Försäkringar o olycksstatestik?

Jag är också skeptisk till mitträcke men faktum är att det dämpar då min vilja att tokköra med hoj (på såna vägar). Sen att det hindrar att folk kommer över på mötande körfält funkar bevisligen.

IvarS skrev:
Sida 41 av 43:
"Ingen har under perioden omkommit i samband med mitträckespåkörningar"

Nej för vem åker på en sån väg frivilligt? :va

ksann skrev:
Hittade den här med en snabb sökning på Google:

Tycker statistiken om nya motorcyklister är ju mest oroväckande...

Ja verkligen...lätt att köra över sin förmåga när man är färsk...

Ozzian skrev:
Mera resultat
Lyckligtvis ser det ju än så länge ganska bra ut för år 2005, rent statistiskt, så förhoppningsvis kan den dåliga trenden vändas, hoppas det iaf.

Hör väl kanske inte riktigt hit men...
Tycker det är lite konstigt...att vägverket ska bestämma hurvida vägen har brister..verkar lite partisk bedömning...vi har väldigt dåliga landsvägar allafall här i östergötland

Duke0 skrev:
Hör väl kanske inte riktigt hit men...
Tycker det är lite konstigt...att vägverket ska bestämma hurvida vägen har brister..verkar lite partisk bedömning...vi har väldigt dåliga landsvägar allafall här i östergötland
Jag hoppas verkligen att det är polisen/försäkringsbolaget som har gjort de bedömningarna vid resp olyckstillfälle annars är ju undersökningen riktigt oduglig :)

Vajer eller inte.. tja det kan man diskutera i alla oändlighet. Faktum är att den spar liv. De har allra hest vi som bor/bott uppe i Gävletrakten sett.
Där hade vi vad de kallade DÖDENS VÄG. dvs e4an mellan Gävle och Haggsta. När försöket med vajer påbörjades där så sjönk dödsolyckorna till noll på just den vägsträckan. Dvs målet uppnått.

Personligen gillar jag inte vajer varianten alls. Den skapar en ojämn trafikrytm och den är dessutom svår att snöröja vettigt. Vilket i sig skapar farliga situationer. Situationerna uppkommer visserligen pga dåligt omdömme från trafikanter...

För oss hojåkare är den säkraste vägen att åka på just breda motorvägar. Där händer det minst med mc-olyckor. Varför då?? De är säkrare helt klart.
Sen är det få av oss som väljer att åka motorväg. Finns det en alternativ väg så väljer vi ju hellre den... För det ger oss mer som mc-förare..
Så visst vajern är säkerligen inte hällosam för oss om det vill sig illa. Men samtidigt så händer det "inga" strimlingsolyckor så vv anser att det är säkert... Varför bygga bort en risk som inte finns... (Läs detta med lite försåelse hur jag menar nu inte med lupp.. det är principen jag är ute efter)

Vi går just nu in i den mörkaste månaden när det gäller dödsolyckor relaterade till motorcyklar, Augusti. Så ta väl hand om er och kör så ni kommer hem.

För att citera en annan medlem här på forumet:
"Känner man sig lite rädd då går det för fort"

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form