försäkringsbolag vs skrot !!!

Tommy T

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 - 2000 & Kawa ZX10R-2006
Kan ngn svara på min fundering ? Varför tilllåter inte försäkringsbolag att ramen från skrotade hojar säljs från skroten ? Det händer ibland att de får in bara kulllagda hojar som inte har ngn skada på ram utan bara plast som gått åt , men då kan de inte sälja ramen pga förs.bolaget .

Tack på förhand :::::)

Passar på och frågar om det finns ngn som har en ram till en GSXR 750-00 , kan även vara skadad . tänkte ... det finns ju massor som racear här .

Last edited:
Är det bara en ram eller en ram + papper som du behöver?

Att köpa en ram med kryssat nummer brukar inte vara något problem.

Om det är ram + papper som du behöver, så rekomenderar jag e-bay.se

Har för mig att de inte får sälja en hel bil. Utan de måste kapa av den.
Sen kan de sälja den:näsblod (om den är skrotad)

Kanske är samma/ liknande på hoj:va

Tommy T skrev:
2424798 Kan ngn svara på min fundering ? Varför tilllåter inte försäkringsbolag att ramen från skrotade hojar säljs från skroten ?
Kanske för att de är rädda att ramen är skadad och kan orsaka olyckor?

Man skrotar sällan en hoj bara för att plasten är kass. Dom flesta gångerna jag sett en hoj gå till skrot, det är ganska många, så har ramen fått sig en kyss. En del kollar på sitt lik, pekar på en jättebuckla på tanken och påstår: "Där måste jag slagit i kulorna men ramen verkar ha klarat sig..." (Hm, jo eller hur, kulor gjorda av stål? Räcker ju med att man knäpper till lite så är man ju förlamad en stund...) Menar alltså att ramen kan vara skrot även om den inte är synbart skadad, repig eller bucklig. Ett försäkringsbolag tar inga risker, dom har ju sett en o annan skadad ram i sina dar, dom vet precis vad dom klarar och inte klarar. Annars är det lätt hänt att någon skulle få tag i en skev ram. Förresten tror jag det skulle kosta mer att låta mäta upp och röntga en ram, än vad någon skulle vilja köpa den för.

Dessutom är dom inte dummare än att dom försöker göra det lite svårare för tjuvar. Alltså sådana som snor en mc och får tag på en ram med papper.

Jag vet varför.

Anledningen till att dom inte säljer ramar med papper är enkel.
För varje såld ram med papper blir det en till stulen hoj dom får betala ersättning för.
Den största anledningen att köpa en ram med papper är att bygga en ny "laglig" hoj av en stulen.:(

+ en sak till : Försäkringsbedrägerier ! Kunde man köpa en halvskadad ram ifrån skroten , så var det ju bara att helförsäkra hojen efter rambytet , knuffa omkull hojen o hävda att skadan på ramen uppkom i samband med att stödet vek sig o hojen ramlade ?

Då får försäkringsbolaget betala ut kulor 2 ggr på samma ram....

Peter80 skrev:
2424837 Är det bara en ram eller en ram + papper som du behöver?

Behöver inga papper på ram .. utan en ram att ta främre motorfästem från .
min ram som jag har är riktad och rak , men riktaren märkte inte att främre motor fäste kröp med framåt när han rätade kronan . Ska flytta bak fästena . eller i hopp om att hitta en annan ram att rikta igen . eller kanske en felfri å bara skruva ihop . mvh

Jag klotade med min 929:a... o ena kraschpucken spräckte ett övre motorfäste. Därför löste försäkringsbolaget in hojen. Enligt dom så svetsar man ALDRIG i en ram eftersom aluminium försvagas när det blir såpass mkt upphettat. Hur stor var min spricka ??....Ungefär som om man lägger dit ett hårstrå...så såg det ut. Trist men sant...:näsblod

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back