Försäkring

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
Som alla vet så blir man ruinerad om man ens tänker ordet sporthojsförsäkring och är i 20-årsåldern och bor i stockholm.

Men finns det några hojar som är något billigare?
Ska man välja till högre självrisk för att få lägre premie?
Skiljer det mycket bland litershojarna och 600:orna?

Ni ungsprättar på SH, vad pungar ni för eran håj? Och vad har ni gjort för att komma billigt undan? :Bugar

20 år i storstad, då skulle jag köpa en veteranare, 20år eller äldre BoMC 1644kr/år hel/hel.
finns hur många raketer som helst från slutet av 80-talet som kan passa alla.
Gsx 1100,750
Fj 1200,1100
Gpz 1000,900
Vfr, xj, Zx.
osv

Nu är jag juh lite äldre än dig, närmre 30 än 20 :huvet
men av vad jag kikat på skiljer det förvånansvärt lite pengar i försäkring mellan literhojarna och 600orna. Desto mer skiljer det mellan olika försäkringsbolag. Första hojen, en ZZR 600 från tidigt 90tal var skillnaden i pris mellan billigast och näst billigast 110% :brinnerup
Så ringa runt till olika f-bolag är nog ett hett tips :tummenupp

Skiljer inte mycket i premie om du väljer 600cc eller 1000cc. De går nog under högsta försäkringsklass allihopa så länge vi pratar om nyare sporthojar.

Man kan få ner premien om man väljer en högre självrisk, men det är rätt akademiskt med tanke på årspremien utslaget per månad.

Riktigt gamla sporthojar kan gå under lägre försäkringsklass. Ett annat alternativ är att köpa gammal klassiker som går att entusiast försäkra.

Betalar minst lika mycket idag i premie som när jag var 23 om det säger dig något. Är över 30 idag. Det säger väl något. Antingen gillar man läget eller så köper man någon annan typ av motorcykel som har rimligare försäkringspremie. Svårare än så är det inte.

Skillnaden mellan en literhoj och en 600 är mycket liten om du kollar på samma hojexvis en Gixxer)
Det som gör skillnad är hojens image. En hoj som är utpräglat sportig och som många unga vill ha och buskör med blir dyrare i försäkring för att försäkringsbolagen har högre kostnader för den.

Rent generellt så är helkåpade sporthojar dyra som stryk. Särskilt om du är under 30. Hojar med något mer upprätt körställning är generellt sett billigare i försäkring.
Skillnaden kan vara ganska stor om du väljer en hoj som kanske inte är ansedd som lika cool men ändå ger riktigt mycket körglädje. För det finns ett ganska stort likhetstecken mellan hojar som anses som häftiga och hojar som är dyra i försäkring.

För min egen del så skulle en helförsäkring av en Honda CBR 1000 kosta nästan 20 000 kr/år. Den Yamaha TDM som jag köpte istället kostar mig 4600 kr/år och är ändå nästan lika snabb som en CBR 1000 upp till hundra. (Visst, i alla hastigheter över 100 så är skillnaden i acceleration väldigt stor men).
Resultatet är att jag har en hoj som går att hänga med en 600 sportis ganska bra efter en kurvig väg till en bråkdel av kostnaden för försäkringen. huvudanledningen är väl att en TDM anses som inte alls lika cool som en supersport.

finns mycket pengar att spara på försäkringen om man väljer en hoj som är klassad som sport touring istället.

min gsxf 650 betalar jag ca 4000 (lite mer) för om året hel försäkrad.

vad jag läst så finns det en hel del sport touring hojar som det är bra mos i och sällan sätter gränsen för vad den klarar utan att det är förarens kapacitet som sätter gränsen.
men visst, dom pungar väl ej på riktigt som en r1´a.

Ah, får ta och ringa runt och kolla lite olika bolag. Vilka rekommenderar ni? elller är det helt individuellt?

Vad tror ni en stackars krake som jag skulle få pynta för en r1a 02-03 ?

mitt standardsvar till allt nuförtiden. BMW F800 ST jag betalar 311:-/månaden helförsäkring bor i Växjö och är 25 år.

Pöss!

23 år i Stockholm med en R1 2004.

Förra året betalade jag 2400:- / månad året om från Folksam.
Nu har jag sagt upp den försäkringen och skall försöka hitta något bättre...

Ah, får ta och ringa runt och kolla lite olika bolag. Vilka rekommenderar ni? elller är det helt individuellt?

Ring runt till olika bolag. Går inte att säga vilket som kommer att erbjuda de bästa premierna för dig. Det är rätt individuellt. Kan också råda dig att inte bara titta på premierna. Läs villkoren och försök bilda dig en uppfattning om du har förtroende för bolaget. Om den dagen du vill utnyttja försäkringen kommer vill du inte att de ska fördröja utbetalningar och göra livet allmänt svårt för dig.

Precis som folk redan skrivit.. köp något lite äldre..

Tyvärr går det nån sorts trend (särskilt hos lite yngre) i att man MÅSTE ha det nyaste och starkaste, annar suger det där med hojåkning.

Alltså, självklart är det KUL med den otroliga kraft som finns i en modern sporthoj. Men om du kollar på ett lite äldre alternativ, eller något mer åt "touring"/naken-hållet så kan jag lova dig att det rör på sig även där.

runt 100hk på en pryl som väger under 200kg ÄR mkt kraft.

Nu tar jag bara ett exempel rakt ur luften, men t ex en CBR600F lär vara rejält mkt billigare i försäkring än CBR600RR.

Frågan man får ställa sig är helt enkelt om den där extraeffekten är värd 4 gånger så hög försäkring. Sen får man räkna in vad det kostar att krascha en ny sporthoj om man inte har den helförsäkrad. Alla går omkull nån gång.

Sen kan man ju rent hypotetiskt fundera på om någon i 20-årsåldern verkligen ska ha en 1000cc sporthoj med 180hk.. (ok, gäller såklart även de äldre människor som fortfarande har en 18-årings intellekt och mentala kapacitet).. Personligen så är jag glad att jag inte hade R1:an när jag var 20.

Edit: att tänka på om utseendet är viktigt är att en del touringhojar med t ex halvkåpa kan man skaffa nedre kåpa till i efterhand och få sporthojslook. Blev positivt överraskad över en SV650 som hade "helkåpa".

Last edited:
Ett tips är att ta en halvförsäkring och en avställningsbar försäkring.
Då kan du ställa av hojen de dagarna du inte kör vilket blir en rejäl besparing. Kostade för att ställa på hojen är 50kr men det spar du snabbt in med tanke på den dyra försäkringen när den är på ställd.

Svårt att veta vilket försäkringsbolag som är bäst för dig, men för mig har IF och Folksam gett mig bäst priser.

Ett gott råd i all välmening

Åker man på sin första bandag med en R1 kommer man att inse hur liten betydelse materialet har. En instruktör på guldvinge kommer att köra om dig med en hand på styret och utnyttjar endast en växel. Lägg prestigen åt sidan och köp något som går att försäkra utan att man ruinerar sig. Lägg pengarna på vettigare saker. Utbildningsdagar med SMC, resor, restaurangbesök, spara pengarna på banken och investera dem. Du kommer att tacka mig sen. Risken är att du tycker att det är ett dyrt nöje och tröttnar. Lägger mc-intresset på hyllan. Jag vet många som gjort det av ekonomiska skäl (läs inte kunde lägga prestigen åt sidan). Endast det senaste och värsta var gott nog.

Mitt tips är att gå med i Smc och sen ringa runt, dom har ju samarbete med folksam och bilsport/mc, kostar 350 per år och du har ju minst 10% billigare försäkring. Själv tjänar jag in dom 350 varje månad, jag kör folksam avställningsbar.

Vad tror ni en stackars krake som jag skulle få pynta för en r1a 02-03 ?

Nu kommer alla bli arga, men 25kw blir billigt ;P

Pungar ut 10***
kr för hel/hel på IF :tuttar

R6 -03 21år Kristianstad

Pungar ut 10***

R6 -03 21år Kristianstad

För min del skiljer det inget i pris mellan 25Kw strypt hoj icke :confused:

Pungar ut 10***

R6 -03 21år Kristianstad

Lite skillnad mellan dig och TS, ni bor inte direkt på samma ställe eller ens jämförbart försäkringsmässigt...

Till TS, köp en motard istället och lär dig köra o sen skaffa dig en raket när du blivit lite äldre :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back