Försäkring vid bankörning?

nazurro skrev:
2283108 Är det inte konstigt att det helt saknas prejudikat? Speciellt med tanke på att så många vurpar varje sommar på bankörningen. Ska vi tolka det som att ingen har dragit det till domstol för utebliven ersättning, eller att alla faktiskt får ersättning?
Jag tror dom fått ersättning, jag vet en som fick ersättning förra året trots att den hade th. Det är antagligen först den dagen som försäkringsbolaget måste betala ut stora summor(läs kraftig invaliditet) som dom kommer att dra det till rätten.

HanneZ skrev:
2283127 Jag tror dom fått ersättning, jag vet en som fick ersättning förra året trots att den hade th. Det är antagligen först den dagen som försäkringsbolaget måste betala ut stora summor(läs kraftig invaliditet) som dom kommer att dra det till rätten.

Jag tycker ingen försäkring ska gälla på bana, mes och fjanteri. Det är ingen rättighet att köra på bana. Skaffa en hoj som tål och se till att ha en riktig olycksfallförsäkring. Tror att försäkringarna för de som kör gata blir lite billigare på så sätt.

MagnusK skrev:
2283477 Jag tycker ingen försäkring ska gälla på bana, mes och fjanteri. Det är ingen rättighet att köra på bana. Skaffa en hoj som tål och se till att ha en riktig olycksfallförsäkring. Tror att försäkringarna för de som kör gata blir lite billigare på så sätt.
Så tycker jag med, att ta steget in på banan blir dock lite större då. Att helförsäkringen gäller tycker jag är vansinne.

MagnusK skrev:
2283477 Jag tycker ingen försäkring ska gälla på bana, mes och fjanteri. Det är ingen rättighet att köra på bana. Skaffa en hoj som tål och se till att ha en riktig olycksfallförsäkring. Tror att försäkringarna för de som kör gata blir lite billigare på så sätt.

Men vad är det som utesluter att din vanliga försäkring inte kan gälla bana för det? Är ju en riskbedömmning från försäkringsbolaget och vad de tycker att rättigheten för att köra bana ska kosta?

Är ju en väldig skillnad på hur folk kör på bana de finns ju de som kör väldigt nära gränserna och ibland över. Men en som kommer dit och testar för första gången i lugn grupp löper ändå inte speciellt stor risk att köra kull (enbart baserat på erfarenheter från de bankörningar jag varit på). En sådan person kommer ju förmodligen inte dit och testar om hans eller hennes försäkring inte gäller. Men varför skulle inte helförsäkring på bana kunna gälla om man är beredd att betala för det?

Idag finns ju förmodligen dessutom ett väldigt stort mörkertal på kraschade hojar som varit omkull på bana men forslats därifrån för att sedan nyttja försäkringen som om olyckan skett på vanlig väg. Detta är ju definitivt inte positivt för gatåkare.

/Urban (har både försäkring som ska gälla på bana samt en olycksfallsförsäkring)

MagnusK skrev:

Är det inte lite mesigt med olycksfallsförsäkring?? Bit ihop och ta smärtan.

Om man tävlar eller tränar inför tävling gäller det ju inte så skaffa licens och gör det.
Har man inte licens och tävlar så gäller försäkringen varför skall den inte göra det?
Bara för att man är på en bana eller för att man kör fort?
Skall inte försäkringen gälla om man kör fort på vägen heller?
Eller det kanske är för att man kör över sina begränsningar på banan?
Många vurpor på vägen beror nog på att folk kör över sina begränsningar så de får inget heller då?

enhjuling skrev:
2283638 Är det inte lite mesigt med olycksfallsförsäkring?? Bit ihop och ta smärtan.

Om man tävlar eller tränar inför tävling gäller det ju inte så skaffa licens och gör det.
Har man inte licens och tävlar så gäller försäkringen varför skall den inte göra det?
Bara för att man är på en bana eller för att man kör fort?
Skall inte försäkringen gälla om man kör fort på vägen heller?
Eller det kanske är för att man kör över sina begränsningar på banan?
Många vurpor på vägen beror nog på att folk kör över sina begränsningar så de får inget heller då?

Låt de som vill köra försäkrat på bana ha en tilläggsförsäkring till TRAFIKförsäkringen som gäller för hastighetskörning på bana, så får alla som de vill.

Undrar vad den skulle kosta?

MagnusK skrev:
2283682 Låt de som vill köra försäkrat på bana ha en tilläggsförsäkring till TRAFIKförsäkringen som gäller för hastighetskörning på bana, så får alla som de vill.

