Försäkring vid klotning utan ställ.

Varför köra utan skydd?
Ja frågan är ärlig.

Bekvämt om man exempelvis ska till jobbet, gå på stan osv. och inte vill släpa utrustning/inte kan byta om etc. Kanske är det en del av stilen för vissa, något de förknippar med sin typ av hojåkning. Kanske är bekvämare för många när det är varmt. Finns nog många skäl.

Men frågan om MC-körning med eller utan skydd i all ära. Är inte den stora frågan: varför köra MC? Det är där den stora säkerhetshöjningen finns om man gör bort sig i trafiken. Man är så oerhört mer skyddad i en modern bil och tror att de flesta som kör hoj skulle ha råd med en säker bil istället.

Bekvämt om man exempelvis ska till jobbet, gå på stan osv. och inte vill släpa utrustning/inte kan byta om etc. Kanske är det en del av stilen för vissa, något de förknippar med sin typ av hojåkning. Kanske är bekvämare för många när det är varmt. Finns nog många skäl.

Men frågan om MC-körning med eller utan skydd i all ära. Är inte den stora frågan: varför köra MC? Det är där den stora säkerhetshöjningen finns om man gör bort sig i trafiken. Man är så oerhört mer skyddad i en modern bil och tror att de flesta som kör hoj skulle ha råd med en säker bil istället.

För att bil är så förbannat tråkigt och har två hjul för mycket. :huvet

Bara för att förtydliga: självrisken är alltså inte 4450 kr dyrare, självrisken är just 4450 kr enligt texten du citerade. Så har man exempelvis 3000 kr i trafiksjälvrisk ska man inte addera den förhöjda så att det blir 7450. Den blir "bara" 4450 kr...

Säkert det du menade, ville bara vara extra tydlig :tummenupp.

Kan det verkligen stämma? Jag tror att texten tyder på en förhöjning. Alltså sin egen självrisk plus 1/10 basbelopp.
Annars vore det ju toppen om man hade en självrisk på 6000:-, som många har, och få ner självrisken till 4450 genom att ta av sig skyddskläderna.

Är det verkligen bara en förhöjd självrisk vid en eventuell klotning som oroar?
Skadorna som uppstår när hud möter asfalt i lite hastighet blir massiva och ofattbart hemska, att riskera få betala några tusenlappar extra i självrisk borde vara det minsta av dina bekymmer.

Personligen kör jag inte en meter utan full utrustning, jag har tyvärr haft det tvivelaktiga nöjet att få beskåda konsekvenserna.

Skadorna som uppstår när hud möter asfalt i lite hastighet blir massiva och ofattbart hemska, att riskera få betala några tusenlappar extra i självrisk borde vara det minsta av dina bekymmer.

Personligen kör jag inte en meter utan full utrustning, jag har tyvärr haft det tvivelaktiga nöjet att få beskåda konsekvenserna.
Japp, försäkringen är garanterat minsta problemet! Hur många har cyklat omkull? Hur många cyklar fortare än dom kör hoj? Hur många har en hoj som är lättare än en trampcykel?

Kan det verkligen stämma? Jag tror att texten tyder på en förhöjning. Alltså sin egen självrisk plus 1/10 basbelopp.

Jag svarade bara utifrån vad VBK citerade. Och då är det som jag skrev. Man får en förhöjd självrisk på 1/10 basbelopp.

Annars vore det ju toppen om man hade en självrisk på 6000:-, som många har, och få ner självrisken till 4450 genom att ta av sig skyddskläderna.

6 000 kr i trafiksjälvrisk? Är du säker på att du då inte tänker på självrisken för skador på din egen hoj?

Nu känns det som att du läser sista inlägget i en tråd och drar femtioelva växlar på det. Var framgår det att trådstartaren oroar sig för någon fjuttig tusenlapp? Om man inte är inläst på försäkringar och hur det fungerar förstår jag att man kan vara orolig över att försäkringen inte gäller öht.

Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att se vilka ekonomiska konsekvenser en trafikolycka kan få i form av inkomstförluster, behov av att bygga om bostaden, mycket lång rehabilitering m.m. Därför har jag all respekt för att folk verkligen vill försäkra sig om att de har försäkringsskydd oavsett hur de väljer att köra hoj.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla