försäkringsbolag my ass!

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
Hejsan!

Jag har en liten fundering, som jag säkert aldrig kommer få svar på; varför i helsike är försäkringssystemen så extremt sjuka? Jag blir riktigt förbannad. Min gamla hoj råkade nämligen bli lite skadad för ett tag sedan, och jag tänkte: LUGNT! Viktigaste att personen i fråga blir kry... allt det andra löser ju sig med försäkringen. Men icke sa Nicke. Hallå? Hur kunde jag vara så blind? För det första är självrisken nästan mera än värdet på hojen... hur fan kan dom ha det så?! Och ett ganska irriterande följdmoment till självrisken är att jag inte får ut en fucking spänn för hojen av försäkringsbolaget!! Det är bara tacka för sig och lugnt lägga på luren. Det jag då undrar är VARFÖR VARFÖR VARFÖR man överhuvudtaget ska ha hojen försäkrad? Anledningen till att jag försäkrar mina fordon är för att ha ett skydd och få ersättning ifall man råkar ut för en olycka eller om fordonet kommer till skada på nåt sätt. Men nääää... då kan man ju lika gärna köra oförsäkrat om man nu som jag, inte får ut en ynka krona för detta. "Nääää det kan man ju inte göra!" protesterar vänner & bekanta. Why not?

Varför betala dyra försäkringspremier för ingenting?

Kanske inte skulle lagt detta i offtopic? :rolleyes:

Att teckna en helförsäkring på ett gammalt fordon som inte är mer värt än självrisken är väl ganska dumt ?
Normalt sett så upplyser bolagen om självriskens nivå, så det borde inte ha
varit någon direkt överraskning.
Du måste enligt lag ha trafikförsäkring, för att skydda tredje part. Huruvida du sedan väljer att utöka detta skydd är upp till dig. Med en gammal hoj så kan man mycket väl köra enbart trafikförsäkring och ta den eventuella förlust som kan bli.

EDIT: Menade förstås helförsäkring, inget annat.

Last edited:
jezziiie skrev:
Hejsan!

Jag har en liten fundering, som jag säkert aldrig kommer få svar på; varför i helsike är försäkringssystemen så extremt sjuka? Jag blir riktigt förbannad. Min gamla hoj råkade nämligen bli lite skadad för ett tag sedan, och jag tänkte: LUGNT! Viktigaste att personen i fråga blir kry... allt det andra löser ju sig med försäkringen. Men icke sa Nicke. Hallå? Hur kunde jag vara så blind? För det första är självrisken nästan mera än värdet på hojen... hur fan kan dom ha det så?! Och ett ganska irriterande följdmoment till självrisken är att jag inte får ut en fucking spänn för hojen av försäkringsbolaget!! Det är bara tacka för sig och lugnt lägga på luren. Det jag då undrar är VARFÖR VARFÖR VARFÖR man överhuvudtaget ska ha hojen försäkrad? Anledningen till att jag försäkrar mina fordon är för att ha ett skydd och få ersättning ifall man råkar ut för en olycka eller om fordonet kommer till skada på nåt sätt. Men nääää... då kan man ju lika gärna köra oförsäkrat om man nu som jag, inte får ut en ynka krona för detta. "Nääää det kan man ju inte göra!" protesterar vänner & bekanta. Why not?

trafikförs.

en annan konstig grej, min RG125F kostade 3400kr HEL/HEL när den stod på mig.
När jag skulle försäkra dt:n skulle dom jävlarna ha 7000kr hel/hel, vafan jag köpte dt:n för 9500 och rgn för 20000:- och rg:n kostar ju jävligt mycket om man krashar jämfört med dt:n......konstigt? JA!

jezziiie skrev:
Hejsan!

Beklagar ditt öde i det första fallet!
För att svara på den näst sista frågan (om varför vi har iaf trafikförsäkring som det dessutom är lag på) så torde det väl vara för att du kan orsaka tämligen stora skador för andra, eller t.o.m. (framför allt?) tredje part. Dessa skador skulle kunna vara svårt för dig att ersätta, om du befinns skyldig till desamma och inte råkar ha upp till 300000000 kr i tillgångar.

Men visst kan man fråga sig varför man betalar för andra försäkringar, när/om man ändå inte får något för dem. F-bolag brukar ju vara väldigt pigga på att ta in pengar, och placera, men att betala ut är ju inte riktigt lika kul...
/F.

Kan hålla me till 99% men om någon krockar me mig så skiter jag i om han har försökring eller inte bara mina skador blir betalda... :va

Hmmm... det dör upp en fråga i skallen på mig just. Vad händer om du själv kör på din egen hoj med bilen, typ parkeringsolycka och bara bilen är helförsäkrad?

OBS! Jag vill INTE insinuera till något sorts bedrägeri här utan undrar bara vad reglerna säger!!! :mattias

Jag har skrotat 2 hojar på halvförsäkring :)
Det är inte roligt, det kostar mkt pengar men...
jag tror det är värt risken om man inte har för dyra grejer...

Det är väl ändå inte särskilt konstruktivt att hacka på försäkringsbolagen för att man helförsäkrat en gammal värdelös harv. Det är knappast hemligt hur hög självrisken är...

Ankan skrev:
Det är väl ändå inte särskilt konstruktivt att hacka på försäkringsbolagen för att man helförsäkrat en gammal värdelös harv. Det är knappast hemligt hur hög självrisken är...

Vad har du själv för försäkring och varför? För även din gamla harv måste väl försäkras?

jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag ville ha igång en liten diskussion om de höga premierna & självriskerna, men ni hänger upp er på så mycket oväsentliga saker.
givetvis försäkrar jag mina fordon. (spelar ingen roll om det är en "gammal värdelös harv" eller en sprillans ny hoj)
tack & hej.

ringensmiskarn skrev:
Om man "råkar" köra på sin egen hoj med sin egen bil så får man pynta både bilens och hojens självrisk.

Då ska man försöka undvika det... antar att man förtjänar det om man är så klantig. :notme

jezziiie skrev:
jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag ville ha igång en liten diskussion om de höga premierna & självriskerna, men ni hänger upp er på så mycket oväsentliga saker.
Bli inte sur, folket i tråden menar nog inte att hacka på dig, dom ställer bara en välgrundad fråga; varför teckna helförsäkring på en gammal hoj där självrisken är ungefär lika hög som värdet?

Självrisken står ju (med största sannolikhet) tydligt specificerat i ditt försäkringsbrev så det kan ju inte ha kommit som en överraskning?

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!