Försäkringar för oss som utövar extremsporter

Hehe, lite skillnad på sparring i sw och aikido. Nåja skit i de, de är ot :) En kampsportstråd skulle vi dock ha !

TS, har inte klubben försäkring/försäkringserbjudanden??

(BTW det e jag som skapade tråden i sambons inlogg)

Jag o sambon har ett sambomedlemskap där vi betalat 700 kr för ett helt år på Skanörs Mk. Jag är väldigt nyfiken på vad som ingår där. Jag vet att vi är försäkrade när vi kör där men för vad...?
Vi har ju upptäckt att det kan betyda vad som helst eller ingenting...
Ska fråga ut dem på tors inför nästa körning.

som tidigare nämnts i tråden. Är du medlem i en klubb så är du försäkrad under träning samt under transport till och från träningen.
Jag fick två tänder utslagna på min kampsportträning. jag fick betala 1500-: hos tandläkare resten stod klubbens försäkring för

Är du medlem i nån fackförening brukar de ha schyssta försäkringar också. Min genom Metall kostade mig exakt ingenting och hade inga undantag. Nu är det säkerligen ändrat sen jag gick ur 2008 men då var det bra...

samma sak gäller här. man bör nog kolla igenom villkoren o vad som gäller. Motocross är ju i många fall en extremsport för försäkringsbolagen. Facken erbjuder väl oftast en "vanlig" olycksfallsförsäkring.
Kostnadsmässigt skiljer det väl sig ganska mkt från vilken fackförening man är med i, du hade väl tur :)
Själv är jag bara försäkrad på jobbet... har ingen olycksfallsförsäkring vid sidan om. Tycker det är en bra idé o skaffa en olycksfallsförsäkring med tanke på min livsstil (enligt försäkringsbolagen väldigt extrem).

som tidigare nämnts i tråden. Är du medlem i en klubb så är du försäkrad under träning samt under transport till och från träningen.
Jag fick två tänder utslagna på min kampsportträning. jag fick betala 1500-: hos tandläkare resten stod klubbens försäkring för

Mja, men ska nog inte chansa här heller. Kan vara så att dom enbart täcker materiella skador som man åsamkar andra eller banan.
Men jag får mer kött på benen ganska snart o får reda på exakt vad dom täcker.

Tur att inget annat kom till skada. :tummenupp

Last edited:
Hej!

Trygg Hansa, olycksfallsförsäkring med försäkringsbelopp 900 000kr.

Täcker dig fullt ut sålänge det inte rör sig om tävling eller organiserad träning där licensförsäkringen täcker.

1043kr per helår kostar den, eller 92kr per månad.

PMa ditt personnummer så kan vi ordna det.

(skulle detta klassas som reklam så ber jag om ursäkt och ni får ta bort inlägget)

Jag blev precis uppringd av en kille från Trygg Hansa som ville kolla över mina försäkringar.
Givetvis frågade jag om olycksfallsförsäkringar och då hade han en som var perfekt enligt honom. Den gällde allt!
Förutom tre saker...
1. Fallskärmshoppning.
2. Kampsport.
3. Crosskörning på bana.

Spelade ingen roll om det var vanlig motionskörning eller träning inför tävling. Men att ta ut crossen och trecka i skogen var inga problem:(.

The search continues...

Jag blev precis uppringd av en kille från Trygg Hansa som ville kolla över mina försäkringar.
Givetvis frågade jag om olycksfallsförsäkringar och då hade han en som var perfekt enligt honom. Den gällde allt!
Förutom tre saker...
1. Fallskärmshoppning.
2. Kampsport.
3. Crosskörning på bana.

Spelade ingen roll om det var vanlig motionskörning eller träning inför tävling. Men att ta ut crossen och trecka i skogen var inga problem:(.

The search continues...

Men helvete... :gnissla Jag pratade precis med TH, och de bedyrade att mina aktiviteter inte var några som helst bekymmer (sporthoj på banträffar, cross på bana och enduro).

Det är då fan vad det skall vara roddigt...blir väl till att ringa dem imorgon och kolla...det slutar väl med att man blir ägd och lurad ändå den dagen man behöver hjälp (ta i trä).

Jag har min olycksfallsförsäkring hos Moderna Försäkringar. Kommer inte ihåg vad den kostar, men den var rätt billig om jag minns rätt, då har jag högsta riskklassen pga crosskörning och mitt extrakneg som deltidsbrandman.

Täcker allt jag vill iaf, crosskörning på bana, enduro, mckörning på bana, fallskärmshoppning och extrakneget.

Jag har min olycksfallsförsäkring hos Moderna Försäkringar. Kommer inte ihåg vad den kostar, men den var rätt billig om jag minns rätt, då har jag högsta riskklassen pga crosskörning och mitt extrakneg som deltidsbrandman.

Täcker allt jag vill iaf, crosskörning på bana, enduro, mckörning på bana, fallskärmshoppning och extrakneget.

Vad kostar den?

Men helvete... :gnissla Jag pratade precis med TH, och de bedyrade att mina aktiviteter inte var några som helst bekymmer (sporthoj på banträffar, cross på bana och enduro).

Det är då fan vad det skall vara roddigt...blir väl till att ringa dem imorgon och kolla...det slutar väl med att man blir ägd och lurad ändå den dagen man behöver hjälp (ta i trä).

Skandia Liv kommer skinna dig på 120 spänn i månaden (50pbb) och täcka allt det du behöver.

/ Jens

Last edited:
Förutom tre saker...
1. Fallskärmshoppning.
2. Kampsport.
3. Crosskörning på bana.

The search continues...
Den utringande säljaren visste nog inte vad han pratade om. Jag dubbelkollade med de som reglerar olycksfallsskador och de sa till 100% att det inte var några som helst problem, förutom vid tävling eller organiserad träning där licensförsäkringen gäller.

Slå en signal till skadeavdelningen på 0771-111500 och fråga dem, så kan du säkert till och med få det skriftligt.

Efter att ha hetsat Insplanet i två dagar så har jag nu fått reda på att jag har fått rätt besked från början. Euro accidents försäkring gäller för skiten som jag sysslar med. Men dom är på G att ta bort det. Men eftersom jag är så jävla bråkig så kommer villkoren gälla för mig fram till årsförfallodagen nästa år.

Så för min del är det grönt ett litet tag till. Men jag ska ändå ringa TH och kolla upp om man nu kan få det på papper som Kazmur säger. För isf är den ett av de bättre alternativen som det ser ut nu iaf.

Efter att ha hetsat Insplanet i två dagar så har jag nu fått reda på att jag har fått rätt besked från början. Euro accidents försäkring gäller för skiten som jag sysslar med. Men dom är på G att ta bort det. Men eftersom jag är så jävla bråkig så kommer villkoren gälla för mig fram till årsförfallodagen nästa år.

Så för min del är det grönt ett litet tag till. Men jag ska ändå ringa TH och kolla upp om man nu kan få det på papper som Kazmur säger. För isf är den ett av de bättre alternativen som det ser ut nu iaf.

Vad kostar en sådan försäkring med 50pbb hos TH? Jag har för mig att den var svinigt dyr när jag kollade..

Skandia Liv var mindre än halva premien om jag inte missminner mig, med villkor som passar oss som tränar eller tävlar på hobbynivå. Passar även fallskärmshoppare (som jag) och lite annat "patrask". Enda kravet är att man inte får tjäna pengar på sin aktivitet.

/ Jens

Den utringande säljaren visste nog inte vad han pratade om. Jag dubbelkollade med de som reglerar olycksfallsskador och de sa till 100% att det inte var några som helst problem, förutom vid tävling eller organiserad träning där licensförsäkringen gäller.

Slå en signal till skadeavdelningen på 0771-111500 och fråga dem, så kan du säkert till och med få det skriftligt.

Du som verkar vara insatt vet kanske om det går att få ersättning från flera försäkringa paralellt.
Tex både från hoj försäkringen och olycksfall försäkringen för sveda o värk, invaliditets ersättning mm

Du som verkar vara insatt vet kanske om det går att få ersättning från flera försäkringa paralellt.
Tex både från hoj försäkringen och olycksfall försäkringen för sveda o värk, invaliditets ersättning mm
Ja, det kan du. Inte för merkostnader som kläder, resor osv men när det gäller invaliditetsersättning så får du från precis alla försäkringar du har, om det så skulle vara 2 st eller 20 st.

Är 97,3% säker på att du även får sveda och verk från alla håll, men inte helt 100.

Vad kostar en sådan försäkring med 50pbb hos TH? Jag har för mig att den var svinigt dyr när jag kollade..

Skandia Liv var mindre än halva premien om jag inte missminner mig, med villkor som passar oss som tränar eller tävlar på hobbynivå. Passar även fallskärmshoppare (som jag) och lite annat "patrask". Enda kravet är att man inte får tjäna pengar på sin aktivitet.

/ Jens

THs högsta rena olycksfallsförsäkring har ett försäkringsbelopp på 900000kr och kostar 1043kr per helår.

Dock finns ju TryggVuxen som är en både sjuk- och olycksfallsförsäkring.
Har man valt det högsta beloppet där (900tkr) så får man tilläggsersättning om man överstiger 25% invaliditetsgrad. Om man blir 100% invalid får man ut 2,7 miljoner.

Dessa är dock betydligt dyrare än de rena olycksfallsförsäkringarna.

De är inte baserade på prisbasbelopp, men försäkringsbeloppet förändras i takt med konsumentprisindex, så det fungerar ju någorlunda samma lika.

Trygg vuxen:
Prislista
Infoblad
Villkor

Vuxen olycksfall:
Prislista
Infoblad
Villkor

(sen finns det ju grupp/kollektivförsäkringar genom fack osv som sköts av TH, men det är inte riktigt mitt bord)

Last edited:
Ja, det kan du. Inte för merkostnader som kläder, resor osv men när det gäller invaliditetsersättning så får du från precis alla försäkringar du har, om det så skulle vara 2 st eller 20 st.

Är 97,3% säker på att du även får sveda och verk från alla håll, men inte helt 100.

Tack för det kaZmur, men du förlorade med 2,7%. :confused:
Sveda o värk får man bara från ett håll, invaliditetsersättning får man från alla precis som du skrev, så nu har jag anmält min skada till TH också.

Tack för det kaZmur, men du förlorade med 2,7%. :confused:
Sveda o värk får man bara från ett håll, invaliditetsersättning får man från alla precis som du skrev, så nu har jag anmält min skada till TH också.
Hehe, var inte säker så jag konsulterade en gammal försäkringstråd på SH där det stod att man även fick för sveda och värk. Det skulle jag uppenbarligen inte gjort ;)

THs högsta rena olycksfallsförsäkring har ett försäkringsbelopp på 900000kr och kostar 1043kr per helår.

Dock finns ju TryggVuxen som är en både sjuk- och olycksfallsförsäkring.
Har man valt det högsta beloppet där (900tkr) så får man tilläggsersättning om man överstiger 25% invaliditetsgrad. Om man blir 100% invalid får man ut 2,7 miljoner.

Dessa är dock betydligt dyrare än de rena olycksfallsförsäkringarna.

De är inte baserade på prisbasbelopp, men försäkringsbeloppet förändras i takt med konsumentprisindex, så det fungerar ju någorlunda samma lika.

Trygg vuxen:
Prislista
Infoblad
Villkor

Vuxen olycksfall:
Prislista
Infoblad
Villkor

(sen finns det ju grupp/kollektivförsäkringar genom fack osv som sköts av TH, men det är inte riktigt mitt bord)

Varför betala för en försäkring som knappt betalar ut något? Om du blir skadad och får en invaliditetsgrad på 10% så får du ut 90 lök. Bra hjälp :rolleyes::rolleyes:

Skandia Livs försäkring är 50pbb (2120000kr) blir ersättningen mycket högre men till samma försäkringsbelopp ungefär (120kr/månad)

jag har en skadeförsäkring hos IF som täcker MCkörning som inte kostar så mycket, kommer tyvärr inte ihåg hur mycket exakt, jag frågade om den täckte MCkörning specifikt när jag blev erbjuden den och de sa ja.

Hehe, lite skillnad på sparring i sw och aikido.

Dock inget svar på frågan. Skadar ni er ofta på träning på sådant sätt att det blir försäkringsärende? Lite intressant är det ur trådens perspektiv, för i så fall ger det bolagen ett visst berättigande att exkludera er.

Dock är det oavsett vilket idioti att dra alla kampsportsutövare över en kam. Som sagt, de flesta har ingen nämnvärd skadefrekvens på träning, eller ens tävling där det lär finnas separat försäkring. Gör det oftast även på träning, faktiskt...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph