Försäkringsbedrägeri - vurpa på "gata" (egentligen på bana)

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Vurpat på bana, ringt försäkringsbolag och sagt jag vurpat på bana och frågat om man får ersättning. Fick då för personskadan och skyddsutrustning.

Skjutsade hem en herre och hans crashade hoj från en bandag en gång, eftersom jag får plats med 2 hojar på pickupen. påväg hem hade vi nåt liknande denhär diskussionen.

-Synd på hojen, såg ju ganska fin ut
-Det gör inget, försäkringsbolaget får fixa den
-Jasså täcker din försäkring bankörning?
-Bara säga man crashat på gatan ju, man får inte vara dum
-Nja, men då får ju alla andra hojåkare betala för dig
-Är det nåt jag lärt mig i livet är det att man ska roffa åt sig så mycket man kan

Blev lite ställd, och vi snacka inte mer om saken under hemresan. Mörkertalet är nog stort, moraliskt förkastligt, kanske försäkringsbolag borde sammarbeta med bandagsarrangörer och få en lista med regnummer på gathojar som vurpat

Nackdelen med ett utbrett sådan register är att efter en vurpa på bana, oberoende av om man åtgärdar skadorna ur egen ficka eller ej, så kan man säga upp sin hel- och halvförsäkring. Den kommer aldrig någonsin gälla igen då försäkringsbolagen kommer syfta till just det tillfället vid eventuell omkullkörning eller stöld.

I teorin är det en strålande idé, men som alltid så skulle försäkringsbolagen använda detta till sin egen vinning (såklart, dom är vinstdrivande bolag). Jag vet att SMC kör enligt den här principen och jag har alltid varit mycket tveksam till upplägget då jag tror att det i slutändan gör mer skada än nytta för oss hojåkare.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag minns en artikel i Mc-Nytt från slutet av åttiotalet, då en föranmäld kontroll inför starten av dåvarande diciplinen Superbike tömde mer än halva startfältet. Hojåkare har alltid varit fuskande banditer.

Och jag PALLAR inte ett enda inlägg till med en söt historia om hur ärlig du var minsann, den gången.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag vet inte, men jag är nog alldeles för ärlig och feg för att försöka mig på någon form av bedrägeri. Har aldrig behövt använda mig av försäkring, förutom vid ett inbrott i sommarstugan, då all fiskeutrustning försvann. Men då var jag 12 bast så det var morsan som roddade det ärendet.

Nä, har aldrig varit mycket för att "mjölka så mycket man kan", drog inte ens nytta av A-kassan vid en tids arbetslöshet. Gav mig fan på att hitta ett jobb istället för att jiddra med en massa papper. Sorry för OT, men kontentan är väl att jag aldrig i helvetet skulle försöka mygla med något liknande.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag minns en artikel i Mc-Nytt från slutet av åttiotalet, då en föranmäld kontroll inför starten av dåvarande diciplinen Superbike tömde mer än halva startfältet. Hojåkare har alltid varit fuskande banditer.

Och jag PALLAR inte ett enda inlägg till med en söt historia om hur ärlig du var minsann, den gången.

Menar du att raceåkare är hojtjuvar?

Dyr sport så förekommer säkert en del fifflande, men att säga att alla hojåkare är fifflande banditer låter ju lite hårt :( stämmer inte in på nån jag känner som kör hoj iaf. Men kanske är så i Stockholm?
 

D-MAN 660

Torque Junkie....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Superduper Hertig 2015.
Jag hade en R1 i slutet på nittiotalet 99 om jag minns rätt, den rasade tvåans växel på samt att jag någon vecka senare gick omkull i en rondell. den skickade jag och polaren ut i skogen så bakramen blev sned (skruvade på 98-99orna). Fick cykeln inlöst, solklart FB som jag i dagsläget inte är direkt stolt över då jag själv betalar försäkringar på två cyklar,bil,hus mm. Sen dess har jag inte behövt använda någon försäkring. (Killen som växte upp och kan skilja på rätt och fel.. för det mesta iaf)
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag tror nog tyvärr att det är såpass vanligt att den enda fungerande lösningen är att alla deltagare på alla bandagar och liknande borde avkrävas försäkring för just den typen av arrangemang.

Som sagt, det finns ju en anledning till att försäkringspremier på sporthojar ser ut som dom gör. Nån får ju alltid betala skiten i slutändan.

Sen vet jag förvisso att inte alla banälskare beter sig på detta sätt.

Tyvärr finns det ju också goda anledningar till att inget försäkringsbolag erbjuder försäkringar som omfattar ren bankörning. Skadeutfallet är ju något högt...
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Det jag kommer att tänka på..
Vem vare som f@cking kasta?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag minns en artikel i Mc-Nytt från slutet av åttiotalet, då en föranmäld kontroll inför starten av dåvarande diciplinen Superbike tömde mer än halva startfältet. Hojåkare har alltid varit fuskande banditer.

Och jag PALLAR inte ett enda inlägg till med en söt historia om hur ärlig du var minsann, den gången.

Kan säga att när min daytona blev stulen så sade försäkringsbolaget att i princip jämt när det handlar om en sporthoj som inte blir upphittad kraschad eller med någon obehörig förare på inom de närmsta veckorna så är de försvunna för alltid, för att någon banpangare ligger bakom på ett eller annat vis, styckat den och använt delarna till sin egen hoj, inte sällan efter en krasch eller liknande. Vilket gjorde att det sved lite extra att motorn var genomgången sissådär 30 mils körning tidigare, hade varit mycket bättre om jag låtit den skjutna toppackningen va... Dessa är nog ganska få dock, men känns ju lite trist...
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Vet ett fall från i höstas där den "försökande" kom undan med en faktura från FB för utredningskostnader. Skadorna efter en banvurpa kontra gatvurpa ser ofta ganska olika ut. I detta fall hade FB också surfat fram bilder på ekipaget från aktuell banåkning.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Va bra :va:va:va:va Dra upp all skit och spekulationer så slipper vi köra bana också. Jag tror sporthoj skulle behöva gör en omstart. Sluta i att prata skit om vår egen hojtillhörighet, det är så mycket skitsnack redan.
Med detta sagt så ska man givetvis inte bedra FB på pengar och ingen annan heller men vi banåkare och arrangörer behöver inte mer skitsnack och gissningar av folk här som inte är på bana över huvudtaget.
Om man nu är ut för att lura FB så görs det ju överallt i alla försäkringar.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vårat team köpte hojar som skulle skadats på gatan vid omkullkörning för att bygga om till tävlingshojar i Superstock. Ena hojen hade kvar klisterlappen från gul grupp på Knutstorp på kåpglaset..
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Och sen tog alla på sig reflexvästen och höll hastighetsbegränsningarna.....:glömdet
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Skenförsäkringar, ägarbytet på hösten och sånt här finns inte.... Det är väl alla här på SH medvetna om hoppas jag.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Va bra :va:va:va:va Dra upp all skit och spekulationer så slipper vi köra bana också. Jag tror sporthoj skulle behöva gör en omstart. Sluta i att prata skit om vår egen hojtillhörighet, det är så mycket skitsnack redan.
Med detta sagt så ska man givetvis inte bedra FB på pengar och ingen annan heller men vi banåkare och arrangörer behöver inte mer skitsnack och gissningar av folk här som inte är på bana över huvudtaget.
Om man nu är ut för att lura FB så görs det ju överallt i alla försäkringar.

Det där känns ju som en lite märklig inställning.

Menar du verkligen allvar med att lösningen på försäkringsproblematik kring bankörningar är att inte prata om det?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top