Försäkring?!

pl158

kan hjälpa till med PS..
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Honda cr 250
Jag ska köpa hoj!

har dock ett litet problem helst vill jag ha en typ cbr 6/9 gsx750r runt -00
problemet är att jag är 23 och bor i stockholm, SVINDYRT!! att försäkra..

alternativet är att köpa en motard men det vill jag helst inte..

eller till frågan; kan jag ställa hojen på min flickvän då vi bor tillsamans? (hon har dock inte körkort) hon är 25 dessutom.. måste ju vara smartare än att ställa den på någon förälder som jag inte bor med...? vad tror/tycker ni? tips på försäkringar i så fall?

mvh!

pl158 skrev:
2071986 Jag ska köpa hoj!

eller till frågan; kan jag ställa hojen på min flickvän då vi bor tillsamans? (hon har dock inte körkort) hon är 25 dessutom.. måste ju vara smartare än att ställa den på någon förälder som jag inte bor med...? vad tror/tycker ni? tips på försäkringar i så fall?

mvh!
:corn

Ja du...
Svaren kommer snart hagla in...

Låter ju nästan smartare att ställa den på sin mormor än :tuttar om hon inte ens har körkort....liiiite väl genomskinligt om du sitter på och det händer ngt......

Naurin - Killen som ställer sin 750R på sig själv och betalar för nöjet

pl158 skrev:

mvh!

jag tycker du skall köpa något du har råd att äga helt enkelt.

pl158 skrev:
2071986

tjena.

mitt tips. ställ den på flickvännen!!! hitta en försäkring där alla försäkringar gäller då alla inom hushållet kör den.. ställer du den på mormor som bor ute på landet så genomskådar de direkt och du får inte ut ersättning. har den på farsan som är 50 och inte har något kort. inga problem alls. de vet om det :D

för hondan, hondaförsäkring via IF, läs vilkor 1
sukkan blir betydligt dyrare då du antagligen måste gå via bilsport-mc basförsäkring!

PS. hon kanske vill "övningsköra" och ev ta kortet :hihi
va nu snäll mot flickvännen annars drar hon och kanske tar med hojen :fatta!

Lycka till!!!

moha skrev:
2072260 tjena.

mitt tips. ställ den på flickvännen!!! hitta en försäkring där alla försäkringar gäller då alla inom hushållet kör den.. ställer du den på mormor som bor ute på landet så genomskådar de direkt och du får inte ut ersättning. har den på farsan som är 50 och inte har något kort. inga problem alls. de vet om det :D

för hondan, hondaförsäkring via IF, läs vilkor 1
sukkan blir betydligt dyrare då du antagligen måste gå via bilsport-mc basförsäkring!

PS. hon kanske vill "övningsköra" och ev ta kortet :hihi
va nu snäll mot flickvännen annars drar hon och kanske tar med hojen :fatta!

Lycka till!!!

Tack för ett vettigt svar!

ska kolla upp det! känns precis som du säger mycket säkrare och kan förhoppningsvis innebära att det INTE blir en "skenförsäkring" vilket jag inte vill..

ps. faktum är att hon har hotat med att om jag ska köra hoj ska hon också.. :kryckor hehe..

pl158 skrev:
2073395 Tack för ett vettigt svar!

ska kolla upp det! känns precis som du säger mycket säkrare och kan förhoppningsvis innebära att det INTE blir en "skenförsäkring" vilket jag inte vill..

ps. faktum är att hon har hotat med att om jag ska köra hoj ska hon också.. :kryckor hehe..

e bara glad att jag kan hjälpa till.

är det ett hot. mina flickvänner brukar hota med att lämna mig om jag fortsätter köra hoj :galen

pl158 skrev:
2073395 Tack för ett vettigt svar!

Det är fortfarande "SKENFÖRSÄKRING" eftersom det är DU som köper hojen och har tänkt bruka den...

Dom som blir drabbade är vi andra sporthojsåkare som får betala mellanskillnaden för vad du egentligen skulle ha betalat...

Finns flera exempel här på SH om folk som överlåtit sin hoj på någon annan (även flickvän under samma tak) och sedan stått där med dyra rättegångskostnader och inte en krona i ersättning vid en eventuell skada...

Jag tycker du ska ställa hojen på dig och sedan bara ta trafikförsäkring och låsa in den ordentligt... alternativt välja en hoj som är billigare för dig att äga dvs: äldre sporthoj eller nyare nakenhoj... Smakar det så kostar det...

Last edited:
pl158 skrev:

mvh!

Som det sägs ovan i tråden skulle det funka att ha en försäkring som täcker alla i hushållet ( med körkort för mc ). Det skulle visserligen innebära att du får minst dubbla självrisken om du går omkull. Ärligt så tror jag nog inte att någon skulle låta dig teckna försäkringen på din flickvän heller... eftersom de då låter dig komma undan med ett par tusen.

Det blir som sagt inte så svårt för bolaget att neka dig ersättning om något händer när försäkringen står på din flickvän. Resonemanget som leder till det är att det är den som har "intresse" i mc:n som skall vara försäkringstagaren. Intresse kan ju tolkas som ägaren / brukaren och jag antar att du är båda.

Förslag 1: Kör halvförsäkrat

Förslag 2: Skriv dig hemma igen och fixa en försäkring som täcker alla användare i hushållet. Då antagligen någon av dina päron har hojkort och ett par år på nacken blir det här billigare.

pl158 skrev:

mvh!

If's Hondaförsäkring.

CBR 929 -00, 7000kr året halvförsäkrad skriven på mig själv i centrala Malmö. Jag är kille och 26år..

Jag skulle nog inte våga skenförsäkra, men jag bryr mig inte så mycket om andra gör det..

pl158 skrev:
2071986
kan jag ställa hojen på min flickvän då vi bor tillsamans? (hon har dock inte körkort) hon är 25 dessutom.. måste ju vara smartare än att ställa den på någon förälder som jag inte bor med...?

Dåbbel ka-tisch :whip :whip

pl158 skrev:

mvh!

Det är inte bättre när man är 10 år äldre ska jag säga, jag har en Honda cbr 600F -02:a som om jag ställer på den en hel månad skulle ligga mellan 4000-4500:-/månad :3freak Det är så man blir liiiittteee mörkrädd :eek:

skräll att de skrivs så mycket skit.

Testa folksam och gå en BKK kurs så får du 30% rabbat på den vanliga (den vanliga för mig är dessutom 50% billigare än hos andra bolag)

Mr Helmut skrev:
2077263 skräll att de skrivs så mycket skit.

Testa folksam och gå en BKK kurs så får du 30% rabbat på den vanliga (den vanliga för mig är dessutom 50% billigare än hos andra bolag)

Nja ingen skräll kanske, skönt at det finns vissa som förstår problemet dock..

tack för hjälpen! ska kolla upp det..

mvh

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP