Försäkring utan körkort

HYALYNH

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2013
Hoj
-99 Suzuki GSX-R 600, -06 Kxf 450, -07 Husqvarna SM610 *SÅLD*
Någon kanske känner igen situationen..
Jag vill hålla cykeln laglig även då jag inte har A-kortet i fickan..
För att kunna låna ut den etc..
Nån som har tips på billig försäkring, har kollat runt lite och vissa bolag verkar kräva körkort medan andra inte nämner något i ansökan..

Hörs!

Om de inte nämner något skall man nog passa sig för. De kommer nog inte hjälpa till om du/någon kraschar utan körkort.

Frun håller på att ta körkort just nu, saknar alltså A-behörighet, men har sin hoj redan skriven på sig och helförsäkrad hos IF.
Hon betalar t o m en lägre premie än vad jag gjorde på samma hoj.

Var inget problem att hon saknade körkortbehörighet, skulle hon däremot köra ändå och krocka skulle ersättningen utebli för skadan.

Sedan bör du nog redan veta att det inte finns några "billiga" MC-försäkringar. Det finns: dyra, svindyra eller oförskämt dyra försäkringar att välja mellan.

Frun håller på att ta körkort just nu, saknar alltså A-behörighet, men har sin hoj redan skriven på sig och helförsäkrad hos IF.
Hon betalar t o m en lägre premie än vad jag gjorde på samma hoj.

Var inget problem att hon saknade körkortbehörighet, skulle hon däremot köra ändå och krocka skulle ersättningen utebli för skadan.

Sedan bör du nog redan veta att det inte finns några "billiga" MC-försäkringar. Det finns: dyra, svindyra eller oförskämt dyra försäkringar att välja mellan.

Antar att killen som startade tråden inte menade vid övningskörning utan om han sticker ut själv och kör utan körkort...

Att försäkringen inte täcker är jag medveten om, jag har familje medlemar goda vänner med behörighet och jag själv har platser att leka av mig på ostört... Tack för If tipset!

Låter märkligt att det ska spela roll om du har kort eller inte. Det är ju hojen som ska försäkras. Du lär väl få trafikförsäkringsföreningen på dig om den är oförsäkrad = dyyyyrt...

Det var lite på samma sätt för oss, vi ville ha hojen i trafik (påställd) men hustrun är fn utan körkort. Var rädd att det antingen skulle bli stora problem att få den försäkrad alternativt väldigt dyrt. Men det löste sig förvånande enkelt, jag frågade t o m specifikt om just detta för att vara säker. Det var mer viktigt var man nattparkerade och att hojen skulle låsas med minst två separat lås.

Kolla trygghansa annars. Där försäkrade jag min hoj utan A-kort innan då jag ville ha den för övningskörning och annat. Var inga problem alls. Hade till och med försäkringspremie 4 eller något där så det blev billigare...... Tror trygghansa räknar från mopedkort eller eller b kort, har för mig att jag läste det någon stans.

Helförsäkra den för typ 500 i månaden och då är försäkringen avställningsbar, det billigaste alternativet jag kunde hitta som 22:årig kille

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...