Undrar vad den skulle kosta?

Du tryckte på svara-knappen utan att svara på frågorna i mitt inlägg.
Varför skall inte försäkringen gälla på bana?

enhjuling skrev:
2283705 Du tryckte på svara-knappen utan att svara på frågorna i mitt inlägg.
Varför skall inte försäkringen gälla på bana?

1. För att det är en debatt nu där ingen vet vad som gäller, troligen gäller den inte ens idag vid domstol men ingen som vet ( Länsf. och bilsport har nu med nu rad i försäkringskraven där det står "Gäller ej för hastighetskörning på bana" jag har iaf inte sett den raden tidigare bara de vanliga "träning inför tävling" och "tävling" , kan dock ha missat )

2. Försäkringen är utformad för vanlig trafik på väg

3. Den dyrare premie som drabbar alla klass. 7 åkare pga det ändå är så pass många som klotar på bana.

4. Enligt mig så sker banåkning på egen risk. Så är inte fallet när det kan vara en motpart i ett försäkringsfall om några kört ihop på bana, vem vill lägga de pengarna i ett civilrättsligt mål om man bråkar om skulden, finns ju inga trafikregler som reglerar detta?

Så ja jag tycker att om det var en klar riktlinje om vad som gällde så skulle man slippa mycket strul, pengar är pengar varken mer eller mindre.

Last edited:
MagnusK skrev:
2283723 1. För att det är en debatt nu där ingen vet vad som gäller, troligen gäller den inte ens idag vid domstol men ingen som vet ( Länsf. och bilsport har nu med nu rad i försäkringskraven där det står "Gäller ej för hastighetskörning på bana" jag har iaf inte sett den raden tidigare bara de vanliga "träning inför tävling" och "tävling" , kan dock ha missat )

2. Försäkringen är utformad för vanlig trafik på väg

3. Den dyrare premie som drabbar alla klass. 7 åkare pga det ändå är så pass många som klotar på bana.

4. Enligt mig så sker banåkning på egen risk. Så är inte fallet när det kan vara en motpart i ett försäkringsfall om några kört ihop på bana, vem vill lägga de pengarna i ett civilrättsligt mål om man bråkar om skulden, finns ju inga trafikregler som reglerar detta?

Så ja jag tycker att om det var en klar riktlinje om vad som gällde så skulle man slippa mycket strul, pengar är pengar varken mer eller mindre.

Det är egentligen ganska klart vad som gäller.
Antingen gäller TSL (trafikskadelagen) eller MTFL (Lag om motortävlingsförsäkring)
Tvisten gäller hur dessa lagar skall tolkas och när den ena eller andra gäller.
Vagnskadeförsäkring är en helt annan sak som enbart regleras av det avtal man har med försäkringsbolaget.
Om det blir som du tycker att trafikförsäkringen inte skall gälla på bana så innebär det att TSL inte gäller utan isf blir det MTFL och därmed slut på allmänna bankörningar.
Allmänna bankörningar förutsätter nämligen trafikförsäkring eftersom deltagarna inte har licens och därigenom inte kan delta i arrangemang som går under MTFL.

Är det slut på dessa körningar du vill ha?

enhjuling skrev:
2283752 Det är egentligen ganska klart vad som gäller.
Antingen gäller TSL (trafikskadelagen) eller MTFL (Lag om motortävlingsförsäkring)
Tvisten gäller hur dessa lagar skall tolkas och när den ena eller andra gäller.
Vagnskadeförsäkring är en helt annan sak som enbart regleras av det avtal man har med försäkringsbolaget.
Om det blir som du tycker att trafikförsäkringen inte skall gälla på bana så innebär det att TSL inte gäller utan isf blir det MTFL och därmed slut på allmänna bankörningar.
Allmänna bankörningar förutsätter nämligen trafikförsäkring eftersom deltagarna inte har licens och därigenom inte kan delta i arrangemang som går under MTFL.

Är det slut på dessa körningar du vill ha?

Jag vill att körning ska vara på egen risk och att ingen vagnskada ska gälla, det är igentligen bara det sen att jag tycker att TSL inte borde gälla på bana är bara en sidosak, jag är ju inte dummare att jag ser fördelarna med att den gäller då det får många att testa bana som de annars inte skulle ha gjort utan det är mer en principsak.

Edit: Det viktigaste är ju vad man får för ersättning om man tar sönder kroppen. För mycket focus på motorcykeln.

Edit2: Ähh det är bra att TSL gäller, jag erkänner motvilligt det ;)

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...