Försäkringar!

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
letar....
Jag har väl aldrig riktigt tänkt så mkt på detta med försäkrningar till beslutet kom att jag måste sälja för att det blir för dyrt.
Då fick jag äntligen tummen ur och började kolla upp lite olika bolag, blev lite förvånad när jag lyckades sänka min försäkring på min zx10r -05
från 18900:- helförsäkrat året runt påställd till 7600 av/på ställningsbar.
Fick även ett försläg av LF på 86087:- året runt påställd..

Båda försäkringarna gällde även när man skulle köra kurser på bana så nu jäklar är det fest igen:banana:banana:fyllisar

Tror nog inte dom gäller när du kör bana. Iaf inte i den mening att dom lagar hojen om du skrotar.

Jodå den gäller på bana förutsett att det är kurser. Och den gäller om jag kraschar på bana men det är den högre självrisken som gäller då 3000:-

Detta svar fick jag ang bankörning och försäkring av Dede här på forumet.

Re: Bandagar och försäkring

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo

Vi är anslutna till SMC men våra bandagar räknas EJ som att man kör med SMC.

Jag har under ett flertal gånger ringt och mailat alla försäkringsbolag och kan nästan med säkerhet säga att försäkringen INTE gäller.
Trafikdelen vet dom egentligen inte för det är en tolkning mot TFS men det har fortfarande inte varit uppe i domstol och det finns ingen prejudicerande dom.
Vagnskadan gäller generellt inte men om man har tur så kanske man kan få igenom det men det beror mer på vilken handläggare man får än deras regler.

Att kundtjänst säger en sak är inte ovanligt men om man går vidare och frågar skadereglerare/ansvariga chefer så är dom av en helt annan åsikt.
Även om du skulle få det på papper så är det i slutändan det finstilta i kontraktet som gäller och där kan jag nästan till 100% säga att dom inte kommer betala.

SMC vet jag säger att försäkringen gäller på deras körningar men det är fler och fler F-bolag som börjar tveka eftersom det klotas för mycket för att vara utbildningar.

Jag har helt och hållet ställt in mig på att försäkringen inte gäller när jag kör bana. Detta gäller även trafikdelen (där ersättning om du skadas ingår) så se till att skaffa en olycksfallsförsäkring som gäller även för "körning med motorfordon på inhägnat område"
Brukar vara gruppförsäkringar via arbete/fack som tillåter detta. Se till att ha det skriftligt att den gäller innan du tecknar.

Nu ska du inte vara sånn ...*ler*
Skulle jag klota på bana så utnyttjar jag nog hellre Ebay och får tag i alla delar till ungefär hälften av självrisken.
Har dock själv aldrig haft knorr får FB när jag gick omkull på gelleråsen utan de betalade glatt skadorna och det var efter att SMC slutat sitt samarbete med dom. Dock känner jag att jag inte vill sponsra dom med 18900 längre =)

Men jag är mest glad över att kunna behålla moppen =)

Skulle jag klota på bana så utnyttjar jag nog hellre Ebay och får tag i alla delar till ungefär hälften av självrisken.
Har dock själv aldrig haft knorr får FB när jag gick omkull på gelleråsen utan de betalade glatt skadorna och det var efter att SMC slutat sitt samarbete med dom. Dock känner jag att jag inte vill sponsra dom med 18900 längre =)

Funkar detta så går jag gärna i dina spår. Vad är bättre än ersättning även om man klotar på bana? Vilket försäkringsbolag har du?

Då behåller du hojen ist för att köpa banhoj då? :)

Även om samarbetet är avslutat med folksam, så gäller försäkringen på bana ihop SMC. Det gör den med samtliga större FB än så länge.

Det blev gjensidige försäkringsbolag..endast 7900 om året =) helförsäkrat
Om nu ingen vill köpa snigel vill säga =)

Det förutsätter väl att det bara är hojen som tar skada och inte du själv? eller använder du dig av någon form av olycksfallsförsäkring?

Det blev gjensidige försäkringsbolag..endast 7900 om året =) helförsäkrat
Om nu ingen vill köpa snigel vill säga =)

7.900 hel/hel? Räknade precis på gixxern, som ju till och med är en 02:a, och fick fram ca 13.800. :(

Hittills är Länsförsäkringar billigast med ca 8.900 hel/hel.

Och du har inte skrivit fel i förstainlägget om Länsförsäkringar? :hihi

"Fick även ett försläg av LF på 86087:- året runt påställd.."

Last edited:
7.900 hel/hel? Räknade precis på gixxern, som ju till och med är en 02:a, och fick fram ca 13.800. :(

Hittills är Länsförsäkringar billigast med ca 8.900 hel/hel.

Och du har inte skrivit fel i förstainlägget om Länsförsäkringar? :hihi

"Fick även ett försläg av LF på 86087:- året runt påställd.."

hade jag fått ett sånt fint förslag av LF hade jag ju tagit det direkt (tvinnar en blond hårlänk):D

Av/på tog jag och då kommer jag ner i den kostnaden. Blir kanske ännu mindre..
Sen är det ju för att jag är tjej oxå:banana:banana

länsförsäkringar skåne har grymt bra pris,7700kr helår helförsäkring för yamaha r1 2008.endast 3000kr självrisk,

men sen e man ju ochså förmånskund hos dem.

Edit: Tydligen fortf sömnig o missade att det var SMC det gällde. Sorry! :rolleyes:

Låter resten stå kvar som info dock.
-----
Tveksamt, kollade oxå gjensidige tidigare iår.

Undantag
Försäkringen gäller inte för skada
- vid körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former
tex streetrace, eller annan bankörning som inte är arrangerad av SMC. Intyg på ditt deltagande är obligatoriskt.

Ur: http://gjensidige.se/upload/Motorvillkor/Gjen_mc_villk_2011_.pdf

Last edited:
länsförsäkringar skåne har grymt bra pris,7700kr helår helförsäkring för yamaha r1 2008.endast 3000kr självrisk,

men sen e man ju ochså förmånskund hos dem.

7.700 för en R1:a från 08:a? Många gånger blir försäkringen billigare på grund av ålder, så är du typ 70+? :hihi

Vad innebär det att vara förmånskund hos dem och hur gör man? Har vad jag vet min tjänstepension hos dem, men inte mer än så.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti