Försäkringar och hojval?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Första frågan är vad är det för mening med halvförsäkring om man inte har råd med hel och hojjen står i garage nära dig så att ingen chans att den blir stulen. Vad mer gott get halvförsäkring än stöldskydd osv?

Varför inte bara köra med trafik om man inte har råd med hel, och varför köpa hel om det kostar mer än själva hojjen efter 1-2 år? :dummer

Andra frågan är hur ni köpt er första hoj (förlåt, tjatigt ämne :4skrika ), då man inte kan provköra själv direkt, visst kan man be någon annan provköra, men är det inte svårt att veta baserat på detta. Eller är det "rekommenderade nybörjarhojjar" som gäller och provkörningen går mest ut på att se att den går som den ska?

Hur många hojjar haru prövat? Känner du själv om de e tjall på den? (jag brukar ha med mig någon som e mer kunnig)

Jag provkörde utan körkort (ja jag vet, laglös :P), oftast går det bra :) Men känner du att du inte pallar att framföra den så är det ju en annan sak ;)

Varför jag frågar om antalet är för att det spelar ju liten roll om du själv provkör lr inte om du inte har något att jämföra med ;)

...

du får en massa problem om det skulle hända något om du provkör olagligt... även om du har kort men hojjen är oförsökrad etc.

Annars är det rätt omöjligt å säga vad som passar just dig som första hoj. Jag är helnöjd med min zx9r från 95 och många andra är säkert lika nöjda med många andra modeller ;)

en sak är iaf säkert... När jag frågade här på forumet innan jag köpte min så sa de flesta att jag skulle nöja mig med en 600cc till att börja med och bla bla bla... en kompis sa dock att jag skulle tröttna på en sån rätt snabbt så jag litade på han och det var bra det :) Nu är jag suen på en zx12r :P

Klart, ska du köra på bana å sånt så är en 600cc helt ok. Du kan få en jävligt schyst sån för bra pengar.

Det är bara å prova sig fram som alla andra. Vi är alla barn innan vi hittat vår hoj ;) :rullandeu Lycka till!!!

Killeak skrev:
du får en massa problem om det skulle hända något om du provkör olagligt... även om du har kort men hojjen är oförsökrad etc.

Annars är det rätt omöjligt å säga vad som passar just dig som första hoj. Jag är helnöjd med min zx9r från 95 och många andra är säkert lika nöjda med många andra modeller ;)

en sak är iaf säkert... När jag frågade här på forumet innan jag köpte min så sa de flesta att jag skulle nöja mig med en 600cc till att börja med och bla bla bla... en kompis sa dock att jag skulle tröttna på en sån rätt snabbt så jag litade på han och det var bra det :) Nu är jag suen på en zx12r :P

Klart, ska du köra på bana å sånt så är en 600cc helt ok. Du kan få en jävligt schyst sån för bra pengar.

Det är bara å prova sig fram som alla andra. Vi är alla barn innan vi hittat vår hoj ;) :rullandeu Lycka till!!!

Jaa ok, men det här med försäkringar då?? Det har ju viss påverkan på hojköpet så att säga, blir det bara trafikförsäkring kan man ju nöja sig med något mindre.

Villee skrev:
Jaa ok, men det här med försäkringar då?? Det har ju viss påverkan på hojköpet så att säga, blir det bara trafikförsäkring kan man ju nöja sig med något mindre.

Det ingår lite mer i halvförsäkringen än bara stöld, det brukar även ingå glasförsäkring, brandförsäkring, räddning (bärgning och annat). Exakt vad som ingår varierar lite mellan bolagen dock.

Men om du anser att du har koll på hojen hela tiden, inklusive när du är ute och kör, så kan du självklart köra enbart trafikförsäkring. Väljer du då en hoj som inte är fullt så åtråvärd samt låser den ordentligt så kan du nöja dig med bara trafik.

Köpte en Tundercat i höstas som min första hoj och tycker att den duger bra... än så länge iaf. Den är ju inte extrem på någe vis men man slipper då betala ihjäl sig på dyra försäkringar(och kanske så håller man sig levande första sommaren innan man lärt sig köra ordentligt :) ). Fast det lönar sig att kolla runt bland olika försäkringsbolag för det kan skilja ganska mkt. Ett bolag skulle t e x ha 24 700 kr per år för bara trafikförsäkring!!! men med min nuvarade försäkring så betalar jag 450 kr månaden villket helt klart är överkomligt :) ... och då är det halvförsäkring

Villee skrev:
Första frågan är vad är det för mening med halvförsäkring om man inte har råd med hel och hojjen står i garage nära dig så att ingen chans att den blir stulen. Vad mer gott get halvförsäkring än stöldskydd osv?

Ingen chans till att bli stulen? :va
Det är ju världens enkalste grej att stjäla en hoj. Dvs om den inte är fastkjedjad i väggen. Då tar det ialla fall en extra minut...

Seriöst. :)
Jag har även funderat på att köra trafika bara. Men skillnaden mellan trafik och halv var relativt liten för min del (200kr månaden tror jag) och jag tar gärna ett stöldskydd för 200kr månaden. :)

Det är trafik delen i försäkringen som är den största posten, inte stöldbiten.
Inte på min ialla fall. Men en R1/6 är ju betydligt mer stulen så de har kanske extra dyra stöldförsäkringar (bara ett exempel).

Vi har ju haft folk här på forumet som fått sin hoj stulen när den varit parkerad nedanför sovrumsfönstret, så jag hade inte litat så mkt på garaget, om det inte är ett väldans bra och helt privat garage med endast en användare (dvs du).
Och sedna är det ju förbannat trist om du får cykeln stulen medans den står parkerad utanför din polare medans ni fikar/porrsurfar/x-boxar/eller vad ni nu sysslar med. :hihi

Det är ju en riskkalkyl man gör. Man väger kostnad mot risk. :)

Last edited:
1. En hoj har alltid chans att bli stulen.
2. Jag kör nu endast trafik, på mitt namn, för att just det blir billigare även om jag klotar en gång om året, köper NY i tyskland, än att helförsäkra per år.
3. Jag provkörde inte min båge. Säljaren gav mig ett väldigt bra och seriöst intryck, alla papper fanns osv, han tog mig för en provtur på de tyska motorvägarna och jag satt bak på. Har nu kört den 40-50 mil sedan jag köpte den och den går som en klockish.

Ja hemma är det ju ingen risk att den blir stulen, eget garage, bara jag som använder, massor med lås, säkert område, stor tomt och trevliga grannar, massa poliser - säkert helt enkelt. Hos polare gäller oftast det samma, bortsett från garage.

Enda där jag kan tänka mig att det skulle uppstå risk är när man är på semester eller kör utanför vanliga 'hoodden' fast då gäller det väl att låsa lite här och var med olika metoder klistra fast hojjen på marken annars.. :machinegu

även för mig är skillnaden mellan trafik och halv bara nån hundring månaden, stöldrisken för mig är låg, men man kan ju tänka sig ett scenario när man ställer hojen hos nån polare i stan tex och sen får den stulen, eller kommer ut från nån affär o hojfan är borta.

Stölden är viktig för alla, som sagts så du går aldrig säker även om du har garage. Och rätt som det är när du vänder ryggen till så är någon där och plockar bort sliponet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park