Försäkringar för oss som utövar extremsporter

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag vill ha tag på fler som sitter i samma båt som jag.

Ringde Insplanet och rådfrågade om en försäkring som skulle passa mig men fick ett förslag om att teckna en sjuk och olycksfallsförsäkring hos Euro Accident, basb 40 (dvs en lite högre premie).
Jag läste igenom försäkringsvillkoren och upptäckte detta. (Jag bifogar också pdf filen.) https://www.insplanet.com/forsakrin...ktblad/villkor_ea_sjukolycksfall_20081001.pdf

1.10.8 Undantag avseende riskfylld verksamhet
Försäkringen gäller inte för skadefall till följd av att den
försäkrade deltar i äventyrs-, expeditions- eller annan riskfylld
sysselsättning som inte kan anses som motions- eller
fritidssysselsättning i normal omfattning eller intensitet
såsom:

• utövande av kampsport, boxning, karate, thaiboxning,
kickboxning eller liknande aktiviteter,

• stuntman, luftakrobat eller i liknande verksamheter,

• utövande av bergsklättring, fallskärmshoppning, bungyjump,
segelflygning, ballongflygning, drakflygning,
extremskidåkning,

• utövande av motorsport,

Egentligen skiljer sig inte mitt liv så mycket ifrån oss andra men jag utöver lite motocrosskörning 1-2 gånger i veckan. Jag anser detta bara vara en hobbyverksamhet eller fritidsverksamhet och tränar inte inför någon som helst tävling.
Min fråga är vad som anses vara motions och fritidssysselsättning i normal omfattning och intensitet???

Jag ringde Euro Accident och frågade dem och förklarade mitt problem och hon informerade mig att min försäkring inte skulle gälla om jag nu skadar mig på en motocrossbana.
Jag blir lite förvirrad men jag lyssnar ju på Euro Accident hellre än Insplanet.
Dom hänvisade mig till en annan försäkringsmäklare http://www.pensum.se/ där försäkring kostar 8000 kr om året :huvet
Ska det vara så jäkla svårt och hitta ett försäkringsbolag som täcker crosskörningen?

Jag behöver en vanlig olycksfallsförsäkring som också täcker crosskörandet i rimliga summor.

Kom gärna med förslag...

Jag hoppar fallskärm och där är an i alla fall försäkrad via sin medlemsavgift hos svenska fallskärmsförbundet. Kan tänka mig att liknande försäkringar finns i andra föreningar.

Hej!

Trygg Hansa, olycksfallsförsäkring med försäkringsbelopp 900 000kr.

Täcker dig fullt ut sålänge det inte rör sig om tävling eller organiserad träning där licensförsäkringen täcker.

1043kr per helår kostar den, eller 92kr per månad.

PMa ditt personnummer så kan vi ordna det.

(skulle detta klassas som reklam så ber jag om ursäkt och ni får ta bort inlägget)

Hej!

Täcker dig fullt ut sålänge det inte rör sig om tävling eller organiserad träning där licensförsäkringen täcker.

(skulle detta klassas som reklam så ber jag om ursäkt och ni får ta bort inlägget)

Jag tecknade precis samma-lika, efter att LF fick fingret när de plockade med motorsport i undantagen.

Last edited:
Tecknade en på LF när jag började med fallskärm sedan har jag bara behållit den. Kände inte till att den inte täcker motorsport faktiskt.

Den obligatoriska försäkring som hänger med årsavgiften till svenska fallskärmsförbundet kändes lite fattig.

Hej!

Jag har haft den, efter en enduroskada skrevs det in ett tillägg i försäkringsbrevet "gäller ej vid utdövande av enduro" :arsele

Jag har haft den, efter en enduroskada skrevs det in ett tillägg i försäkringsbrevet "gäller ej vid utdövande av enduro" :arsele
I ditt specifika försäkringsbrev då antar jag?

Bläddrade nämligen precis igenom försäkringsvillkoren och hittade inget om enduro/mx/mc och ringde och dubbelkollade med skadeavdelningen för att inte ge fel besked till trådskaparen :)

• Gilla
Reaktioner: ft
Det gäller och vara vaksam för ingen annan mer än du själv blir biten i rumpan om det skulle hända dig något.
Man blir ju lite lack över att ha betalat nästan 2000 spänn om året för att en snubbe som jobbar på Insplanet säger att försäkringen ska täcka ALLT! och så gör den inte det..
Jag är igång med att ta hand om den saken och hoppas på att få pengarna tillbaka.
Men man har ju sannerligen lärt sig sin läxa.
Jag och min sambo har ett medlemskap på Skanörs Mk och ska snacka med dem i dag och ta reda på vad som egentligen gäller.

Det gäller och vara vaksam för ingen annan mer än du själv blir biten i rumpan om det skulle hända dig något.
Man blir ju lite lack över att ha betalat nästan 2000 spänn om året för att en snubbe som jobbar på Insplanet säger att försäkringen ska täcka ALLT! och så gör den inte det..
Jag är igång med att ta hand om den saken och hoppas på att få pengarna tillbaka.
Men man har ju sannerligen lärt sig sin läxa.
Jag och min sambo har ett medlemskap på Skanörs Mk och ska snacka med dem i dag och ta reda på vad som egentligen gäller.
Precis. Är det något jag har lärt mig genom att jobba på försäkringsbolag så är det att det skiljer enormt mycket i ersättningsbelopp och villkor mellan olika bolag så man ska verkligen lusläsa villkoren innan man gör något förhastat.

Skandia Liv har mig veterligen den bästa och mest täckande olycksfallsförsäkringen.

50pbb = 1350spänn/år. Täcker ej RR om man tjänar pengar (inkomst) på det. Täcker fallskärm, men ej base. osv...

Skandia liv är svaret.

/ Jens

Gött, då blir olycksfall kvar hos TH. Jag har också letat efter sådana undantag eftersom jag håller på med lite sådana aktiviteter men inte funnit några.

IF försökte få över mig häromsistens via telefonförsäljare. De skulle skicka över villkoren till mig för att jag skulle kunna läsa igenom dem i lugn och ro. och sedan fatta beslut. Allt de sedan skickade var fullmakt för att säga upp min TH-försäkring. Om de behandlar ingångna avtal på det sättet redan innan jag är kund så... :arsele

I ditt specifika försäkringsbrev då antar jag?

Bläddrade nämligen precis igenom försäkringsvillkoren och hittade inget om enduro/mx/mc och ringde och dubbelkollade med skadeavdelningen för att inte ge fel besked till trådskaparen :)

Exakt i mitt nästa försäkringsbrev var det tillägget, så det gäller att alltid läsa igenom noga.

Exakt i mitt nästa försäkringsbrev var det tillägget, så det gäller att alltid läsa igenom noga.

Det är bra obehagligt hur försäkringsbolagen får agera...egentligen. :va
Om man nyttjar försäkringen, helt enligt spelreglerna, så får man fingret...men det går bra att ta betalt fram tills dess?

Man lär ju undra...

Är du medlem i nån fackförening brukar de ha schyssta försäkringar också. Min genom Metall kostade mig exakt ingenting och hade inga undantag. Nu är det säkerligen ändrat sen jag gick ur 2008 men då var det bra...

Därför skall FB hängas ut när de beter sig så. :tummenupp till trådskaparen!

Kampsport extremsport, förresten? Jämför skadorna inom kampsporten med skadorna inom fotboll och innebandy, eller badminton för den delen, och man kommer att upptäcka att det är noll och intet som blir försäkringsärenden i relation till alla pajade knän, fotleder och hälsenor. Ridning var inte med på listan vad jag såg? Det är väl annars en av våra värsta högriskaktiviteter. Segelflyg? Vafasen... det är ett haveri då och då, men överlag är det nog dyrare per försäkringstagare med skidsemestrar sett ur skadeperspektiv!

Vi är försäkrade via klubben (kampsport)

Därför skall FB hängas ut när de beter sig så. :tummenupp till trådskaparen!

Kampsport extremsport, förresten? Jämför skadorna inom kampsporten med skadorna inom fotboll och innebandy, eller badminton för den delen, och man kommer att upptäcka att det är noll och intet som blir försäkringsärenden i relation till alla pajade knän, fotleder och hälsenor. Ridning var inte med på listan vad jag såg? Det är väl annars en av våra värsta högriskaktiviteter. Segelflyg? Vafasen... det är ett haveri då och då, men överlag är det nog dyrare per försäkringstagare med skidsemestrar sett ur skadeperspektiv!

Nja, de beror på vad de är för sport.. Är det bjj/sw/mma eller liknande så är de ganska mycket skador.

Last edited:
Nja, de beror på vad de är för sport.. Är det bjj/sw/mma eller liknande så är de ganska mycket skador.

Skador som blir försäkringsärenden, under olycksfallsförsäkringen? Under träning, eller bara under tävling?

I de kampsporter jag ägnat mig åt, bujinkan, aikido, krav och systema, så vet jag nog en som fick en skada som kanske blev försäkringsärende. Det är ju i princip kvaddade leder, knöliga frakturer och tandskador som går dithän. Stukningar och blåtiror tar man ju inte den vägen.

Att jag skulle vara oförsäkrad när jag utövar dessa sporter är alltså enbart löjligt. Helt klart ett bolag som inte behöver mig som kund.

det gäller att man lusläser kraven och frågar ut dem exakt vad som gäller eller så kan man bli lurad på alla möjliga vis. Som sagt allt hänger på en själv, ha stenkoll på vad du skriver på. Jag tycker det är ganska luddigt vad som egentligen gäller, så det som står ska man heller inte riktigt lita på
"som inte kan anses som motions- eller fritidssysselsättning i normal omfattning eller intensitet"

folk uppfattar fritidssysselsättning och vad som är normalt väldigt olika...
så det bästa e att ringa dem o fråga vad som gäller.
Ring försäkringsbolagen direkt och låt dem svettas lite.
Jag kopplades om till 3 olika telefonister innan jag fick tala med någon som visste vad det gällde.

Varför dom specificerar vissa sporter är nog för att dom för någon form av statistik och kalkyler på skaderisken och hur många som skadar sig per år, eller har haft kunder som råkat ut för ngt inom dom sporterna.

Sen är hälsodeklarationen också ganska komisk... men det är en helt annan diskussion..

Skador som blir försäkringsärenden, under olycksfallsförsäkringen? Under träning, eller bara under tävling?

I de kampsporter jag ägnat mig åt, bujinkan, aikido, krav och systema, så vet jag nog en som fick en skada som kanske blev försäkringsärende. Det är ju i princip kvaddade leder, knöliga frakturer och tandskador som går dithän. Stukningar och blåtiror tar man ju inte den vägen.

Att jag skulle vara oförsäkrad när jag utövar dessa sporter är alltså enbart löjligt. Helt klart ett bolag som inte behöver mig som kund.

Hehe, lite skillnad på sparring i sw och aikido. Nåja skit i de, de är ot :) En kampsportstråd skulle vi dock ha !

TS, har inte klubben försäkring/försäkringserbjudanden??

Jag har precis tecknat en olycksfallsförsäkring genom SEB. Vet tyvärr inte exakt vad det blir för premie eftersom vi tecknade kollektivt genom firman, vi ska få betala 198 i månaden.
Men iallafall så skulle den täcka alla skador, även på motocross banan.
Och man är garanterad operationstid inom 28 dagar efter olycka.
Jag tyckte den lät bra och så får man vård på privata kliniker.

kan ju vara värt att kika på. mvh Jeppe

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa