Försäkringsbolag kräver "av oss godkänd skyddsutrustning" varför?

Erättning för personskador, brutna ben etc, får man från både trafik och ev olycksfallsförsäkringar,
allt annat är blås och du ska inte ge dig.

mer på ämnet tycker jag att det är ett skämt att gammelknutten med sin utrustning från -84 anses som skyddad på samma nivå som mig som har utrustning i motogp klass.
Har pratat med olika bolag om detta några gånger men dom ser inte hur dom ska bedömma detta annorlunda än t.e.x CE klassning eller ece22-05.
Jag förstår att det är svårt för dom att gå på nått annat men tycker det är snett ändå.

Du då ska jag nog kolla på det för LF har jag både trafik och olycksfall, tack för tipset.

Ja det är ju som knuttarna med fransjackor, det kallar jag inte skyddsutrustn,.

Det resonemanget håller inte riktigt heller, customåkare klotar aldrig med hojarna så det hade varit billigare premie där i alla fall!

Det gör de.. Kanske inte i warp 9 efter bulten men klotar de gör de.

Samma som för alla andra MC åkare. Mottrafikanter, rullgrus dieselspill och att de måste byta skiva i DVDspelaren på guldvingen ;)

Bara för det inte går så fort betyder inte att det kan gå fel.. Sedan har ju många A kortet "på köpet" när de körde upp myggvintern 71

Samma som för alla andra MC åkare. Mottrafikanter, rullgrus dieselspill och att de måste byta skiva i DVDspelaren på guldvingen ;)

Bara för det inte går så fort betyder inte att det kan gå fel.. Sedan har ju många A kortet "på köpet" när de körde upp myggvintern 71

Fast statistiken säger att det klotar betydligt mindre än sporthojare. Guldvinge är ju förövrigt touring så hur kom den in? :va

Ja, det var skrivet med lite skämtsam ton, tyvärr är ingen immun mot vurpor :näsblod
Annars hade jag nog köpt mig en custom!

Men som renkött skriver så är det betydligt mer sällan customåkare är inblandade i kostsamma försäkringsärenden än vad sporthojsåkare är.

Trafikförsäkringen tar personskador fullt ut, i allafall Länsf, jag har själv fått ersättning från trafikf, för mina personskador.
Jag ville ta mina personskador på en olycksfallsförs, men det fick jag inte eftersom det fanns en trafikförsäkr, på min hoj.

Vid olycka utfaller samtliga försäkringar med olycksfall i villkoren. Det är i ditt fall inte antingen/eller utan både och. Däremot är det bara trafikförsäkringen som tar kostnader som t ex vård. Invaliditet, ärr mm skall du få ut på var försäkring.

Är det längesen? Har du en reglerad skada som inte är alltför avlägsen i tid så anmäl! (Förutsatt att du hade en gällande olycksfall, vilket verkar vara fallet). Impopulärt här men den största (enda?) nyttan med facket är det försäkringsskydd som ingår, (och så reseskyddet i den tvingande:mad: hemförsäkringen). Bra grejer och jag har inte hittat någon möjlighet att köpa ett liknande skydd till de pengarna, mitt och mitt barns skydd går i det här fallet före åsikter av ideologisk karaktär. Kan säga att min erfarenhet är att försäkringsskyddet i fackförsäkringen är betydligt frikostigare än trafikförsäkringen. Beror säkert på vilken division man spelar i men det finns skydd för individen i avgifterna för såväl arbetstagare som arbetsgivare/egenföretagare utöver vad skydd man köper sig privat.

Varför lämna det oprövat? Har ett bolag godkänt och bedömt ärendet blir det svårt för ett annat att neka, eller om du har fler försäkringar i det bolaget vilket borde regleras per automatik. Som alltid gäller det egna ansvaret att kolla upp. Blir tuffare om det är väldigt avlägset i tid förstås.

Edit;

Jag bara konstaterar att det ekar där jag sitter....itter......ter......er.....r

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...