Försäkring vid transport

Shidoshi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 848
Till helgen ska jag antagligen transportera en mc på släp. Funderar lite på vilken försäkring man måste ha då. Räcker det med en avställningsförsäkring? Tänkte snarast på om man tex skulle krocka med bilen, vad händer då osv? :confused:

Ring till försäkringsbolaget och fråga, så får du säker information.

Körde min gamla zx750 från långt nere i Dalarna och upp till Östersund på släp. Den gången skavde en av de bärande remmarna mot nån vass kant vid bakre fotpinnarna någonstans. I alla fall hade den nästan nystats upp helt innan jag upptäckte det. Sen fick resten av resan bli mycket försiktig körning, hade ju inte hojen försäkrad eller ens påställd. Däremot betalde jag en hundring extra på olycksförsäkring när jag hyrde själva släpet, någon som vet ifall den hade gällt om det hänt något?

/Martin

Min avställningsförsäkring (Folksam) täcker för skador vid transport av mc:n, tror att det är så på alla andra. Ring och kolla.

Salus har tydligen den policyn att om hojen har avställningsförsäkring får den inte vara i trafiken. Alltså om man har den på en kärra och krockar med bilen så får man ingen ersättning för hojen. Så det blir nog att ha helförsäkrat under transporten ...

Shidoshi skrev:
Salus har tydligen den policyn att om hojen har avställningsförsäkring får den inte vara i trafiken. Alltså om man har den på en kärra och krockar med bilen så får man ingen ersättning för hojen. Så det blir nog att ha helförsäkrat under transporten ...

if gick med på att teckna en tillfällig transportförsäkring så vi kunde baxa hem den säkert, kostade inte en krona extra. Tjejjen skrev in det som ett extra vilkor på garageförsäkringen. :tummenupp

Borde det inte täckas av bilförsäkringen. Det är ju ändå den som "orsakar" krocken. Eller :confused:

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026