Försäkringsbolag MORR

Deras jobb är att syna försäkringsbedrägerier.

Syna ja inte själva bedra kunden genom att säga att dom har pratat med verkstaden när dom inte har!! Inte säga att bilen är nyckelkörd utan att veta detta.

Ok man synar deras bluff, ska som då säga "vi ville bara kolla om du bedrog oss eller inte". Vill man ha kunder kvar så är inte detta de bästa sättet att göra.

FB vill ha kvar kunden som har fått en skada utbetalt för att dom ska kunna dra in pengarna igen, logiken sägger det i alla fall......

Jag har råkat ut för en "liknande" sak. Dvs en anställd reglerare på ett bolag försöker blåsa mig i företagets namn, man kan ju undra om de på något vis lyfter provosion ;) . Detta var ett tag sedan och jag tror att jag helt enkelt stött på en skitstövel då de flesta har hyffsat gott att säga om detta bolag.

Nåväl så här var det:
Grannen körde rakt in i sidan på min 10 år gamla 240. (Detta var ca 12 år sedan)
Det var is och min bil stod parkerad på min personliga parkering.
Fan vet hur hon gjorde men hon tryckte in sidan rejält. (Höger bak, skärm mm)
Hade ni sett parkeringen hade ni nog också undrat det. (sidospår)
När jag skulle stämma möte med regleraren så hävdade han bestämt att jag skulle köra till honom så att han får bedömma skadan. Blåögd med nytaget körkort gör jag detta. Han kikade igenom skadan en stund varpå han slänger ut sig: Jahadu den här bilen var ju inte så gott skick så om du skall låta en verkstad göra jobbet får du betala hälften ur egen ficka. Men jag skall vara hygglig så jag kan ge 1000:- så kan du köpa dig hammare, spacken och en sprejburk och ändå få pengar över. Nå hur skall du ha det? (Nu hör till saken att 240n var tidigare ägd av en pedantisk gubbe som ägde en bilskrot, och även om jag var blond och blåögd så kände jag att det här var inte rätt) Jag sa att jag inte kunde bestämma detta "här och nu". JA vafan vi säger väl 1500:- så får vi det här överstökat, utbrister han... Jag säger nej. Det här vill jag inte bestämma här och nu.
( även om detta var några år sedan så är 1500:- inte många sikiner för en sådan här skada. Pratar om riktjobb som inte går av för hackor och jag tror flertalet verkstäder hade bytt ut plåten. Vilket fall pratar vi om en hel del manstimmar även för ett "proffs". Skulle man sedan göra det by the book och lackat hela sidan av bilen, så hade det redan på denna tiden vart snålt med 1500:- för bara lackaren.

Till sak: jag blåser till farsans jobb, sur och förbannad och känner mig överkörd.
Farsan går igång på alla cylindrar asap och ringer upp skaderegleraren och skäller ut han efter noter och hotar med att: "gå vidare med det här"
Regleraren viker sig och säger att det måste skett ett missförstånd och säger att dem sjävklart står för hela kalaset om vi lämnar in den på verkstad.

Fattar verkligen inte vad som hänt här mer än att så här gick det till. Jag väljer att inte nämna bolaget då jag som sagt tycker mig höra att det är en av dem bättre trots allt. Måtte jag stött på ett riktigt rötägg. Hade det varit "nutid" hade jag ringt upp hans chef och tagit ett snack. :va

Men va fan.Det måste väl vart grannens bolag som titta på bilen?Var det dom som erbjöd sprayen?låter helt sjukt juu

Har också salusanvsar och själv behövt använda försäkringen engång vid olycka, inga problem alls var jätte smidigt!

Billiga är de också. =)

De som jobbar som skadereglerare har i uppgift att lösa så många försäkringsfall som möjligt med så lite pengar som möjligt, inget snack om det! Nu är jag inte 100 på följande sak men det skulle förvåna mig om skadereglerare inte får en bonus/provision om de klarar sin budget, alltså att inte göra av med x-antal kronor istället för att sälja för x-antal kronor som en säljare gör. Har personligen strul med en sjukförsäkring där FB inte tror man fattar någonting och hittar på de mest patetiska påhitt och paragrafer för att slippa betala ut. Har oxå en nära vän som själv jobbat på FB där han mkt tidígt fattat att dem jobbar hårt för att slippa betala ut, i många fall är det gamla poliser som sitter där och dem vet hur de ska kringgå paragrafer för att få "rätt". Jag tycker de ska jobba hårt för att sätta dit försäkringsbedragare men tyvärr är det nog så att dem som är det lyckas ändå och vi andra som är ärliga får betala. Förövrigt är jag ganska övertygad om att alla FB strular till saker och ting och inte gör rätt för sig, oavsett det heter Salus, Trygg, LF eller IF.

Jag fick inbrott i garaget i somras, de hade sönder styrlås och tändningslås. Var tvungen att bogsera motorcykeln till verkstad. Salus Ansvar löste det på ett bra sätt.

Last edited:
De som jobbar som skadereglerare har i uppgift att lösa så många försäkringsfall som möjligt med så lite pengar som möjligt, inget snack om det! Nu är jag inte 100 på följande sak men det skulle förvåna mig om skadereglerare inte får en bonus/provision om de klarar sin budget, alltså att inte göra av med x-antal kronor istället för att sälja Förövrigt är jag ganska övertygad om att alla FB strular till saker och ting och inte gör rätt för sig, oavsett det heter Salus, Trygg, LF eller IF.

Helt klart, FB har två sidor, (minst), och reglerarna ha till uppgift att kollra bort kunden. Så är det, för det vet jag! (Har tjafsat med mitt bolag i över ett halvt decennium, så...)
Även jag har en bekant som jobbat på FB och han blev mörkrädd när han förstod hur FB agerade i "andra änden". Då han ansåg att bolaget inte företrädde kundens intressen, genom att undlåta att leverera vad de sålt, blev det strid.
Till saken hör att det finns belöningssystem för både sålt och icke utbetalt som vi inte ser, denne man har gjort hyfsat med klöver under sin tid på FB och borde veta, menar jag.
Själv har jag haft 4 handläggare under de här åren, nån har gått i pension, en annan bytt bolag men gör samma jobb och nr tre har nog avancerat. Nr tre var fö ett cyniskt arsele om nu en röv kan vara i besittning av sådana egenskaper..
Har man en vettig kontakt med den handläggare som sålt försäkringen är det guld värt att slippa blanda in andra kontrahenter. Brodern, (som aldrig skadat sej tidigare), fick bra behandling av sitt bolag när han råkade ut för tre ordentliga incidenter under en tidsrymd av två år. Tack vare tillmötesgående handläggaregick det helt friktionsfritt och till allas belåtenhet.

Last edited:
Jag fick inbrott i garaget i somras, de hade sönder styrlås och tändningslås. Var tvungen att bogsera motorcykeln till verkstad. Salus Ansvar löste det på ett bra sätt.

Eh va? Det var väl INTE bra löst av SA om DU var tvungen att bogsera mc'n till verkstad?! Det ska väl SA sköta. Dessutom får man inte bogsera motorcyklar.

Billiga försäkringar brukar ha sämre villkor :gnissla

Ifrågasätter man inte som kund, tar reda på vad det är man tecknar så är det inte ovanligt att man blir missnöjd...jämför jämför o åter jämför INNAN man tecknar försäkring brukar löna sig

.sofia

Sen gnälls det en hel del i onödan på försäkringsbolagen också får jag en känsla av.

Om FB ska lösa in en två år gammal hoj som kostade 100kkr, som dessutom är utrustad med ett avgassystem som kostade 15kkr, som det dessutom är byggt en ny bakdel på som kostar 5kkr, då vill ägaren ha minst 120kkr, medans försäkringsbolaget vill ersätta en hoj för 100kkr med avdrag för två års användande...

Om då försäkringsbolaget erjuder 70 och ägaren tror att han ska få 120, då är det klart att det ska gnällas på bolaget.

Samma sak med bärgningen i exemplet ovan, hur jävla jobbigt kan det vara att själv lasta hojen på en släp och köra den till verkstan?
Visst kan man låta någon grisig bärgargubbe släpa upp hojen på en bärgningsbil med winchen och linda skitiga spännband runt hojen.
Men man spar förmodligen både tid (åt sig själv) och pengar (åt FB) om man gör det själv, dessutom slipper man oroa sig för eventuella extraskador som uppstår under transporten.

Motorcykelägare är anala med sina ögonstenar och tenderar att övervärdera just sitt exemplar, men sen när dom ska köpa begat så ska det minsann dras av tusenlappar för att det är en repa inuti undertailen...

Har en liten berättlese ang. Länsförsäkringar.

Lånade farsans bil för att hälsa på en tjej i grannkommunen. På morgonen var bilen borta och bara dörrlåset låg kvar på parkeringen. Bilen blir under dagen återfunnen i Skara och den är tämligen trasig om än körbar.

Länsförsäkringar skickar ett brev där de förklarar att de minsann inte behöver betala ut någonting alls eftersom bilen kördes till parkeringen av mig som inte är skriven på samma adress som farsan. De tänker dock betala ut pengar ändå av någon anledning. Detta var taget ur luften. Jag bodde vid tidpunkten hos mina föräldrar, och var även skriven där.

Vi får sjävla hämta bilen i Skara och köra hem den och när skaderegleraren efter två veckor kommer för att titta på bilen påpekar han att visa skador fanns innan bilen blev stulen eftersom de börjat rosta. Detta är inte sant.

Bilen bogseras till en verkstad och ska eventuellt lagas. Personalen på verkstaden får höra att farsan måste acceptera upp till tre olika nycklar. Dvs. en till var dörr och en till tändningslåset. Till slut beslutas dock att bilen ska skrotas men skaderegleraren drar av 3000:- för att avgassystemet är rostigt och behöver bytas (på en bil om ska skrotas). Han kräver även att sommarhjulen ska skickas med. (Nya lm-fälgar med nya däck). Efter att ha visat kvitton på att fälgar + däck kostar 11k och att vi kanske borde få ersättning för dem med om nu de skulle lösas in ångrar han sig och säger att vi får behålla sommarhjulen.

Bilen blev stulen i arpil och ersättning betalas ut i augusti eller september.

hur är det man säger? "Insurance companies are like prostitutes. You pay them and they fuck you!"

Eh va? Det var väl INTE bra löst av SA om DU var tvungen att bogsera mc'n till verkstad?! Det ska väl SA sköta. Dessutom får man inte bogsera motorcyklar.

Jag formulerade mig på ett dåligt sätt. Jag menade självklart bärgning. Jag ringde till bärgningsfirma som kom och plockade bågen från garaget och körde den till verkstaden. Där lagade de styrlåset och tändningslåset.
Betalade självrisken så var allting klart.

Kan väl dra historien om vår 540iT E34.

Pappa fick väja för en bil nu i höstas gick i ca 30km/h upp på en trotoarkant.

2 18" M5 fälgar (E39) knäcktes, styrsnäckan, frontplasten samt bakaxel behövde bytas. Bärgning etc löstes smidigt bara för pappa att ringa till bärgare som körde hem honom och bilen. Bilen bärgades dagen därpå till verkstad. Reparationerna beräknades till ca 40000kr.

Nu började tjaffset med Salus. Bilen var helförsäkrad.

Lite kuriosa, 540iT (touring) E34 med manuell vxllåda är ovanlig, endast ca 500 tillverkade exemplar. Bilen var välskött, komplett servicebok, mkt utrustning.

Skaderegleraren gick in på blocket och sökte på 540 samtidigt som han pratade med pappa och hittade ett jäkla LIK (automat dessutom) för 25000kr (billigaste på blocket). "Ja, bilarna ligger ju på en 20-25k så det är ungefär det som ni kan få för den". Tyvärr är inte min far ngn vidare förhandlare utan väldigt lydig = vi fick tillslut ut 34000kr - självrisken på 3-4000kr. Ett jäkla skämt.

Köpte iaf en "ny" 540 E39. Den gamla kostade ca 6000kr/år hel samt fria mil. Ringer till Salus och får ett pris på 19000kr :näsblod
J: Frågar hur det kan vara så jäkla dyrt?
FB: Ja, det beror på att den har en så stark motor.
J: Men vår gamla hade ju samma motor och var dessutom snabbare och kostade drygt 1/4-del.
FB: det har jag ingen aning om..

Nu har vi BMW Orginal försäkringar istället. 11000kr, hyrbil, bärgning, smådjur och f*n och hans moster.

Fick dock ha den "nya" bilen i 3 veckor innan en kärring i en Voyager inte såg bilen och backade på den... höger bakdörr intryckt, tack tack.. :huvet

Efter en incident på bågen så sprack ett gammalt ärr i ansiktet på mig. FB sa at jag skulle skicka in en bild efter några månader för att de skulle kunna bedöma skada, men eftersom jag tycker att det är fjantigt att kräva ersättning för sånt så lät jag bli. FB ringde då upp mig efter ca ett år och sa att de hade missat mig i och de ville ändå att jag skulle skicka in en bild trots att jag sa att det inte var hela världen. Ett par veckor senare så hade jag 8000kr på kontot utan att ens be om det.
Bolaget var Salus.

Jag har Salus och är helnöjd! Min BMW 545 E61 touring lyckades frugan "parkera" i carporten så att kofångare samt en panel blev repade. Innan dess hade vi också fått en parkeringsskada på SÖS utan att märkt det ( dvs vår försäkring täcker det). Efter ett samtal så kändes allt bra, skaderegleraren var hur trevlig som helst. Inga problem att lämna in bilen på BMW för omlack samt byte av 2 paneler. Dessutom fick jag INGEN höjning av premien.
Jag har fullt förtrående för Salus Ansvar, dock så finns det rötägg bland alla skadereglerare hos alla bolag.

jaha...jag får hoppas på det bästa då.
bilen blev stulen av två patetiska påtända små jävla kräk i förrgår.:mad:
dom lyckades köra ner en lyktstolpe som dom tog med sej 30 meter och sedan slutade färden halvägs in i ett äldreboende.
bilen är (var) en s2:a och försäkringsbolaget är salus.

så nu är det bara att vänta.
hoppas på gott väder så länge så att jag i varje fall kan använda bladen till jobbet.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra