Försäkringsbolag till XT 600 E ???

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hejsan!

Jagar lite tips på försäkringsbolag. Har kika lite på listorna i forumet även ringt runt lite. Med en 24+ försäkring hos Bilsport o MC hamnar jag på 2638kr/år. Låter detta skäligt för en XT 600 på 33,3kW samt en tjänstevikt på 174kg? :confused:
Ni som har liknande cyklar vad har ni för försäkringsbolag? Finns det ngn billiga spec. försäkringar för denna typen av cyklar?

XT:n e en -94 kanonfin som gått endast 500 mil...import ifrån Tyskland. Är det dumt att helförsäkra den? Funderar på att endast ha halvförsäkring.

Jag e 24 år o haft mc kort i 5år. Är skriven i en småstad. Om det e till ngn hjälp.

MVH KaliZ

Last edited:
Mcbudet skrev:
Trygg hansa!! ett hett tips från en kompis!

...Tackar ska ringa dem imorgon. Ringde nysses men de vägrar ge priser då cykeln inte e med i registret ännu. Den regbes. tidigare idag och det verkar inte som att det hela hunnit runt i systemet ännu.

/KaliZ

Jag har en Xt600 är 24 och bor i småstad, betalar 1500:- helår på LF iofs halvförsäkring men det behövs knappast mer.

KaliZ

Tycker premien låter helt ok. Hade nog helförsäkrat om de inte rör sig om mer pengar än så. Beror ju klart på om halv är mycket billigare...

Hur mycket fick du ge för XT:n och hur/var hittade du den?

Micke-78 skrev:
KaliZ

Tycker premien låter helt ok. Hade nog helförsäkrat om de inte rör sig om mer pengar än så. Beror ju klart på om halv är mycket billigare...

Hur mycket fick du ge för XT:n och hur/var hittade du den?

Jo... såhära blev det. Det har varit många bud...exempelvis ca 3677:- hos Folksam och hela 5060:- hos "stygg"hansa...bägge priserna är för mig då 24 år, helår och helförsäkring. Ringde Bilsport & MC idag igen och fick en premie på 2332:- helår helförsäkring vilket blev det som jag bestämde mig för.

Tänkte ta helförsäkring första året nu...medans allt känns "nytt" och fräscht. Nästa år blir det halvför. Man kan reparera ganska mkt på en XT för 1100:- extra per år + då 3000:- är självrisk.

Jo Micke...en XT600E -94 som enbart har gått...drygt 500 mil. "Nabbarna", som finns på ett nytt däck, sitter kvar långt in på körbanan på bakdäcket (typ endast körd rakt fram i =). Framdäcket är i nyskick. Motorn e perfekt och baksvingen har inte ett stenskott (aldrig gruskörd troligtvis). Full servicebok och dokumentation fick jag också...en 66 årig farbror har stått som äger på den i tyskland. Köpt på liten firma i småland av en bekant (därav lite kompispris) Så jag hoppas det var ett klipp...gav totalt 25000:- inreggad och hemkörd...klar att användas. :tummenupp

Hoppas jag får mkt skoj med den i sommar.

/KaliZ

Bifogat

• 2.jpg
    2.jpg
    126.8 KB · Visningar: 61
Mr_Turbo skrev:
Jag har en Xt600 är 24 och bor i småstad, betalar 1500:- helår på LF iofs halvförsäkring men det behövs knappast mer.

...Dude kolla upp Bilsport & MC om du känner för det...jag fick 1122:- helår och halvförsäkring. Måste ha körkort i 5 år och alltid köra i skyddsutrustning och lite sånna grejer...

/KaliZ

Tycker det låter som ett kanonpris för hojen. Du kommer säkert ha massa skoj med den.

Har själv haft en XT och är grymt sugen på att införskaffa en sådan igen om man hittar en sån som din gällande pris och skick. :tummenupp

Micke-78 skrev:
Tycker det låter som ett kanonpris för hojen. Du kommer säkert ha massa skoj med den.

Har själv haft en XT och är grymt sugen på att införskaffa en sådan igen om man hittar en sån som din gällande pris och skick. :tummenupp

Jo de är trevliga...ungefär vad jag känner jag kan klara av i utgifter vad det gäller inköp o försäkring m.m...nu när jag pluggar.

Mkt för pengarna om man säger så.

Lycka till i sökandet!

/KaliZ

Micke-78 skrev:

Är det inte roligare att köra XR 650 :va

Min kompis pröjsade ca 900 för hel/hel o th förra året. Nu har dom tagit bort offroad försäkringen men det blir nog inte så där hemskt mycket dyrare!

/ Hannes

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...