Försäkring vid bankörning?

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Jag tänkte prova köra lite bana för skojs skull,jag pratade med T-H och inga försäkringar hos T-H gäller vid bankörning.Det blir ju ett litet problem för mej då arrangören kräver att man ska ha en såkallad banförsäkring för att köra,hur ska man gå tillväga?

Kör i licens/oförsäkrad grupp om sådan finnes eller byt försäkringsbolag.

Vad är en banförsäkring och vem är arrangören?

I ditt fall skulle jag teckna en olycksfallsförsäkring som gäller för motorsport och sedan köra i oförsäkrad/licens om det finns en sådan grupp.

HanneZ skrev:
2132326 Vad är en banförsäkring och vem är arrangören?
Jag tänkte åka till Anderstorp nu den 10/5 för Träning/körning,dom kräver att man har en försäkring som funkar på bana med.

Exup skrev:
2132430 Jag tänkte åka till Anderstorp nu den 10/5 för Träning/körning,dom kräver att man har en försäkring som funkar på bana med.
Ok, då måste du nog avbryta din nuvarande och ta en som täcker bankörning. Folksam ligger väl bra till men är ingen garanti. Om du inte kan avbryta din nuvarande försäkring är du torsk för du får inte ha två trafikförsäkringar. Får och får... du kan bara få ersättning av en, vilken vet jag inte men rimligtvis den första du tecknade.

HanneZ skrev:
2132440 Ok, då måste du nog avbryta din nuvarande och ta en som täcker bankörning. Folksam ligger väl bra till men är ingen garanti. Om du inte kan avbryta din nuvarande försäkring är du torsk för du får inte ha två trafikförsäkringar. Får och får... du kan bara få ersättning av en, vilken vet jag inte men rimligtvis den första du tecknade.
Japp,det är vad jag fick reda på nu med,tack för hjälpen :) Tyvärr så kommer jag att dubbla min premie hos folksam...

Ringde folksam och förhörde mig ifall min vanliga försäkring gällde på bandagar och den funkar tydligen precis som vanligt som om jag kör ute på gata. Man har läst en del trådar om att man skulle skaffa sig en speciell olycksförsäkring ifall man skulle vurpa och bli invalid eller liknande på en bandag, men på folksam lät det som om det inte behövdes, utan den täcker allt. Någon som har någon koll på ifall det är en bra försäkring om man skulle bli ordentligt skadad? Sånt få rman ju aldrig ur en försäljare... :fatta! Och hitta inget i vilkoren heller.

En olycksfallsförsäkring är alltid bra att ha då du kan få ersättning från flera ställen till skillnad från sakförsäkringar. Kolla om du kan få en genom jobbet, störst chans till låg premie och få undantag på det viset. Jag betalar drygt en hundring i månaden för en försäkring hos Skandalia helt utan restriktioner för "extremsporter".

Neutral skrev:
2135214 En olycksfallsförsäkring är alltid bra att ha då du kan få ersättning från flera ställen till skillnad från sakförsäkringar. Kolla om du kan få en genom jobbet, störst chans till låg premie och få undantag på det viset. Jag betalar drygt en hundring i månaden för en försäkring hos Skandalia helt utan restriktioner för "extremsporter".

men hur va det dom sa på kinne kulle? det va la nåt om att ALLA numera (snart) va helt oförsäkrade, för förs bolagen har satt sig å sett över aktiviteten, å kom väl fram till att dom här har på tok för skoj så det måste vi förändra..typ eller så....men som sagt det blåste vid förarmötet så kan fått nåt skit i örat å fattat fel.... :hihi

kungko skrev:
2135238 men hur va det dom sa på kinne kulle? det va la nåt om att ALLA numera (snart) va helt oförsäkrade, för förs bolagen har satt sig å sett över aktiviteten, å kom väl fram till att dom här har på tok för skoj så det måste vi förändra..typ eller så....men som sagt det blåste vid förarmötet så kan fått nåt skit i örat å fattat fel.... :hihi
Det är en tolkning som passar deras behov, det har inte avgjorts i rätten ännu men om de får rätt så behöver du ännu mer en personlig olycksfallsförsäkring. Jag har en som sagt plus att jag löst ut en amatörlicens så får jag en försäkring via Svemo också.

Neutral skrev:
2135256 Det är en tolkning som passar deras behov, det har inte avgjorts i rätten ännu men om de får rätt så behöver du ännu mer en personlig olycksfallsförsäkring. Jag har en som sagt plus att jag löst ut en amatörlicens så får jag en försäkring via Svemo också.

ALLRIGHT....då va det nog viden som förvrängde det lite då...men ok då är ja lite med på noterna tills annat sägs...

BTW körde du i regnet eller gav du upp då med...?

lilltryne skrev:
2135194 Ringde folksam och förhörde mig ifall min vanliga försäkring gällde på bandagar och den funkar tydligen precis som vanligt som om jag kör ute på gata. Man har läst en del trådar om att man skulle skaffa sig en speciell olycksförsäkring ifall man skulle vurpa och bli invalid eller liknande på en bandag, men på folksam lät det som om det inte behövdes, utan den täcker allt. Någon som har någon koll på ifall det är en bra försäkring om man skulle bli ordentligt skadad? Sånt få rman ju aldrig ur en försäljare... :fatta! Och hitta inget i vilkoren heller.
Då hörde du bara halva folksams(gamla?) policy. Den gäller om det inte finns något riskhöjande moment. En tolkningsfråga med andra ord. Försäkringen gäller heller inte om du skulle råka ut för en olycka under ett "street-race" t.ex.

