Ozziania
SuperSport är lite roligare
Okej nu förstår förstår jag vad du menar, även om jag inte håller med dej i sak, det är iaf ett framsteg för min delEftersom det är en ansvarsförsäkring som styrs av TSL (lag) och vid skadereglering utgår man från trafiklagstiftning och hastighet i förhållande rådande omständigheter. På banan gäller inte normal trafiklagstiftning som tur är.
Vi måste betrakta banan som sportarena och inte som väg. För att slippa vägtrafikens regelverk. Skulle vi betrakta banan som väg, då är t.ex max hastighet i Sverige 120 km/h.
Jämför gärna med motorcross. Där finns inte denna diskussion eftersom betraktar banan som en sportarena punkt slut.
Problemet är att man vill att en försäkring skall gälla, som inte anpasad för sådan verksamhet. Det finns mycket bättre anpassade försäkringslösningar inom idrottsrörelsen som skulle gå att utveckla att omfatta sådan verksamhet.
På en bana är folk där för att testa gränser och och träna i farter som man inte får använda i trafiken. Alla är där frivilligt på egen risk för att ha kul.
Inom vägtrafiken är syftet i huvudsak att förflytta personer och gods från A till B på effektivt och säkert sätt och alla personer måste vistas i trafikmiljön i någon form som bilist eller fotgängare oavsett man vill eller ej.

Du säger i ditt svar till "Robz" att SMCutbildningarnas chanser att få behålla försäkringarna är i fara pga deras utbildningsupplägg, finns det några såna indikationer från försäkringsbolagens sida?
Last edited: