Försäkrings fråga angående strypning.

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000RA -09
Hej

fick idag brev om min försäkrning på IF.
på IF pappret står det motoreffekt: 94kw

På mitt reg papper står det att den är reggad med 41kw, alltså strypningar.

ringde IF och påpekade det och dom sa att dom alltid går efter ursprungs effekten på modellerna.

så enligt han kunde jag ta ur strypningarna och köra, det spelade ingen roll för försäkringens skull.

tycker ju man borde få billigare försäkring om skiten är strypt.

på reggpappret längst ner under Övriga uppgifter står det
"motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt
ursprunglig effekt 94kw sänkt genom begränsning i förgasare"

gäller detta idiotiska beslut över alla försäkringsbolag eller bara IF ??

vad vet/tror ni om detta som haft mc betydligt längre än mig. ??

tacksam för svar.

gör så att du ringer runt till flera olika bolag. Till slut kommer nån svara som inte riktigt tänker efter (och jag misstänker att de får upp siffran 41kW) och denna person kommer tro att det är ursprungseffekt. Får du bara ett bra pris så är det bara be dom skicka en offert så e de tvunga att ta det för priset de sa från börjar (som även står på offerten)

jag ringde runt länge och till slut trodde en kille på IF att min R6 var 25kW ursprungseffekt :)

tjänade ca 2700/mån pga av att han tabbade sig.

wetblunt skrev:
2547241 gör så att du ringer runt till flera olika bolag. Till slut kommer nån svara som inte riktigt tänker efter (och jag misstänker att de får upp siffran 41kW) och denna person kommer tro att det är ursprungseffekt. Får du bara ett bra pris så är det bara be dom skicka en offert så e de tvunga att ta det för priset de sa från börjar (som även står på offerten)

jag ringde runt länge och till slut trodde en kille på IF att min R6 var 25kW ursprungseffekt :)

tjänade ca 2700/mån pga av att han tabbade sig.
Så sant som det är sagt. :tummenupp
Fram till förra året gick det dock försäkra hojar på 25kw hos bilsport&mc sålänge man själv inte hade behörighet för mer än just 25kw. Annars gick de som vanligt på ursprungseffekten, vilket alla bolag gör så vitt jag vet.

fick förklaringen att fram till för några år sedan så trodde dom på det här med strypningar. men har sedan dess insett att har man en r1:a så är det klart att man kan regga den med en strypning men troligheten att man skulle fortsätta köra med strypningen i är obefintilg.. så dörför går dom på ursprungseffekt.. som om du har planer på att strypa den för försäkringens skúll så är det bara dumt..

iofs så har dom ju rätt.. för inte fasen köper man en r1:a eller dylik dödsmaskin för att sedan åka omkring med den strypt.. inte jag iallfall..

det var iallfall den förklaring jag fick närjag ringde..

schneberger skrev:
2547633 fick förklaringen att fram till för några år sedan så trodde dom på det här med strypningar. men har sedan dess insett att har man en r1:a så är det klart att man kan regga den med en strypning men troligheten att man skulle fortsätta köra med strypningen i är obefintilg.. så dörför går dom på ursprungseffekt.. som om du har planer på att strypa den för försäkringens skúll så är det bara dumt..

iofs så har dom ju rätt.. för inte fasen köper man en r1:a eller dylik dödsmaskin för att sedan åka omkring med den strypt.. inte jag iallfall..

det var iallfall den förklaring jag fick närjag ringde..

Tråkigt bara för dom med mellanhoj och som tänker köra strypt på riktigt att bli straffade för att andra fuskar.

lorkan skrev:
2547744 Tråkigt bara för dom med mellanhoj och som tänker köra strypt på riktigt att bli straffade för att andra fuskar.

håller helt och hållet med dig där..

dock så framkom just precis ett frågetecken.
kan det ha någonting med din behörighet att göra..

när jag frågade om försökring gällde det ju mig som innehavare av Obegränsat kort och då gick dom på ursprungseffekt,

men det kanske kan och bör ju vara så att om du har mellanklasskort så måste du ju kunna försökra på den strypta effekten eftersom du inte får köra på den ursprungliga effekten.. kanske vore något att kolla upp..

dock så känns det som att borde vara så..

lorkan skrev:
2547744 Tråkigt bara för dom med mellanhoj och som tänker köra strypt på riktigt att bli straffade för att andra fuskar.

Mjo, men de behöver ju inte köpa värsta feta maskinen när de ändå bara får nyttja 25kw. Sen tror jag att andelen som har R1 och dylikt sällan kör med strypningarna i, ser inte poängen med att köpa en såpass effektstark hoj om man ändå inte har tänkt nyttja effekten. För seriöst, även om det är för o va tuff vid korvmojjen så blir det ju direkt pinsamt när det framkommer att "monstermaskinen" bara har 25kw :P, fast ja kan ju ha fel..

Som sagts tidigare så går F-bolagen på ursprungseffekten p.g.a. att så många fuskar med strypningar.

Archan skrev:
2547841 Mjo, men de behöver ju inte köpa värsta feta maskinen när de ändå bara får nyttja 25kw. Sen tror jag att andelen som har R1 och dylikt sällan kör med strypningarna i, ser inte poängen med att köpa en såpass effektstark hoj om man ändå inte har tänkt nyttja effekten. För seriöst, även om det är för o va tuff vid korvmojjen så blir det ju direkt pinsamt när det framkommer att "monstermaskinen" bara har 25kw :P, fast ja kan ju ha fel..

Som sagts tidigare så går F-bolagen på ursprungseffekten p.g.a. att så många fuskar med strypningar.

Jo men säg en FZR 600 då från början av 90-talet. Eller en nyare R6.. Vill man ha en sportigare hoj som mellanhoj kommer den ju ha en del effekt.. Där är ju ca 100hk i FZRen till exempel.

schneberger skrev:
2547809 håller helt och hållet med dig där..

dock så framkom just precis ett frågetecken.
kan det ha någonting med din behörighet att göra..

när jag frågade om försökring gällde det ju mig som innehavare av Obegränsat kort och då gick dom på ursprungseffekt,

men det kanske kan och bör ju vara så att om du har mellanklasskort så måste du ju kunna försökra på den strypta effekten eftersom du inte får köra på den ursprungliga effekten.. kanske vore något att kolla upp..

dock så känns det som att borde vara så..

Ja, så kanske dom har det. Vet att Bilsport&MC försäkrar hojar på 25kw om man själv har mellankort.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...