Försäkring vid klotning utan ställ.

Dangerous Dave

Radical Quad-Riders
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
Honda VTR1000F
När jag tecknade försäkringen på min hoj fick jag frågan om jag skulle komma att köra med skyddsutrustning vid varje körning.
Jag sa så klart ja, men vet någon vad som händer om jag skulle få för mig att köra i vanliga kläder och klotar? Rent försäkringsmässigt.

OBS inte hundra!!

Har diskuterats lite innan. Har ni på papper avtalat om att när du kör så ska du ha komplett skydd så ska du ha det. Har du inte det och klotar så är det upp till FB att välja om de vill ersätta fullt ersätta delvis eller neka dig.
Detta ska gälla om du enbart skadar dina egna prylar.

Det står i försäkringsvillkoren vad som gäller. Det brukar vara nån nedsättning av ersättningen vid olycka men det är väl också lite olika för olika bolag.
Läs försäkrningsvillkoren noga, helst innan ni tecknar försäkringen.
Har man inte kollat så vet man ju inte vad man har köpt.

/Stefan

Nån form av nedskärning av ersättning lär det bli. Typ att de bara syr fast ena armen och att du bara får ny hud på halva fejset. Typ, liksom.

"Förare och passagerare ska alltid använda skyddsutrustning"

Men om man inte får några skador själv? Om man t.ex får en lite kyss i röven av en bil vid ett rödljus?
Kan dom neka försäkring då?

Trygghansa tror jag drar av en viss % av ersättningen. Har för mig att jag läste om det i deras försäkringsvillkor.

Trygghansa ersatte allt trots att jag har den klausulen i villkoren!

tja, provkörning t.ex.

nä...

Provkörning, horisontalläget intogs i kanske 20 km/h.

Totallåsta bromsar, bilden tagen samma kväll som det hände.

Det ser ju ganska fint ut men tyvärr så gömde sig några gruskorn innanför den vätskande sårytan.

veckan efter såg det mycket fluffigare ut, besök på vårdcentralen 2 ggr om dan för att dra loss omläggningen före och penicillin för att blodförgiftningen och skiten skulle ge sig.

jag tog bilder på en omläggning men tyvärr så dom försvunnit, lite synd för den var väldigt grafisk ;)

Last edited:
Men om man inte får några skador själv? Om man t.ex får en lite kyss i röven av en bil vid ett rödljus?
Kan dom neka försäkring då?
Alltså om någon annan gör fel och kör på dig? Då är det ju den personens trafikförsäkring som ska gälla.

Nu kollade jag bara Bilsport & MCs försäkringsvillkor, och där står så här:
"Har tillägg för skyddsutrustning valts till basförsäkringen ska alla som färdas på mc:n bära godkänd skyddsutrustning. Om inte skyddsutrustning används gäller trafikförsäkringen med en förhöjd självrisk på 1/10 basbelopp."

Ett basbelopp är 2013 44500kr. Alltså blir självrisken för trafikförsäkringen 4450kr dyrare vid en olycka där man själv är vållande om man inte har godkänd skyddsutrustning och råkar ut för personskador. Så råkar man orsaka en olycka där man själv inte får några skador (eller ens passagerare) utan man t.ex. bara råkar rulla in i grannens bil så dörren bli lite bucklig är det kanske onödigt att ens nämna för sitt försäkringsbolag att man inte hade godkänd skyddsutrustning på sig. Om det inte skulle vara så att det räknas som försäkringsbedrägeri om man råkar glömma bort att berätta det. För då ska man såklart göra det. Annars får både Göran Persson och Husmusen magknip och din vänstra lilltå kommer att skrumpna ihop och ramla av.

Angående vad som är "godkänd skyddsutrustning" står det i deras villkor:
"A) Lagstadgad CE eller SNELL märkt hjälm
B) Skyddskläder för MC-bruk med CE märkta skydd på knän, axlar och armbåge.
MC jeans ska även ha kevlarförstärkning över bak, höft och framsida lår samt extra skydd
för knän.
C) Stövlar och handskar för MC-bruk."

Observera att andra försäkringsbolag kan ha andra villkor. Ganska intressant läsning med villkoren förresten. Det är många saker som kan leda till antingen höjd självrisk eller sänkt ersättning vid skada eller stöld.

nä...

Provkörning, horisontalläget intogs i kanske 20 km/h.

Totallåsta bromsar, bilden tagen samma kväll som det hände.

Det ser ju ganska fint ut men tyvärr så gömde sig några gruskorn innanför den vätskande sårytan.

veckan efter såg det mycket fluffigare ut, besök på vårdcentralen 2 ggr om dan för att dra loss omläggningen före och penicillin för att blodförgiftningen och skiten skulle ge sig.

jag tog bilder på en omläggning men tyvärr så dom försvunnit, lite synd för den var väldigt grafisk ;)

Hehe, ja ibland kostar det....

OBS inte hundra!!

Har diskuterats lite innan. Har ni på papper avtalat om att när du kör så ska du ha komplett skydd så ska du ha det. Har du inte det och klotar så är det upp till FB att välja om de vill ersätta fullt ersätta delvis eller neka dig.
Detta ska gälla om du enbart skadar dina egna prylar.

Det låter vettigt.

Men vad händer om du istället blir påkörd iförd speedos och hjälm?
Får man ut något för skadorna då om man utgår från att man inte fått det det om du varit vållande till olyckan?

Varför köra utan skydd?
Ja frågan är ärlig.

Tyvärr så är det väldigt lätt hänt. Det är ju ändå bara 2km till jobbet/macken/ICA/Kompisen..

Så svaret på din fråga är för att vi människor är bekväma av natur.
Tyvärr är det ofta på de korta turerna som olyckan är framme.

Alltså om någon annan gör fel och kör på dig? Då är det ju den personens trafikförsäkring som ska gälla.

Nu kollade jag bara Bilsport & MCs försäkringsvillkor, och där står så här:
"Har tillägg för skyddsutrustning valts till basförsäkringen ska alla som färdas på mc:n bära godkänd skyddsutrustning. Om inte skyddsutrustning används gäller trafikförsäkringen med en förhöjd självrisk på 1/10 basbelopp."

Ett basbelopp är 2013 44500kr. Alltså blir självrisken för trafikförsäkringen 4450kr dyrare vid en olycka där man själv är vållande om man inte har godkänd skyddsutrustning och råkar ut för personskador.

Bara för att förtydliga: självrisken är alltså inte 4450 kr dyrare, självrisken är just 4450 kr enligt texten du citerade. Så har man exempelvis 3000 kr i trafiksjälvrisk ska man inte addera den förhöjda så att det blir 7450. Den blir "bara" 4450 kr...

Säkert det du menade, ville bara vara extra tydlig :tummenupp.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT