Försäkring vid banåkning, If

Hoppas att allt löser sig för dig!
Kör man mycket bana så kan det ju kanske löna sig med en uppsättning "ful-kåpor" (obs inte riktat till dig personligen)och (som du redan har) krashpuckar!
Rätt skönt att ha originalkåpor kvar om det händer något.
Lycka till!
 
Jodå, det blir nog bra med prylarna, frågan är bara hur mycket det kostar och vem som betalar.
Just nu är väl frågan om jag behöver ett par "finkåpor" :) Men kraschpuckar är helt klart en bra investering.
Ska fixa kåporna i vinter och skaffa fulkåpor för bankörning. Har kört banaför första gången i sommar och blivit riktigt biten.
 
xyx skrev:
2439492 Förlåt, det var klumpigt formulerat från min sida.

Dels var det inte direkt riktat till dig utan mer generellt, och dels syftade jag inte på skador på din utrustning, det ska du givetvis få ersatt via din hemförsäkring.

Det jag försöker säga är att det förekommer* titt som tätt att småskador, ofta av kosmetisk karaktär, görs till försäkringsärenden vartpå en hoj går till en verkstad som fixar en riktigt saltad offert på reparationer (eller ännu värre, man lyckas få hojen inlöst från verkstadens sida) och kostnaderna för försäkringsbolaget (och i nästa steg premierna) blir skyhöga.

Det är pga detta som t.ex. SMC/Folksamförsäkringen ser ut som den gör. I den mån det är möjligt så är det bättre att fixa småsakerna själv :tummenupp


* Gott om anektoter från eget håll om det, SMC's FÖK grupp har nog mer hårda fakta.
Verkstaden kan inte salta nåt, det kommer alltid ut en skadereglerare från försäkringsbolagen.
 
finnpower skrev:
2439924 Verkstaden kan inte salta nåt, det kommer alltid ut en skadereglerare från försäkringsbolagen.

Nja, inte riktigt. Det som händer när hojen har kommit till verkstaden är att verkstaden gör en bedömning av vad det kommer att kosta att laga skadorna. Med material och arbete. Sedan har du rätt i att det ska inspekteras av en person från försäkringsbolaget, och det är försäkringsbolaget som fattar beslutet om reparation eller inlösen ska ske.

Om verkstaden bara specar originalreservdelar (vilket jag har varit med om själv) så kan det bli dyrare än om piratdelar används. Och verkstaden kan självklart lägga på större tid (= pengar) på arbetet. På så sätt kan verkstaden få upp priset så att försäkringsbolaget inte tycker det är värt att reparera hojen.


_Därefter_ har verkstaden, om det är inlösen som gäller, möjligheten att köpa loss hojen till ett "skrotpris" som försäkringsbolaget sätter (eftersom resterna av hojen övergår till försäkringsbolaget, inte hojägaren), reparera med billiga delar, sälja hojen begagnat och tjäna på affären.

Men detta gör ju ingen som helst skillnad för hojägaren, om inte hojen har har ett väldigt stort sentimentalt värde för honom/henne.
 
Nautilus skrev:
2440315 Nja, inte riktigt. Det som händer när hojen har kommit till verkstaden är att verkstaden gör en bedömning av vad det kommer att kosta att laga skadorna. Med material och arbete. Sedan har du rätt i att det ska inspekteras av en person från försäkringsbolaget, och det är försäkringsbolaget som fattar beslutet om reparation eller inlösen ska ske.

Om verkstaden bara specar originalreservdelar (vilket jag har varit med om själv) så kan det bli dyrare än om piratdelar används. Och verkstaden kan självklart lägga på större tid (= pengar) på arbetet. På så sätt kan verkstaden få upp priset så att försäkringsbolaget inte tycker det är värt att reparera hojen.


_Därefter_ har verkstaden, om det är inlösen som gäller, möjligheten att köpa loss hojen till ett "skrotpris" som försäkringsbolaget sätter (eftersom resterna av hojen övergår till försäkringsbolaget, inte hojägaren), reparera med billiga delar, sälja hojen begagnat och tjäna på affären.

Men detta gör ju ingen som helst skillnad för hojägaren, om inte hojen har har ett väldigt stort sentimentalt värde för honom/henne.
Hur mycket "piratkåpor" och liknande finns det till din hoj? Till min får man nog räkna med orginaldelar i alla fall.
 
Har inte letat någonting alls, och till den förra (som gick till inlösen) var jag faktiskt bara glad, eftersom jag ville ha en lite nyare hoj än en 1989:a. Även om jag inte hade tänkt byta hoj iår. :)


Nej förresten, det var lite felformulerat. Jag var inte alls bara glad att jag blev av med hojen. Det jag menade var att om jag skulle bli av med gamla hojen så var det här det bästa möjliga sättet.. Fick ett helt OK "pris" och slapp allt mek med att sälja den gamla. (Och det gick bra med mig också. Det var inte så stora skador på hojen, men det var dyra skador.. Tydligen.)
 
Last edited:
Nautilus skrev:
2439579 Intressant.. Jag har också If, men de besked jag har fått (vid flera tillfällen) är att ingen ersättning alls kan utgå vid bankörning.

Men jag hade nog inte tänkt testa.

Hej hopp

IF har specialförsäkringar för Honda och BMW. Kan vara därför dessa får köras på bana men inte din ducce. Bara en spekulation från min sida.

//JK
 
Fast det var inte jag som hade Ducatin.. ;) Jag hade Ifs hondaförsäkring på förra hojen, nu har jag Ifs triumphförsäkring. Och ingen av försäkringarna får användas på bana.
 
Skillnaden mellan märkesförsäkring och vanlig hos IF är att den vanliga gäller endast på bankörning arrangerad av SMC medan märkesförsäkringen gäller även vid arrangemang av generalagent (och märkesklubb iaf i BMWs fall).
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top