Försäkringsbolag som gäller på bandagar

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Enligt rykten sägs det att IF och TryggHansa inte gäller på bandagar eller någon form av bankörning (ej heller kurser?)

Folksam tillåter bandagar med SMC men inte annars.

Detta är vad jag har "hört" och läst på forumet. Dock är det svårt att veta sanningen bakom detta eftersom det sällan anges källor. Det är även svårt att avgöra när detta gällde, kanske var det förra året?

Ni som pratat med FB eller "vet" hur det ligger till kan väl skriva här! (källor uppskattas)

:tummenupp

Trygg Hansa: Ingen bankörning (?)

IF: Ingen bankörning (?)

Folksam: Endast SMC-kurser (?)

Bilsport & MC: (?)

Länsförsäkringar: (?)

Susab Tennant: (?)

SalusAnsvar: (?)

ÖVRIGA FB: (?)

Trygg Hansa: Ingen bankörning (!)

IF: Ingen bankörning (!) Källa: telefonsamtal

Susab Tennant: - Dubbel självrisk på vagnskadan (14.000 kr) Källa: Försäkringsvillkoren

Eldstorm skrev:
2088029 Trygg Hansa: Ingen bankörning (!)

Susab Tennant: - Dubbel självrisk på vagnskadan (14.000 kr) Källa: Försäkringsvillkoren

får man inte köra med folksam?? trodde att det va ok, på sviestad har men fått köra med folksam innan iaf..

Eller är trafikövningarna där SMC anslutna???

ozto skrev:
2088052 får man inte köra med folksam?? trodde att det va ok, på sviestad har men fått köra med folksam innan iaf..

Eller är trafikövningarna där SMC anslutna???
Det här visar bara på svårigheterna att reda ut situationen. Ring det egna bolaget, gillar man inte svaret så ringer man ett annat. Sådana här tabeller betyder inget tyvärr.

Trygg Hansa: Ingen bankörning (?)

IF: Ingen bankörning (?)

Bilsport & MC: Tillåtet att köra bana, källa telesamtal och mail

Susab Tennant: (?)

Bilsport & MC: (!) Tillåtet att köra bana källa: telesamtal och mail

Länsförsäkringar: (!) Tillåter, men dubbel självrisk Källa: Försäkringsvillkoren

Last edited:

Länsförsäkringar: (!) Tillåter, men dubbel självrisk Källa: Försäkringsvillkoren

SalusAnsvar: Försäkring gäller. Ingen extra självrisk eller annat tillkommer. Gäller ej tävling eller träning inför tävling.

Folksam:
Bankörning som inte är tävling eller träning för tävling (mao bandagar) gäller trafikförsäkringen om du är halvförsäkrad.
Källa:telefonsamtal förra veckan

Mr Helmut skrev:
2096487 Har det inte tidigare skrivits att det skiljer län emellan?
Gäller möjligtvis Länsförsäkringar som är olika bolag men de flesta är rikstäckande.

Som Neutral skriver är sånna här listor värda noll eftersom det skiljer beroende på vem du frågar på bolaget.

De som arrangerar bandagar placerar folk med IF och TH bland de oförsäkrade så det spelar ingen roll vad dessa bolag säger i mail/telefon, deras kunder räknas som oförsäkrade.

Sen ska man tänka på att det kan vara olika villkor beroende på om det är trafikdelen, delkasko eller helkasko som diskuteras.
TSL, Trafikskadelagen, är lite luddig men det framgår att antingen så gäller TSL för alla som kör (oavsett vad IF och TH säger) eller så ska arrangören teckna en MTFL (försäkring för motortävlingar).

Själv har jag fixat en olycksfallsförsäkring till i år som täcker bankörning och betalar de skador jag kan råka ut för :)

Lite inte på att Folksam täcker trafikförsäkring på bana.

BrandonW skrev:
2096484 Folksam:
Bankörning som inte är tävling eller träning för tävling (mao bandagar) gäller trafikförsäkringen om du är halvförsäkrad.
Källa:telefonsamtal förra veckan

Hmmm, du bor i Göteborg så vi borde ha fått samma uppgifter om det nu skulle
skilja sig mellan länen/orterna.

Mitt samtal för ca 3 veckor sedan resulterade i följande: Folksam får inte
säga rakt ut att trafikförsäkringen gäller. De måste avgöra detta från fall till
fall. Däremot gäller egendomsskyddet (ersätter vagnskada) fullt ut på bana
om det inte är tävling eller träning inför tävling.

Tjejen var så vänlig att skicka över den text som Folksam själva har på sitt
Intranet och som de ska följa, läs nedan:

Citat:

Egendomsskyddet
Folksams försäkring för personbil och motorcykel ersätter normalt
egendomsskador som uppstår vid dessa tillfällen. Det är bara vid tävling eller
träning för tävling som egendomsskyddet inte gäller. Självklart gäller även i
dessa fall grundkraven om att föraren ska ha körkort och vara nykter.

Trafikförsäkringen
När det gäller trafikskador är bedömningen inte lika enkel eftersom vi strikt
hänvisar till trafikskadelagen, TSL, i villkoren. TSL 1 § anger att lagen, därmed
också trafikförsäkringen, inte tillämpas vid tävling, träning, övningskörning,
uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde. Vi ska
därför normalt inte bekräfta att trafikförsäkringen gäller utan vi måste göra en
bedömning från fall till fall.