Eftersom man inte vet hur det ligger till bör alla skaffa en olycksfallförsäkring. Är olyckan framme får man pröjs från från den ena. ev. båda.

HanneZ skrev:
2137286 Då hörde du bara halva folksams(gamla?) policy. Den gäller om det inte finns något riskhöjande moment. En tolkningsfråga med andra ord. Försäkringen gäller heller inte om du skulle råka ut för en olycka under ett "street-race" t.ex.

Eftersom man inte vet hur det ligger till bör alla skaffa en olycksfallförsäkring. Är olyckan framme får man pröjs från från den ena. ev. båda.

Ok, rekomenderar du någon speciell olycksfallsförsäkring?

Ok, nu börjar man f*n undra hur försäkringsbolagen utbildar sitt folk.

Ringde till Folksam och ville kolla att min försäkring gäller på banan. Är nästan helt säker på att det gör det, men ville bara kolla försäkerhets skull.

Får prata med en tant som redan i början av samtalet låter trött och grinig. Frågar lite snällt hur det står till med försäkring och bana och får en kort svar, "Våra försäkringar gäller inte på bana"
Men inte ens om det är utbildning försökte jag.
"NEJ!" :mad:
Blir lite pisst så jag slänger på luren och ringer upp igen, hoppas på att få prata med någon vettig människa.
Får till slut prata med en skadereglerare som säger att om det är utbildningen och inte tävling eller träning för tävling så gäller försäkringen precis som vanligt!
HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT FÅ ALLA PÅ BOLAGET ATT FATTA DET?!??

Så, nu har jag fått skriva av mig lite...

Tack och hej! :)

DrPain skrev:
2280512 Ok, nu börjar man f*n undra hur försäkringsbolagen utbildar sitt folk.
bla bla bla bla

Nu har de även infört "Gäller ej för hastighetskörning på bana" så jag tror att ingen försäkring gäller längre.

Hos Länsförsäkringar och Bilsport MC där jag har försäkring tillkomm denna regel i år.

Det bästa är om ingen försäkring gäller, alla vet om det glasklart.

Last edited:
DrPain skrev:
2280512 Ok, nu börjar man f*n undra hur försäkringsbolagen utbildar sitt folk.

Ringde till Folksam och ville kolla att min försäkring gäller på banan. Är nästan helt säker på att det gör det, men ville bara kolla försäkerhets skull.

Får prata med en tant som redan i början av samtalet låter trött och grinig. Frågar lite snällt hur det står till med försäkring och bana och får en kort svar, "Våra försäkringar gäller inte på bana"
Men inte ens om det är utbildning försökte jag.
"NEJ!" :mad:
Blir lite pisst så jag slänger på luren och ringer upp igen, hoppas på att få prata med någon vettig människa.
Får till slut prata med en skadereglerare som säger att om det är utbildningen och inte tävling eller träning för tävling så gäller försäkringen precis som vanligt!
HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT FÅ ALLA PÅ BOLAGET ATT FATTA DET?!??

Så, nu har jag fått skriva av mig lite...

Tack och hej! :)
Det är antagligen en sommarpraktikant du snackat med. En smart försäljare säger att den gäller, sen om den gör det eller inte är ganska osäkert. Jag pratade i drygt en timme med en skade-nisse och fick det hela ganska klart för mig.

Om bolagen är tvingade att betala ut eller inte är inte säkert då det inte finns något prejudikat. Så även if's försäkring _KAN_ gälla på bana, det märker vi den dan någon drar det till rätten. Folksams syn på det hela är iaf. att om det finns någon förhöjd risk i.o.m. bankörningen så gäller inte försäkringen. På en körning på kullen förra året så va det över 10 omkullkörningar på en dag. Låt säga att att man kör 20 mil på en bandag, hur vanligt är det att en 1/8-del kör omkull var 20:e mil? Så skulle folksam kunna lägga fram det och på så sätt skulle dom kunna slippa undan i.o.m. sin egna policy. O andra sidan va det väldigt lite personskador(som står för 96% av utbetalningarna vid mc-olyckor har jag för mig) så ser man det ur den synvinkeln så borde den gälla. Det är ju trots allt 80 pers där som kör 20 mil var. 1600 hårt körda mil utan några direkt kostsamma personskador(Campar förstör resonemanget lite :mad:) är ju ett bra resultat.

Så åter igen, INGEN kan svara på vad som gäller. Den som är orolig tecknar en extra olycksfallsförsäkring.

End of story? :gnissla :)

/ Hannes

Länsförsäkring i skaraborg har sagt "det är en tolkningsfråga" ( pratade med ansvarig) :wiggle

lilltryne skrev:
2137962 Ok, rekomenderar du någon speciell olycksfallsförsäkring?
Trygg hansa har en kombinerad sjuk och olycksfallsförsäkring som ersätter eve skador vid bankörning, ring och prata med dem (jag har den men kommer inte så här direkt på vad den heter):tummenupp

Last edited:
HanneZ skrev:
2280544 Om bolagen är tvingade att betala ut eller inte är inte säkert då det inte finns något prejudikat./ Hannes

Är det inte konstigt att det helt saknas prejudikat? Speciellt med tanke på att så många vurpar varje sommar på bankörningen. Ska vi tolka det som att ingen har dragit det till domstol för utebliven ersättning, eller att alla faktiskt får ersättning?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park