Försäkringsärende Trygg-Hansa efter SMC-kurs

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
Hallojsan!

Kraschade hojjen på Gelleråsen under SMC BKK för snart en månad sedan. Jag hade verit duktig och ringt Trygg-Hansa innan och frågat om försäkringen täcker just denna kurs på bana, vilket de konfirmerade att den gjorde direkt över telefon. :tummenupp

Kraschade och gjorde skadeanmälan efter konstens alla regler. Fick en handläggare och ett brev där det stod att de skulle ersätta skadorna (utköp). Sedan hände inget. Idag ringde jag och frågade vad som händer i ärendet :7peta med svaret "men din försäkring täcker inte bankörning" varpå jag berättade att det var en kurs i SMC:s regi och att jag t.o.m. talat med Trygg-Hansa före kursen om det. Tjejen på TH, som inte var min egen handläggare, menade att de kanske inte täcker skadorna ändå! De skickar ärendet vidare till sina experter (vad det nu är) som återkommer om någon vecka eller så. Nu gick det inte längre att svara direkt över telefon...

Vadå inte täcker - De har ju redan sagt ok!! Skitdålig service oavsett hur detta ärende slutar!


Vad har ni andra för erfarenheter av Trygg-Hansa i samband med SMC-äventyr?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Låter som vanligt, de har noll koll, och det är inget unikt för TH, det genomsyrar hela branschen, man får olika svar varenda gång man pratar med någon om försäkringar.

Prata med kansliet på SMC, så styr det upp sig - http://svmc.se/smc/kontakt/

/J
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Du har pratat med någon på kundtjänst, de kan sällan mer än de får på nån lapp som skickats runt.

Prata med skaderegleraren istället, de vet vad de pratar om.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Fick veta härromdagen av en kompis som prata med Saluansvars kundtjänst att deras trafikförsäkring tydligen inte gäller om någon annan kör hojen och inte är folkbokförd på samma adress som försäkringstagare. Han ringde och kollade pga nyköp med deras KS pga att de hade bästa premien och fick ovan svar.

Detta är tyvärr HELT FEL enligt deras egna försäkringsvillkor där det framgår klart och tydligt utan några undantag att enda konsekvensen blir en högre självrisk.

Poängen är: De vet inte vad det snackar om, håll kontakt enbart med din handläggare och ingen fjunig KS-sommarjobbare som läser från det A4 som ligger på bordet framför dem.

(Vilket på det förmodligen står: NEKA ALLT i fet röd stil)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Följ råden ovan så borde det lösa sig om nu Trygg Hansa inte är med på dealen med SMC längre angående deras kurser. Men så tror jag inte är fallet.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hoppas det löser sig, speciellt om det nu var ett krav att försäkringen ska gälla innan du vågade bege dig ut på banan. Hade du kört trots att du hade fått svaret att försäkringen inte gäller, ja... då är det väl inte lika surt kanske? Så hade jag tänkt om jag utgår från mig själv haha.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Just i det här fallet vet jag inte men jag måste säga att jag genomgående haft väldigt goda erfarenheter av Trygg Hansas olika försäkringar, så det finns hopp.
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
De kom fram till att jag får betalt, men bara 50000 kr för R6 2005 med Yoshimura etc. etc... samt skinnställ från Alpinestars och Shoei hjälm. Sjukt snålt tycker jag, eller??
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
De kom fram till att jag får betalt, men bara 50000 kr för R6 2005 med Yoshimura etc. etc... samt skinnställ från Alpinestars och Shoei hjälm. Sjukt snålt tycker jag, eller??

I regel så ska man aldrig ta bolagets första bud. Det brukar vara redigt i underkant, så gör dom självklart för att spara pengar.

Ta fram lite annonser på motsvarande cyklar, pris på skinnställ, hjälm m.m. så kan du säkert få upp det en del. Det du betalar premie för är ju att kunna köpa nya (lika begagnade) prylar för pengarna och endast behöva lägga ut självrisken från egen ficka. Räcker inte pengarna till det så har dom räknat fel.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
De kom fram till att jag får betalt, men bara 50000 kr för R6 2005 med Yoshimura etc. etc... samt skinnställ från Alpinestars och Shoei hjälm. Sjukt snålt tycker jag, eller??

Du behöver inte acceptera deras bud om du tycker att det är för snålt. När de löste in en av mina hojar försökte de lågbuda mig också, men jag vägrade acceptera det. De höjde priset med drygt 10k innan vi var färdiga. Det handlar alltid om förhandling och de börjar givetvis oftast på en medvetet låg nivå.

I mitt fall motiverade de det låga priset med att "det är ju höst, så priserna ligger lägre nu"?! Som om det skulle vara relevant. :huvet
 

Bowser

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Ort
Nykvarn
Hoj
Yamaha FZ8
De kom fram till att jag får betalt, men bara 50000 kr för R6 2005 med Yoshimura etc. etc... samt skinnställ från Alpinestars och Shoei hjälm. Sjukt snålt tycker jag, eller??

Rätta mig om jag har fel, men slipon, etc, etc är väll inget man får ersättning för. Försäkringsbolagen räknar väll på att hojen är helt original?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Rätta mig om jag har fel, men slipon, etc, etc är väll inget man får ersättning för. Försäkringsbolagen räknar väll på att hojen är helt original?

Nja, de räknar på vad en liknande kostar men det stämmer att eftermarknadsprylar sällan höjer värdet på hojen, det är ju inte som att ett Yoshi kostar som ett orginalsystem precis.

Vad gäller erbjudandet så kollar du runt vad en liknande kostar och sen tar du fram kvitton på utrustningen och tar ett snack med dem.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Sjukt snålt tycker jag, eller??

En R6 05 är väl värd typ 45 nånting om den är i bra skick. Har du kvitto på skinnställ, hjälm osv, och de är hyfsat nya så borde du kunna få tillbaka det mesta på dem.

Sen tycker jag personligen att det är mer sjukt att dom ersätter banklotade hojar ö ht.

Nu har jag ingen aning om hur just din vurpa gick till, men man har ju sett ett antal gånger hur folk ligger och pressar lååångt över sin egen gräns för att t ex få till sitt första knäskrap eller vad det nu kan vara.

Misslyckas man med det och klotar så belönas man med en ny hoj istället. :död
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Sätt dig ner med Excel och lista upp allt som du inhandlat som du har kvitto på.
Kontakta handläggaren och skicka över dokumentet. STÅ PÅ DIG!

Jag förhandlade med Folksam om min gamla SPS när det var skador efter stöld. Fick upp ersättningen ganska bra när jag på ett tydligt sätt redogjorde för vilka utlägg jag haft.

Det gäller att vara noggrann och tydlig med dokumentationen till f-bolgen. Förhandligen sker inte med någon polare utan med en affärsman/skadereglerare som har i uppgift att stänga ärendet till minimal kostnad för bolaget.
Vill man ha högre ersättning så skall handläggaren kunna "försvara" det internt. Ger man dem bra dokumentation så underlättar man för dem att kunna ge ett bättre bud.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
En R6 05 är väl värd typ 45 nånting om den är i bra skick. Har du kvitto på skinnställ, hjälm osv, och de är hyfsat nya så borde du kunna få tillbaka det mesta på dem.

Sen tycker jag personligen att det är mer sjukt att dom ersätter banklotade hojar ö ht.

Nu har jag ingen aning om hur just din vurpa gick till, men man har ju sett ett antal gånger hur folk ligger och pressar lååångt över sin egen gräns för att t ex få till sitt första knäskrap eller vad det nu kan vara.

Misslyckas man med det och klotar så belönas man med en ny hoj istället. :död

Är ju så försäkringar fungerar, man betalar en slant varje år/månad och om nåt händer med hojen får man ersättning. Tycker du det är fel är det ju bara att köra enbart trafikförsäkring så slipper du vara med och bekosta det. Gnälla om det på internet är ju mest patetiskt.