Undantag från ovanstående
Undantaget från ovanstående regler är de kurser som arrangeras av SMC –
Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation. Då gäller Folksams försäkring
både vid egendoms- och trafikskador.

Visas det inte klart och tydligt här att det inte finns något bolag som uttryckligen kan säga att deras trafikförsäkring gäller vid bankörning...

Slutsats:

Det spelar ingen roll vilket försäkringsbolag man väljer för att trafikförsäkringen gäller lika mycket eller lika litet vid en eventuell trafikförsäkringsskada på bana :fakta

majtii skrev:
2096438 Trygg Hansa: Endast SMC-kurser (!)

SalusAnsvar: Försäkring gäller. Ingen extra självrisk eller annat tillkommer. Gäller ej tävling eller träning inför tävling.

Trygg Hansa: Endast vissa SMC-kurser. För exakt uppgift om kurs man anmält sig till ring och fråga TH.

sandstream skrev:
2096575 Gäller möjligtvis Länsförsäkringar som är olika bolag men de flesta är rikstäckande.

Som Neutral skriver är sånna här listor värda noll eftersom det skiljer beroende på vem du frågar på bolaget.

De som arrangerar bandagar placerar folk med IF och TH bland de oförsäkrade så det spelar ingen roll vad dessa bolag säger i mail/telefon, deras kunder räknas som oförsäkrade.

Sen ska man tänka på att det kan vara olika villkor beroende på om det är trafikdelen, delkasko eller helkasko som diskuteras.
TSL, Trafikskadelagen, är lite luddig men det framgår att antingen så gäller TSL för alla som kör (oavsett vad IF och TH säger) eller så ska arrangören teckna en MTFL (försäkring för motortävlingar).

Själv har jag fixat en olycksfallsförsäkring till i år som täcker bankörning och betalar de skador jag kan råka ut för :)

Vilken olycksfallsförsäkring valde du och vad kostar den?

majtii skrev:
2096438

För anmärkning!!

Så sent som för någon timme sedan när jag skulle teckna försäkring för min Gixxer 600 på Tennant fick jag höra att dem ej försäkrar sporthojar.
Ifrågasatte det då jag i höstas frågat om försäkring, och tom blivit lovad 25% rabatt om jag även skaffade hemförsäkring.
När jag ändå köpte ny bil i januari tog jag Tennant försäkring (även haft Tennant på tidigare bilar i ca 2 år, skadefritt).
Passade på teckna hemförsäkringen också.

Igår lusläste jag avtalet, och mycket riktigt gäller försäkring mot dubbel självrisk vid bankörning. Dock står det inget om ersättning för kläder som skadas.

Nu när jag ville teckna så fick jag som sagt nobben...och ansåg att det blir falsk marknadsföring om dem ska tilltala sporthojsgruppen med bankörning, men inte teckna försäkring för dem. DÅLIGT!! :4skrika

Har bara haft körkort sen Juni -05 och boende i sk Zon 1.
Har allmänt ett rent helvete att hitta en försäkring.
Får inte teckna annat än Trafik på LF (drygt 20000:-/året) :tummenner
Bilsport Mc kräver 5 års erfarenhet :tummenner
Trygg-Hansa ca 45000:-/året hel/helår :tummenner
Folksam om jag går kurs kanske kan funka på Salus Ansvar oxå, men får svälja kostnaden på 34000:-/året :eek:
Har någon tips på andra?? :va

För att förbättra denna lathund.
Tag gärna med info om bolaget även ersätter skyddskläder förutom hjälm(som alltid ingår)
Lånade en kompis hoj på bankörning i höstas och krokade ihop med annan.
Skrapade skinnställ, handskar och stövlar men fick iaf full ersättning för mina kläder, trots bara vissa skönhetsfel på tex stövlar. Hojen var försäkrad hos LF, och kläderna togs på vagnskadan. BRA LF!!!
:tummenupp

stronzo skrev:
2096603 Hmmm, du bor i Göteborg så vi borde ha fått samma uppgifter om det nu skulle
skilja sig mellan länen/orterna.

Mitt samtal för ca 3 veckor sedan resulterade i följande: Folksam får inte
säga rakt ut att trafikförsäkringen gäller. De måste avgöra detta från fall till
fall. Däremot gäller egendomsskyddet (ersätter vagnskada) fullt ut på bana
om det inte är tävling eller träning inför tävling.

När jag tänker efter så sa försäljaren självsäkert: "ja, du är försäkrad när du kör på bana, om det inte är tävling eller träning för tävling förstås".

Så då antog jag att jag måste vara trafikförsäkrad...
Skulle jag förstås inte gjort, försäkringsbolagen har alltid ett ess i skjortärmen. Nån paragraf att peka på nånstans....

Tack för upplysningen iaf.

gurra2fast skrev:
Det spelar ingen roll vilket försäkringsbolag man väljer för att trafikförsäkringen gäller lika mycket eller lika litet vid en eventuell trafikförsäkringsskada på bana :fakta
Det råder det delade meningar om. Ringer man och pratar med exempelvis If så hävdar de att trafikförsäkringen inte täcker skador vid en eventuell olycka i samband med bankörning. Men enligt trafikförsäkringslagen är det inte lika självklart att f-bolagen kan undanta bankörning i villkoren. Inget fall är prövat i domstol ännu, så än så länge lever alla i en slags osäkerhet vad som egentligen gäller. Finns en massa andra trådar där detta har diskuterats.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph