Försäkring till er6f?

Fast jag håller med förstås, skenförsäkring och miniblinkers är en styggelse.

Grattis till en finfin hoj Therese :yoparty
 
Är det deras "säker" eller vad den heter?
Hade den på min (mammas) ER6 och den gällde när jag klotade.
Mamma körde aldrig den hojen ens men det sket Svedea i tydligen, jag klarade mig billigt iaf, ~3k för helförsäkring betalade jag..
Mamma var då 42.

Fast du kanske hade behörighet att framföra den motorcykeln i det aktuella utförandet?
Jag skulle tro, som andra redan påpekat, att det inte blir tal om någon ersättning vid en eventuell olycka när försäkringsbolaget upptäcker att fröken Lindberg framfört sin fars motorcykel som är registrerad som A-begränsad men i praktiken är A med sitt A2-kort.
För det kommer de att upptäcka och då kommer stora Banhammaren fram... :smasha
 
Last edited:
Fast du kanske hade behörighet att framföra den motorcykeln i det aktuella utförandet?
Jag skulle tro, som andra redan påpekat, att det inte blir tal om någon ersättning vid en eventuell olycka när försäkringsbolaget upptäcker att fröken Lindberg framfört sin fars motorcykel som är registrerad som A-begränsad men i praktiken är A med sitt A2-kort.
För det kommer de att upptäcka och då kommer stora Banhammaren fram... :smasha
Det köper jag, det förstår jag mycket väl att de kan bli en aning kinkiga över.
Jag får helt enkelt vara snabb fram med strypsatsen, allternativt strunta i att klota!
 
Svedea är typ de enda som kommer tillåta dig att köra den om han står som ägare. Du måste välja deras försäkring som heter "säker", annars får den bara lånas ut till make/maka eller någon som är lika gammal som ägaren.

På min ER6:a var Svedea utan tvekan billigast, skulle dock rekommendera att du kollar hur mycket dyrare det blir om du ställer den på dig själv, tror inte det kommer skilja alls mycket.

Det blev en skillnad på ca 15k, vilket för mig som pluggar och bara har extrajobb är mycket pengar efter att ha köpt en mc.
 
Jag har Folksam på min hoj och den har jag haft försäkrad på farsan vilket fungerar nu när jag bor hemma! Enda skillnaden är att det blir en tusenlapp mer i självrisk. Ska även tillägga att det inte varit några som helst problem att få ut ersättning då jag råkade gå omkull på en smc-kurs nu på sensommaren... Men som sagt detta gäller endast om du bor på samma adress som far din. Annars kan man nog se sig i himlen efter ersättning.
 
Förstår läget du sitter i. Jag själv har en premie på 26k cirkus, mindre kul. Receptet för att få det att fungera för mig var att köra Trygghansa med deras helförsäkring som är avställningsbar, på så vis kan du ställa på hojen när du ska ut å köra och ställa av när du inte ska köra.

Avställd kostar min hoj te.x 200kr i månaden och 2200 när den är påställd. Räkna in att det kostar 50kr varje gång man ställer på. Det blir inte så farligt, även om du har hojen ställd på dig själv.

Mina 50 cent.

Lycka till!
 
Fast du kanske hade behörighet att framföra den motorcykeln i det aktuella utförandet?
Jag skulle tro, som andra redan påpekat, att det inte blir tal om någon ersättning vid en eventuell olycka när försäkringsbolaget upptäcker att fröken Lindberg framfört sin fars motorcykel som är registrerad som A-begränsad men i praktiken är A med sitt A2-kort.
För det kommer de att upptäcka och då kommer stora Banhammaren fram... :smasha

Jodå, den var strypt vid tillfället och reggad som sådan, chockad att det gick o gasa omkull den med 25kW :crash
Och nu klagar glinen på 35, kommer ju köra ihjäl sig direkCt!!!
 
Jag bor under samma tak och har som plan att göra det under den tid jag måste leva med en hoj som funkar med A2 kortet.
Sen vill jag inte ens fundera över min framtida sporthojs försäkring i mitt namn..
 
Det blev en skillnad på ca 15k, vilket för mig som pluggar och bara har extrajobb är mycket pengar efter att ha köpt en mc.

Det var ju en present sa du?
Du väljer själv hur du gör med försäkring. För att det är fri utlåning så betyder det INTE att du får nyttja den obegränsat. Försäkringen behöver endast betalas ut om den som har ekonomiskt intresse i hojen är försäkringstagare.

MAO krockar du med en liten unge eller dylikt så kommer du få leva på existensminimum ett bra antal år.

Försäkringsbolaget kommer INTE köpa att din pappa kör runt på en strypt hoj efter 50 års erfarenhet.

Men som sagt, krockar du så kostar det, ditt val.
 
Jodå, den var strypt vid tillfället och reggad som sådan, chockad att det gick o gasa omkull den med 25kW :crash
Och nu klagar glinen på 35, kommer ju köra ihjäl sig direkCt!!!

Man kan gasa omkull på 11kw med, lika väl som på cykel.
Men tänker man så kan man inte göra något i livet.
Och det här glinet till fartdåre klagar otroligt på 35kw, dock vet hon att någonstans måste man dra gränser också.
 
Man kan gasa omkull på 11kw med, lika väl som på cykel.
Men tänker man så kan man inte göra något i livet.
Och det här glinet till fartdåre klagar otroligt på 35kw, dock vet hon att någonstans måste man dra gränser också.

Jo jag vet, klotade med 11kW första säsongen också :näsblod
Kört en TL1000 i några månader nu och har kört lugnare än med någon av mina andra hojar, haft tur hittills och klarat mig utan allvarliga skador så kör som en kärring numera :D
 
Man kan gasa omkull på 11kw med, lika väl som på cykel.
Men tänker man så kan man inte göra något i livet.
Och det här glinet till fartdåre klagar otroligt på 35kw, dock vet hon att någonstans måste man dra gränser också.

Kör knix vetja, där har man sällan användning för ens 35kw...
Men, ska du bo hemma så är det ju bara att skriva hojen på far din och sedan köra. Men vore onödigt att köra obegränsat med en så pass slö hoj som ER6 ändå är, regga om den till 35kw isf så riskerar du inget för ganska mjuniga skillnader i effekt.
 
Kolla svedea och bilsport & MC till att börja med. Själv använder jag Svedea då de hade märkesförsäkring när man köpte hojen via firma. Jag förstår helt ditt tänk, inte fan lägger man 26k i försäkring på en er6... Synd bara att det är så dyrt så att sånt här blir allt vanligare, det är en ond spiral.

Lycka till o kör försiktigt :tummenupp

PS. Du får ju hänga med oss från forumet ut nästa säsong då :)
 
Lagen skiljer som sagt på utlåning och huvudsaklig brukare. Det funkar oftast ändå vid en skada men har man otur med bolaget/handläggaren så står man utan. Trafikförsäkringen gäller dock om man inte gör något helt galet.
 
Ja som du redan skrivit Therese är SVEDEAS Säker ett bra alternativ.
Har det på min Triumph av exakt samma skäl.
SVEDEAs Säker tillåter utlåning och avsikten var att min son skulle kunna övningsköra på Triumphen.
Nu har reglerna ändrats angående ålder mm. men jag tänkte likadant när jag valde SVEDEA Säker.
 
Innan detta forumsinlägg visste jag inte vad Svedea var, nu blir det förmodligen dem jag tecknar avtal med!
Tack för hjälpen, även ni bittra människor :tummenupp :hej
 
det var en jäkla massa gnäll här, hade en 125a som stod försäkrad på farsan, ostrypt och jag klotade pga min egna dumhet, inte fan var det en massa ursäkter från försäkringsbolag, Svedea eller om det var bilsport mc är väldigt bra att ha o göra med, fort gick det också :)
samma sak när motorn rasade (kolv och cylle 2t), gick på försäkringen trots att jag inte hade stämplad service bok :)
 
Säger det jag brukar säga; jag förstår inte hur man tänker när man skenförsäkrar. Är man ändå inne på den kriminella banan - man måste ju vara beredd att begå bedrägeri vid en skada, annars är det ju ingen mening med att ha försäkringen från första början - varför inte göra det i kontrollerade former? När du ligger där skadad vid en olycka - hur bra tror du då att du är på att ljuga? Du är bra idag, men är du säker på att du är det då?

Varför inte begå ett försäkringsbedrägeri nu, anmäl hojen stulen, plocka ner den i reservdelar och sälj dem, och få ut ersättning för en ny hoj. Då har du massa pengar att köpa försäkring för. Och du har kunnat genomföra bedrägeriet på ett lugnt och metodiskt sätt istället för att börja krångla när du ligger skadad och kanske är i chock.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top