bort regskylten. Jag kommer ju ändå inte ha något skattemärke.
Jag vill inte bli kriminell men snart har jag inget val...

Dr Marals76 har lösningen på ditt problem :mattias
Det heter motard/enduro :rock

Sjukt! jag ringde just till IF...fick 3.823 kronor helför/halvår på en Honda Hornet 600.

Är 29, bor i Stockholm....

Hur fan går det ihop??
/K

Det beror väldigt mycket på vart man bor.
Jag var 23 i somras och försäkrade min R1:a på mig själv och orginaleffekten, 4200 halvförsäkring/halvår hos Folksam.
Förra sommaren så pröjsade jag 6500 för helförsäkring/halvår hos Salus ansvar.

Jag ska få betala 2200:-/månad i halvförsäkring på Bladen. (räknat på västra frölunda i gbg dit jag ska flytta)
Men jag skippar det o tar trafik för 1000:-/månad istället. Mellanskillnaden lägger jag på ett kameraövervakat, larmat garage med ronderande väktare samt ett spyball larm till hojen... :fakta :)

MackeNo1 skrev:
Jag ska få betala 2200:-/månad i halvförsäkring på Bladen. (räknat på västra frölunda i gbg dit jag ska flytta)
Men jag skippar det o tar trafik för 1000:-/månad istället. Mellanskillnaden lägger jag på ett kameraövervakat, larmat garage med ronderande väktare samt ett spyball larm till hojen... :fakta :)

Jag funderar på att köpa en mobiltelefon med ett kontantkort där man kan ha den där tjänsten friendfinder, sen så kopplar man mobilen till hojbatteriet så att den inte dör och gömmer telefonen på något fyndigt ställe på hojen.
Om den skulle bli stulen så är det bara att söka på friendfinder så vet man på ett ungefär vart hojen befinner sig.

Marals76 skrev:
Dr Marals76 har lösningen på ditt problem :mattias
Det heter motard/enduro :rock

Har faktiskt haft funderingar åt det hållet. Det som det stupar på är att ibland vill jag köra lite längre sträckor och då är inte motard direkt lämplig.
Men man ska aldrig säga aldrig. Får jag ett bra erbjudande på en motard, så kanske jag slår till.

Hightuned skrev:
Ställde av duccen och folksam vill ha 11200:- för garageförsäkringen!. :eek:

Fick 149:-/mån för min garageförsäkring.

MrGooFy skrev:
Jag funderar på att köpa en mobiltelefon med ett kontantkort där man kan ha den där tjänsten friendfinder, sen så kopplar man mobilen till hojbatteriet så att den inte dör och gömmer telefonen på något fyndigt ställe på hojen.
Om den skulle bli stulen så är det bara att söka på friendfinder så vet man på ett ungefär vart hojen befinner sig.

Detta låter intressant, hur fungerar det och vart kan jag läsa om det ?

Wiseguy skrev:
Har faktiskt haft funderingar åt det hållet. Det som det stupar på är att ibland vill jag köra lite längre sträckor och då är inte motard direkt lämplig.
Men man ska aldrig säga aldrig. Får jag ett bra erbjudande på en motard, så kanske jag slår till.

Går faktiskt att köra ganska långt utan problem med motard/offradbåge. Självklart beror det på vilken modell som man väljer. Jag körde t.ex ganska ofta 20 mil med XR:en jag hade utan större problem blir ju även att man kör lite andra vägar. T.ex tar man inte motorvägen när det går att köra på mindre vägar.

20SK skrev:
Detta låter intressant, hur fungerar det och vart kan jag läsa om det ?

Jag har faktiskt inte kollat närmare på det, det är bara en ide jag har haft. Har för mig att det har dryftats på forumet förut, sök och kolla.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!