Försäkring

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ni som är lika lata som jag blir ju lurade varje år men igår när Folksam för tredje året på rad höjt min försäkring, denna gång med ca 2500kr så blev jag förbannad.
Ringde upp dem och de förklarade att det var så mycket olyckor och att det ej går att göra något åt försäkringen.
Bad dem mer eller mindre dra åt *******!!!
Efter samtalet gick jag in på http://www.insplanet.com men en låg förhoppning om att de kunde hjälpa mig.
Men visst kunde de det. De har börjat jämföra MC-försäkringar.
Sparade mig ca 6500kr!
Tack för det insplanet!!! Mycket nöjd...
Tips. Kolla era försäkringar via den siten.

Nja, jag fick upp något Norskt bolag med 3.1 i snittbetyg. Svindyrt och det enda alternativet. Fungerade inget vidare på en Ducati... :(

Mitt försäkringsbolag höjde också försäkringen, jag ringde upp dom och nu betalar jag drygt 80% av vad jag betalade innan höjningen.

Visa att ni inte bara betalar och struntar i vilket, för då kommer de bara att fortsätta.
Låt dom veta att detta är något vi märker och att vi byter bolag pga sånt beteende.

Provade på min zx10r 2011 och fick inga priser.

Insplanet och dylikt i all ära. Jag tror det är betydligt bättre att lyfta på luren själv och ringa 6- 9+ samtal beroende på ambitionsnivå. Det tar inte så lång tid om man väljer att ringa vid rätt tillfällen på dagen.

Förbered genom att teckna ner på ett papper så att man får med väsentlig jämförbar information så att det går att jämföra premierna på ett tydligt övergripande sätt. T ex självrisk, av och påställningsbar, årsförsäkring, villkor (om den täcker SMCs kurser, eller andra arrangemang), förvaringskrav, skyddsutrustning krav.

Gör om varje säsong. Det lönar sig i längden :tummenupp

Tack för tipset om insplanet. Gjorde en sökning där med resultat att ingen kunde visa priser för min hoj. Däremot ringer säljare därifrån nu stup i kvarten.. Helt värdelöst. Död åt dom

Tack för tipset om insplanet. Gjorde en sökning där med resultat att ingen kunde visa priser för min hoj. Däremot ringer säljare därifrån nu stup i kvarten.. Helt värdelöst. Död åt dom

Vänta bara, Freedom Finance och Santander kommer att bombardera dig med låneansökningar, Lendo, strump och kalsongförsäljare kommer att ringa, du kommer ha ett helvete i 6 månader. Nixa dig, illa kvickt.
Aldrig mer jävla insplanet.

Vänta bara, Freedom Finance och Santander kommer att bombardera dig med låneansökningar, Lendo, strump och kalsongförsäljare kommer att ringa, du kommer ha ett helvete i 6 månader. Nixa dig, illa kvickt.
Aldrig mer jävla insplanet.
Ja den där jävla skiten är redan på mig. ALDRIG mer jämförelsesajter. Önskar dom all ebola i världen

:yoparty Angav inte mitt riktiga nummer :yoparty

Har använt siten i flera år och jag vill inte påstå att jag får överdrivet med reklam skickat till mig.
Men ni som redan vet detta varför då göra en sökning?
Vill ni inte ha tipset så behöver ni ju inte använda det.

Självklart kommer insplanet ringa upp för att se om du är nöjd. Varför är detta jobbigt?
Personligen sparade de 6500kr för mig och jag är nöjd.

Alla bolag brukar inte vara med när insplanet och liknande söker så det brukar vara bäst att ringa själv. Använd listan jag länkade till.

Man kan ju även bli överraskad åt andra hållet, dvs positivt. Köpte ny hoj i oktober och kollade upp olika försäkringsbolag. Svedea skulle vara billigast, men valde ändå Bilsport & MC som var lite dyrare, dels pga att Svedea hade sämre villkor om man vill köra bandagar och gå SMC:s kurser, dels pga. att jag varit väldigt nöjd med Bilsport & MC sen tidigare år/hoj. Bilsport ordnade dessutom ett upplägg där jag kunde ha hojen helförsäkrad de 2-3 veckor jag hann köra hojen i slutet av förra säsongen för att sedan gå över till garageförsäkring fram tills att jag ställer på hojen nu till våren då det omvandlas till en helårsförsäkring. Detta sparade mig en hel del jämfört med att ha hojen helårsförsäkrad hela tiden.

Nu börjar det bli dags att ställa på hojen och byta tillbaka från garageförsäkring till helförsäkring. Under vintern har det hänt en del, bl.a. har Svedea inlett samarbete med SMC, vilket lett till vissa förbättringar, bl.a. när det gäller SMC-kurser. Även Svedeas klubbförsäkring för medlemmar i BMW MC-klubben tycks ha förbättrats. Hur som helst, när jag nu hör av mig till Bilsport & MC för att meddela att det är dags att byta från garageförsäkring till helförsäkring meddelar de att de har sänkt priset med ca 4000/år. Var ju en trevlig överraskning. Behövde inte ens ta upp frågan om att Svedea ändrat sina villkor så att deras försäkring nu blir mer jämförbar. De verkar ha gjort sin konkurrentanalys ordentligt.

Man kan ju även bli överraskad åt andra hållet, dvs positivt. Köpte ny hoj i oktober och kollade upp olika försäkringsbolag. Svedea skulle vara billigast, men valde ändå Bilsport & MC som var lite dyrare, dels pga att Svedea hade sämre villkor om man vill köra bandagar och gå SMC:s kurser, dels pga. att jag varit väldigt nöjd med Bilsport & MC sen tidigare år/hoj. Bilsport ordnade dessutom ett upplägg där jag kunde ha hojen helförsäkrad de 2-3 veckor jag hann köra hojen i slutet av förra säsongen för att sedan gå över till garageförsäkring fram tills att jag ställer på hojen nu till våren då det omvandlas till en helårsförsäkring. Detta sparade mig en hel del jämfört med att ha hojen helårsförsäkrad hela tiden.

Nu börjar det bli dags att ställa på hojen och byta tillbaka från garageförsäkring till helförsäkring. Under vintern har det hänt en del, bl.a. har Svedea inlett samarbete med SMC, vilket lett till vissa förbättringar, bl.a. när det gäller SMC-kurser. Även Svedeas klubbförsäkring för medlemmar i BMW MC-klubben tycks ha förbättrats. Hur som helst, när jag nu hör av mig till Bilsport & MC för att meddela att det är dags att byta från garageförsäkring till helförsäkring meddelar de att de har sänkt priset med ca 4000/år. Var ju en trevlig överraskning. Behövde inte ens ta upp frågan om att Svedea ändrat sina villkor så att deras försäkring nu blir mer jämförbar. De verkar ha gjort sin konkurrentanalys ordentligt.

Hade jag vetat att man hade kunnat göra så förra året hade jag tecknat Bilsport & Mc redan då. Jag valde ett annat bolag med av och påställningsbar försäkring för att sedan flytta över till Bilsport & Mc eller Svedea under denna säsong.

Hade jag vetat att man hade kunnat göra så förra året hade jag tecknat Bilsport & Mc redan då. Jag valde ett annat bolag med av och påställningsbar försäkring för att sedan flytta över till Bilsport & Mc eller Svedea under denna säsong.

Fattade det som att en delorsak till att detta upplägg går att få till är att kunden ändå har ångerrätt. Man skulle ju kunna teckna helårsförsäkring, säga upp den igen efter ett par veckor (inom ångerrätten) och sen teckna garageförsäkring hos samma eller annat bolag för att därefter teckna helårsförsäkring igen till våren. Alla vinner ju då på att försäkringsbolaget är lite smidig mot kunden och ordnar detta upplägg direkt - kunden blir nöjd, försäkringsbolaget får en trogen kund och minskar risken att kunden försvinner iväg till konkurrenten för att teckna garageförsäkring eller av/påställningsbar försäkring under mellanperioden. Skulle det röra sig om en lite längre period man tänkte ha helförsäkring innan man ställer av skulle jag tro att det inte är lika enkelt.

Back