Försäkringsalternativ - råd tack..

PNorth

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Östergötland
Hoj
Letar
Hur skulle ni gjort? Står i valet o kvalet. Försäkringen gäller en splitter ny Sukka GSR600 (70 000kr) och det blir min förstahoj, dvs inte så mycket erfarenhet men har nåt i huvet att tänka med dock. Ingen idiotkörning alltså.

Alternativ 1:

Helförsäkring helårsförsäkring 12368:- (Självrisk 10 000 kr) saftigt...

Alternativ 2:

Halvförsäkring helårsförsäkring 4366:-

Övriga bolag jag kollat tar typ mellan 20000-100 000 och många av dem vill också bara teckna helår.
 
Med den skillnaden i premie och med den höga självrisken så hade jag tagit halvförsäkringen och istället lagt undan mellanskillnaden på 8 000:- i en reparationsfond varje år.

Om du år 1 skadar hojen så har du 18 000:- att lägga på reparationer innan du kommit upp i samma kostnad som helförsäkringen (8 000 + självrisk). År 2 har du 26 000:-, år 3 har du 34 000:- och så vidare, förutsatt att du inte kraschat under tiden som gått.
 
Jo det är så jag tänker med. Sen vet i fan vad det kan kosta när man klotar... låt säga kör av vägen pga rullgrus i 70 knyck... Det är ju ingen kåphoj direkt...

Vet inte om det ska mycket till för att det ska kosta mer än 18000 i reparation..
 
PNorth skrev:
Vet inte om det ska mycket till för att det ska kosta mer än 18000 i reparation..
Har du otur så kan det kosta en hel del mer än 18 000, det får du ha i bakhuvudet när du är ute och kör :).

Reservdelar till motorcyklar är oftast löjligt dyra, men man kan oftast laga skador billigare genom att köpa begagnat på skrotar och avstå från att byta ut delar som enbart har kosmetiska skador.
 
Är det märkesförsäkring du har kollat på? Vill minnas att jag läst att Suzuki börjat samarbete med något försäkringsbolag alldeles nyligen och då kan det väl inte bli så dyrt för en sån hoj, eller?
 
Nej det är ingen märkesförsäkring. Tror inte de har någon mer än att Suzuki och Bilsport&MC bjussar på helförsäkringen för första året av bland annat suzuki men tyvärr gäller inte det mig i detta fallet pga importhoj.
Alltså jag tycker det här var ett skitsvårt beslut. Hade det varit min typ 3:e säsong så hade jag lätt valt halvförsäkring då man haft lite erfarenhet och vana.
 
Ta den billigaste försäkringen, plocka bort kåporna (köp craschkåpor istället om du måste ha kåpor), investera även i craschpuckar (3st på varje sida), lägg undan (som skrevs ovan) det du tjänar i en egen reparationsfond.

En polare (till en polare) köpte en ny gsx-r för några år sen, tjuvarna stippade hojen bara på kåpor. Kostnaden för att ersätta orginalkåpor var dyrare än hojen (!), så hojen "skrotades" och han fick pengarna (och betala självrisk).

Ingen bra idé o köpa sprillans ny sportshoj (med kåpor) som första hoj... det är bara en tidsfråga innan du står där med hojen i backen och gråter över de första reporna (och värdeminskning).

Köp äldre hoj, lär dig, byt upp dig. Jag lärde mig den hårda (och dyra vägen)...
 
fart freak skrev:
2060204 Ta den billigaste försäkringen, plocka bort kåporna (köp craschkåpor istället om du måste ha kåpor), investera även i craschpuckar (3st på varje sida), lägg undan (som skrevs ovan) det du tjänar i en egen reparationsfond.

En polare (till en polare) köpte en ny gsx-r för några år sen, tjuvarna stippade hojen bara på kåpor. Kostnaden för att ersätta orginalkåpor var dyrare än hojen (!), så hojen "skrotades" och han fick pengarna (och betala självrisk).

Ingen bra idé o köpa sprillans ny sportshoj (med kåpor) som första hoj... det är bara en tidsfråga innan du står där med hojen i backen och gråter över de första reporna (och värdeminskning).

Köp äldre hoj, lär dig, byt upp dig. Jag lärde mig den hårda (och dyra vägen)...
Gsr har väl inga kåpor... :7peta
 
Att tänka på också är att utan helkasko får du ingen ersättning om hojen skulle bli "vandaliserad". Har aldrig varit med om det själv men jag kan se scenariot framför mig:

Varit på jobbet en hel dag..
kommer ut och ska åka hem..
hittar hojen omkullvält/sparkad samt med massa brytmärken på och repade delar..

Eller kan man hävda att i detta läge är det ett stöldförsök, och att man då får utfall från "stöld-delen" av försäkringen, vilken ju ingår även vid delkasko? :va
 
PNorth skrev:
2041129 Nej det är ingen märkesförsäkring. Tror inte de har någon mer än att Suzuki och Bilsport&MC bjussar på helförsäkringen för första året av bland annat suzuki men tyvärr gäller inte det mig i detta fallet pga importhoj.
Alltså jag tycker det här var ett skitsvårt beslut. Hade det varit min typ 3:e säsong så hade jag lätt valt halvförsäkring då man haft lite erfarenhet och vana.

Nu när du är inne på försäkring - har du räknat på skillnaden om du köper inhemskt istället och använder märkesförsäkring? Dessutom så ses det nog fortfarande som mer värt när det ska säljas...

Om de bjuder på en helförsäkring så spar du ju de pengarna i varje fall första året. Skönt att köra med hel så slipper du oroa dig överhuvudtaget.

Vissa (original)reservdelar till din hoj kan kanske var kluriga att hitta då det är en ny modell.
 
vill du absolut ha hel/hel, kör 6 mån sen skriver du över det på nån annan under vintern, då kan du bryta helårspremien.
då är du ju nere i drygt 6000 för en säsong.
 
Som sagt hojen har inga kåpor..Köpa inhemsk hoj skilde 18000...gjorde en bra affär.

Alternativen nu ser ut att antingen halvförsäkra eller helförsäkra o skriva över hojen efter säsongen på nån annan. Hojen kan väl knappast minska så mycket i värde om man förklarar läget för köparen när man säljer (varför det är så många ägarbyten)...
 
Läste ni inte killarna i börjans svar. Det är inte så enkelt att man kan skriva över den på någon annan när man inte använder den. Iaf inte på snöskotrar. Blev erbjuden helår på min skoter 20000:- hos folksam (avställningsförsäkring) kostade 12000:- hos Trygg-hansa. Men det visade sig att Folksam hade en fast månadspremie på ca 1800:- men Trygg-hansa tog ca 2000:- för feb-mars 1700:- för april. Är säkert liknande på MC. Annars vore försäkringsbolagen korkade. (tyvärr är de inte så dumma, speciellt inte när de ska tjäna pengar)
 
Danne980 skrev:
2068744 Läste ni inte killarna i börjans svar. Det är inte så enkelt att man kan skriva över den på någon annan när man inte använder den. Iaf inte på snöskotrar. Blev erbjuden helår på min skoter 20000:- hos folksam (avställningsförsäkring) kostade 12000:- hos Trygg-hansa. Men det visade sig att Folksam hade en fast månadspremie på ca 1800:- men Trygg-hansa tog ca 2000:- för feb-mars 1700:- för april. Är säkert liknande på MC. Annars vore försäkringsbolagen korkade. (tyvärr är de inte så dumma, speciellt inte när de ska tjäna pengar)

T-H är enligt mig ren bluff när det gäller mc försäkring mm
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top