Försäkringar och RR hojar...

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nu när försäkringsbolagen skuter kostnaderna för gatcyklarna i höjden borde kanske vi vara glada inom RR sporten. En och annan gatåkåkare kanske sadlar om och börjar köra RR i stället. Men är det inte så att beg utbuden kommer minska. Om färre köper gathojar kommer det ju vara färre som konverteras till RR hojar. Visst mycket kommer nog endel kunna lösas av import.
Kommer det inte i sin förlägning inebära att RR hojarna börjar stiga i pris och där igenom kommer hämma sporten? Jag tror inte att det kanske är så intressant för en nybliven Rookei att köpa en 96 gixxer för 40 blås för att köra med. Detta kan nog bli verkligheten om inte något görs eller är jag ute och cyklar igen?
 
Ja, teoretiskt sett, så borde det bli fler och fler racehojar, och färre gathojar.
Precis som det ska vara!! :tummenupp
 
ecce skrev:
Nu när försäkringsbolagen skuter kostnaderna för gatcyklarna i höjden borde kanske vi vara glada inom RR sporten. En och annan gatåkåkare kanske sadlar om och börjar köra RR i stället. Men är det inte så att beg utbuden kommer minska. Om färre köper gathojar kommer det ju vara färre som konverteras till RR hojar. Visst mycket kommer nog endel kunna lösas av import.
Kommer det inte i sin förlägning inebära att RR hojarna börjar stiga i pris och där igenom kommer hämma sporten? Jag tror inte att det kanske är så intressant för en nybliven Rookei att köpa en 96 gixxer för 40 blås för att köra med. Detta kan nog bli verkligheten om inte något görs eller är jag ute och cyklar igen?

Är det inte ganska få hojar som konverteras på äldre dar? De flesta köps väl nya och moddas innan de rullat en meter?
 
Chris Ash skrev:
Är det inte ganska få hojar som konverteras på äldre dar? De flesta köps väl nya och moddas innan de rullat en meter?


Är det verkligen så det ligger till. Jag kan ärligt inte svara på den frågan men om det vore så, borde det ju inte finnas en enda RR hoj som är standard i motor... Jag skulle kunna tänka mig att när Svenne fått nog av dvs försäkringar så kanske han konverterar sin egen maskin. Men vad jag förstått så har ju det strömmat till folk till Rookie klasserna och det kan måste ju bero på nått...
 
ecce skrev:
Är det verkligen så det ligger till. Jag kan ärligt inte svara på den frågan men om det vore så, borde det ju inte finnas en enda RR hoj som är standard i motor... Jag skulle kunna tänka mig att när Svenne fått nog av dvs försäkringar så kanske han konverterar sin egen maskin. Men vad jag förstått så har ju det strömmat till folk till Rookie klasserna och det kan måste ju bero på nått...

Superstockhojar har funnits länge.De är standard i motorn.
 
Jo visst det finns det och kommer finnas. Men om man nu drar det till sin spets.
Om det endast skulle säljas ett fåtal nya hojar skulle Videc få mindre sponsorer. Mindre antal hojar där ifrån, samt mindre från resterande A förar team. Färre hojar på vägarna skulle rimligtvis bli mindre hojar på banträffar= mindre B förare.
Jag känner inte många nissar som skulle ha råd att köpa en spliter ny hoj för att avända i rookie sammanhang.
Mindre gathojar skulle väl också pressa upp priserna på dessa eller...
Jag tror faktist att även vi snart måste se om vårat hus.
 
ecce skrev:
Jo visst det finns det och kommer finnas. Men om man nu drar det till sin spets.
Om det endast skulle säljas ett fåtal nya hojar skulle Videc få mindre sponsorer. Mindre antal hojar där ifrån, samt mindre från resterande A förar team. Färre hojar på vägarna skulle rimligtvis bli mindre hojar på banträffar= mindre B förare.
Jag känner inte många nissar som skulle ha råd att köpa en spliter ny hoj för att avända i rookie sammanhang.
Mindre gathojar skulle väl också pressa upp priserna på dessa eller...
Jag tror faktist att även vi snart måste se om vårat hus.

Det ser väl inte direkt ut som om hojarna på vägen minskar?
 
Chris Ash skrev:
Det ser väl inte direkt ut som om hojarna på vägen minskar?

Försäljningen sjönk med 12% under årets fyra första månader jämfört med förra året enligt senaste Bike.
 
Resonera såhär istället så ser det lite ljusare ut:

Med så dyra försäkringar är det många som inte kör helförsäkrat eller inte anser det nödvändigt att betala 10-15000 i självrisk utan väljer frivilligt eller motvilligt bygga racehoj efter sina små missöden.

/HW
 
Jo det är det jag menar. Först kommer nog ett uppsving. Jag har inte sett någon statestik för försäljning av sporthojar i år men misstänker att den kommer minska drastiskt. Viket kommer att resultera i mindre hojar mindre förare mindre RR helt enkelt.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top