försäkringarna är ju KONSTIGA!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
kollade upp föräkring på en r1 98 hos folksam

23år bor i centrala göteborg zon1 (dyrast)

trafik
11903
992/månad

halv

25600/år
2138/mån
avställd 1146/månad

hel
4413/mån

verkar som att r1an är jävligt attraktiv för stöld! kostar mer att ha den garageförsäkrad än trafikförsäkrad ju!!! det säjs att 2/3 delar av r1orna utnyttjag vagnskadan men det verkar ju som att de flesta utnyttjaf garageförsäkringen! eller? luktar fett med försäkringsbedrägeri!

så nu letar jag billig r1 känns som att under 1000kr / månad är bra pris för lilla mig!

lev väl / oskar

testa och gå in på www.bilsport-mc.se.

där hittar du relativt billiga försäkringar...

billigaste försäkringen jag hitta till min MC va 11 000:-/helår (på dom vanliga försäkringsbolagen...folksam, länsförsäkringar, trygghansa osv.)

på bilsport-mc va priset några kr över 5000:-/helår

Jag har också fått lite skumma svar från försäkringsbolagen så jag skulle vilja ha lite hjälp från alla er som orkar ställa upp! Lite OT men vill inte starta ny tråd!

Om ni inte vill skriva uppgfiterna så alla kan läsa så tar jag gärna emot PM. Det jag vill ha är uppgifter angående försäkring, dvs bolag, ålder, reg-nr och var man bor kanske (sthlm etc). Så jag kan sätta försäkringsbolagen mot väggen och säga "jag vet att ni har givit denna person denna premie".

Jag kanske skulle behöva ert namn då.
Jag förstår om det är många som inte vill ge ut uppgifter på sig och sin hoj men om det finns några som vågar så är jag tacksam!

BlueNote skrev:
Jag har också fått lite skumma svar från försäkringsbolagen så jag skulle vilja ha lite hjälp från alla er som orkar ställa upp! Lite OT men vill inte starta ny tråd!

Om ni inte vill skriva uppgfiterna så alla kan läsa så tar jag gärna emot PM. Det jag vill ha är uppgifter angående försäkring, dvs bolag, ålder, reg-nr och var man bor kanske (sthlm etc). Så jag kan sätta försäkringsbolagen mot väggen och säga "jag vet att ni har givit denna person denna premie".

Jag förstår om det är många som inte vill ge ut uppgifter på sig och sin hoj men om det finns några som vågar så är jag tacksam!

Det är rätt många faktorer som avgör försäkringspriset förutom hoj och ålder på föraren, så två premier är inte direkt jämförbara. Så frågan är vad du har tänkt ha informationen till , eftersom den är ganska oanvändbar :)

weeeiii skrev:
testa och gå in på www.bilsport-mc.se.

där hittar du relativt billiga försäkringar...

billigaste försäkringen jag hitta till min MC va 11 000:-/helår (på dom vanliga försäkringsbolagen...folksam, länsförsäkringar, trygghansa osv.)

på bilsport-mc va priset några kr över 5000:-/helår

Bilsport&Mc vill inte ha klass 7-hojar, så de är absolut inte billiga på tex en R1. Andra hojar under klass 7 kan dock vara värda att försäkra där.

Tom skrev:
Det är rätt många faktorer som avgör försäkringspriset förutom hoj och ålder på föraren, så två premier är inte direkt jämförbara. Så frågan är vad du har tänkt ha informationen till , eftersom den är ganska oanvändbar :)

Räcker inte ålder, namn, hur länge an haft kortet, skadefria år, hoj, vart man bor?

tycker att dom huvudsakliga grejerna borde funka.

BlueNote skrev:
Räcker inte ålder, namn, hur länge an haft kortet, skadefria år, hoj, vart man bor?

tycker att dom huvudsakliga grejerna borde funka.

Premier varierar ofta från dag till dag, mellan säljare och säljare, och mellan kund och kund. Glöm att jämföra med andra personer, ring alla bolag och be om personliga offerter istället.

Dioxin skrev:
Bilsport-mc? Billig försäkring!?!
ja du.. ringde nyss och frågade hur mycket det skulle kosta för min cbr 600. De frågade inte ens hur gammal man e eller hur länge man har haft kort. Bara att den kosta 24700kr, och det var bara trafikförs :kocko :huvet

Jämför det med Folksams 5700kr trafik/helår :hihi

killen som köpte min hornet fick 5000 helår hel på bilsport och mc 24+ försäkring i o f s

hornet oskar skrev:
kollade upp föräkring på en r1 98 hos folksam

23år bor i centrala göteborg zon1 (dyrast)

trafik
11903
992/månad

halv

25600/år
2138/mån
avställd 1146/månad

hel
4413/mån

verkar som att r1an är jävligt attraktiv för stöld! kostar mer att ha den garageförsäkrad än trafikförsäkrad ju!!! det säjs att 2/3 delar av r1orna utnyttjag vagnskadan men det verkar ju som att de flesta utnyttjaf garageförsäkringen! eller? luktar fett med försäkringsbedrägeri!

så nu letar jag billig r1 känns som att under 1000kr / månad är bra pris för lilla mig!

lev väl / oskar

Har precis försäkrat min Retta -00:a hos IF och betalar 209 kr i garageförsäkring, 612 för trafik och 1208 i månaden för halv. Dyrt men det går ju att leva med..... Hel gick på drygt 3000 i månaden. Bor också i Götet. :fyllisar :yoparty :huvet
Snake

BlueNote skrev:

Hola Blue note,

Långa farbron här, du är på rätt spår -lyckades med en skön prutning på en Blade.

Från 35 000 till 10 000 på en dag borde väl vara ett gott betyg.
Det hela handlade om en halvförsäkring helårs basis hos Trygg Hansa(som enl min mening är farligt dyra) Så utrustad med hans reg nr och försäkringsbesked så skred jag till verket.

Lurade den stackars försäkringspojken att hade köpt denna blejd och ville veta vad den skulle kosta att försäkra den, fick ett pris på 35 000,

Ifrågasatte i vanlig samtalston vad det var som gjorde det så dyrt, och fick alla möjliga och omöjliga svar angånde bonus,ålder,körkort,postnr osv.

När jag då bad han förklara hur det hela hängde i hop så trasslade han in sig i sitt eget resonomang med god hjälp av några ledande frågor,varvid det var dags för det tunga ifrågasättande artelleriet,och som avslutning fick han smak på kollegans försäkringspremie på 6800:- per helår för en likdan försäkring/Mc i samma bolag .Vilket gjorde att han bad mig försäkra Blejden hos någon annan.Då bad jag att en av hans kollegor/chef skulle kolla upp sanningshalten i vad han sa,och ringa tillbaka till mig.

Senare samma dag:

Fick ett bud på 30 000 ,vilket jag hävdade att det var ocker relaterat till min kollegas premie (enl svensk lag är priskillnader över 50% att tolka som ocker :fakta ) Ett litet farligt argument för det är också en tolkningsfråga speciellt vid försäkringar,men denna gång gick det hem....Så han gav mig ett sista bud på...Ta da 10 000.

Så man kan väl utgå ifrån att det finns en hel del luft ideras premier.Och att det kan spela stor roll om man har köpt eller tänker köpa.

Några små tips:

Ta namn ,Alltid alltid namn
Fakta,läs på=Många bra argument
Bara för att dom säger att det är så,behöver det inte stämma. För inte skulle dom väl ljuga :)
Acceptera inte ,Ifråga sätt,Varför

Så kör hårt...och tveka inte för försäkringsbolag är som Rottweilers , ser dom att man tvekar så sitter dom i strupen på en :D

Långa farbron.

Last edited:
Snake skrev:
Har precis försäkrat min Retta -00:a hos IF och betalar 209 kr i garageförsäkring, 612 för trafik och 1208 i månaden för halv. Dyrt men det går ju att leva med..... Hel gick på drygt 3000 i månaden. Bor också i Götet. :fyllisar :yoparty :huvet
Snake

ååhh nice if ska jag ringa ! har ju hela 23 år på nacken det är ju en stor bonus i försäkrings sammanhang! :) + bor i centrala gbg :) men +*+ blir väll - eller hur var det nu? :va

hornet oskar skrev:
Egentligen går det inte att dra några slutsatser alls utifrån att bara ha kollat upp ett försäkringsbolag. Vissa bolag har bestämt sig för att de inte vill ha vissa hojar/åldersgrupper, så i enskilda fall kan premierna vara rent ut sagt oskäliga.

Angående skillnad mellan halv- och trafikförsäkring så är den inte heller direkt jämförbar med garageförsäkring. Ett fordon som är i bruk blir med större sannolikhet utsatt för stöld. En skrämmande trend som jag har lagt märke till är exempelvis ökade stölder av slipon m.m., som bara tar ett par sekunder att plocka loss och stoppa i en väska när hojen står parkerad utomhus.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026