Finns väldigt mycket jag helst skulle slippa vara med och betala på skatten, och där tvingas man betala endå. Här är det ju helt och hållet valfritt
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Är ju så försäkringar fungerar, man betalar en slant varje år/månad och om nåt händer med hojen får man ersättning.

Försäkringar på fordon är ju tänkta att täcka olyckor vilket jag inte har något emot.
Det jag menar är att många vurpor t ex på bana i det närmaste är självförvållade och jag är tveksam till om sånt borde täckas. (rent generellt då, TS vurpa har jag ingen aning om vad den beror på)

Tycker du det är fel är det ju bara att köra enbart trafikförsäkring så slipper du vara med och bekosta det.

Tyvärr fungerar inte enbart trafikförsäkring om man vill ha stöldförsäkring.
Däremot kör jag halvförsäkring på båda hojarna och lagar dem själv när jag lägger dem.

Gnälla om det på internet är ju mest patetiskt.

Jag uttryckte min åsikt, ser du skillnaden?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Försäkringar på fordon är ju tänkta att täcka olyckor vilket jag inte har något emot.
Det jag menar är att många vurpor t ex på bana i det närmaste är självförvållade och jag är tveksam till om sånt borde täckas. (rent generellt då, TS vurpa har jag ingen aning om vad den beror på)

Tyvärr fungerar inte enbart trafikförsäkring om man vill ha stöldförsäkring.
Däremot kör jag halvförsäkring på båda hojarna och lagar dem själv när jag lägger dem.

Jag uttryckte min åsikt, ser du skillnaden?

De flesta singel-olyckor i trafiken så har föraren brutit mot lagen, och dessutom kört över sin förmåga. Förstår inte varför det ska täckas om nån pressar för att få sitt första knäskrap på en landsväg och sen inte om nån gör likadant på en bana? Vagnskadeförsäkringen är ju för att täcka självförvållade skador, vet att de flesta mc olyckor orsakas av bilister som gör fel men då täcks det ju av deras trafikförsäkring och inte vagnskadan. Behöver du utnyttja vagnskadeförsäkring har DU gjort fel och vållat digsjälv och din hoj skada. Förstår inte resonemanget att det ska vara OK på gata men inte på en motorbana.

Du säger du uttryckte din åsikt och javisst, är ju det man gör på forum. Dock lät din åsikt som vanlig gamal tråkig avundsjuka i mina öron.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
De flesta singel-olyckor i trafiken så har föraren brutit mot lagen, och dessutom kört över sin förmåga. Förstår inte varför det ska täckas om nån pressar för att få sitt första knäskrap på en landsväg och sen inte om nån gör likadant på en bana? Vagnskadeförsäkringen är ju för att täcka självförvållade skador, vet att de flesta mc olyckor orsakas av bilister som gör fel men då täcks det ju av deras trafikförsäkring och inte vagnskadan. Behöver du utnyttja vagnskadeförsäkring har DU gjort fel och vållat digsjälv och din hoj skada. Förstår inte resonemanget att det ska vara OK på gata men inte på en motorbana.

Du säger du uttryckte din åsikt och javisst, är ju det man gör på forum. Dock lät din åsikt som vanlig gamal tråkig avundsjuka i mina öron.

Nja jag kan inte påstå att jag håller med dig alls, men speciellt inte att om man behöver utnyttja vagnskadeförsäkringen så har man själv gjort fel.
Det finns många tillfällen där en olycka är framme utan att man gjort "FEL".
Det pratas ofta om gruslagningar och diesel i kurvor, hala vita linjer mm.

Så att påstå att man gjort fel bara för att man behöver utnyttja vagnskadeförsökringen känns inte riktigt ok.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Skulle jag få 50 papp för en R6a som är sju år samt lite personliga prylar så skulle jag vara väldigt nöjd....
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top