Försäkring som täcker LMS trafikövningar

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
Hej!

Nu har jag varit i kontakt med de flesta största försäkringbolagen jag kan komma tänka på..

Jag vill teckna en halvförsäkring som dessutom gäller vid trafikövningar på Sviestad. På LMS hemsida står det "Observera att det är upp till deltagaren att kontrollera så att dennes försäkringsbolag och deras trafikförsäkring verkligen gäller vid våra trafikövningar."

Vad kör ni med?
Hittils har bara Länsförsäkringar haft en lösning. Och det är att teckna ett tillägg på 800kr/år för att det ska täcka. Men då måste jag flytta min boendeförsäkring till dem också och det känns omständigt. Det är ju min mc jag vill försäkra!
De andra tycks bara försäkra om SMC står bakom...

Hjälp! Ska besiktiga imorgon och behöver således teckna försäkring idag..
 

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
Kartellen gör sig känd..

Folksam, Trygghansa, Gjensidige = bara om det är SMC
IF = Nej.

Sen då?
Vem KAN/FÅR köra på LMS trafikövningar numera?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är en otroligt bra fråga du ställer, jag har dragit samma slutsats och pratat med de flesta f-bolag och de säger tvärstopp.

Jag är också fundersam över hur det är tekniskt möjligt att i dag köra försäkrad grupp på trafikövningar och icke licensbankörningar?

Det där med Länsförsäkringars tillägg låter intressant, innan jag åkte ner och körde SMC-kursen på Sviesta i Lördags ringde jag Läns (där jag har alla mina försäkringar) och checkade.
De sa bara kallt:
-"Bana?? nej det får du inte köra".
-"Men, det är ju SMC-kurs och det ska gälla"....(?)
-"Vänta ett ögonblick.... Jodå, då gäller full försäkring"....

Ska genast kolla med dem om det där 800kr tillägget för det tar jag gladeligen om det är så att det finns.. :tummenupp
 

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
Ozzian: För SMC-kurser gäller nog LF även utan tillägget. Men för andra bandagar så krävs nog tillägget.
 

desmo79

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Norrköping
Hoj
MuZ Scorpion Sport -95, Ducati 748 SP -95
Konstigt nog så är LF mer än dubbelt så dyra som andra alternativ när det kommer till den vanliga försäkringen.

Och det tycks inte ens gå att hitta en normal försäkring för bara en månad som inte kostar skjortan. Även om det är en års-försäkring ska man betala 99% av årskostnaden under juni-juli-aug. Vilken skit!

Fan vad trött jag är på försäkringsbolag/banker/myndigheter just nu..
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja, full försäkring gäller hos LF om det är SMC som arrangerar (även utan specialtillägg).

Jag har hel/helårsförsäkring och det rör sej om 1300kr på sommaren och som lägst 500 på vintern fast då har jag alla försäkringar hos dem.
(Två hojar, bil, person, hemförsäkring osv).

Det som brukar bli dråpslaget är när de även kräver att man har sitt lönekonto och ett månatligt sparande osv hos dem också, där går gränsen för mej :)

Men frågan kvarstår, vad är det för försäkring folk har som gör att de kan köra försäkrad klass på "vanliga" bankörningar?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Finns det ens någon försäkring som gäller bankörning?

Nu har jag kollat mera och det blir bara värre....

Min tolkning är att det i dag inte finns några trafikförsäkringar som gäller vid "nöjeskörning" på bana, någon som kan motbevisa?


Länsförsäkringar Sörmland säger att det är endast SMC-banarrangemang (ren kursverksamhet) som har gällande försäkring och då gäller även vagnsskadedelen.

Östgötabrandstodsbolag (länsförsäkringar östergötland) säger att de i februari 2010 skapat en tilläggsförsäkring för bankörning som säkerställer att vagnskadedelen kommer att gälla.
OBS! Detta gäller dock endast vid trafiksäkerhetsfrämjande verksamhet, typ konbana och bromsprov, INTE körning "runt, runt" på bana.

Vid förfrågan 2009 svarade Folksam mycket undvikande att det egentligen inte var tillåtet att köra på bana men att det kommer att bedömmas från fall till fall, dock inget preciserat exempel på hur ett fall kan se ut..(?)
När vi pressade Folksams vilkorsskrivare med konkreta exempel så framkom att banarangemang som t,ex LMS och actionpics försäkringsgruppkörningar inte vara okej.

Att man får processa om sina egna skador vid en olycka är väl en sak men att stå som vållande till annans skada utan gällande trafikförsäkring kan svida rejält.

Kan tipsa om att Läns Sörmland infört en tilläggsklausul i personförsäkringen där man säger att försäkring inte gäller vid tillfällen där man utsatt sej själv för risk....

Jag vill att bandagsarrangörerna röjer upp i detta nu för jag är så jäkla sugen på att köra bana :yoparty
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Bilsport-MC funkar bra!
OK med SMC-kurs samt Trafikövningar med handledare.
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Bilsport & MC täcker även vid bankörning med andra arrangörer än SMC. Så länge det inte handlar om tävling, träning inför tävling och/eller vid tidtagning. Problemet är att dem inte försäkrar sporthojar.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja det är sant, Bilsport & Mc försäkringar tillåter bankörning.
Men de erbjuder inget högre än trafikförsäkring (som dessutom är hutlöst dyr) för sporthojar.

Jag förstår inte riktigt varför de valt t, ex pro superbike som reklampelare när de uppenbarligen inte vill försäkra den typen av cyklar (?)

Alltså, bandagsförsäkringsproblematiken kvarstår, hur gör man?


Highsiderfreddy2009utskuren.jpg
 

Marste

Medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Ankarsrum
Hoj
Cagiva Gran Canyon 900 ie -99
Jag har tyvärr fått utnyttja min försäkring (efter vurpa på Sviestad) som jag har hos Gjensidige men de var mkt bra att ha att göra med snabb handläggning+trevigt bemötande!
så deras försäkring gäller även på LMS trafikövningar.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Fråga till TS:
Förstår inte problemet? Om du ändå bara ska halvförsäkra så tar din trafikförsäkring hand om dig när du vurpar på Trafikövingarna. Cykeln får du ju ändå laga för egna pengar.
Jag vurpade förra veckan med halv på sviesta, och har inte fått några klagomål från Folksam ännu.

Dom kan neka oss nya kåpor, men aldrig nya ben i kroppen.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Problemet är ju att det är olagligt att köra hoj oförsäkrad och om man skulle vara vållande till skada eller till och med död hos någon banåkarkamrat så kan det bli ganska rejäla konsekvenser om man inte har en gällande försäkring.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Problemet är ju att det är olagligt att köra hoj oförsäkrad och om man skulle vara vållande till skada eller till och med död hos någon banåkarkamrat så kan det bli ganska rejäla konsekvenser om man inte har en gällande försäkring.

Men, om man ställer sitt försäkringsbolag mot väggen, så är man alltid trafikförsäkrad, även om man kör omkull på landsvägen med stulen hoj utan körkort.
Det är väl trafikförsäkringen som tar hand om dina mottrafikanter?
 

Bigmike38

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Alingsås
Hoj
CBR1100 Blackbird
Har kollat med IF angående att ja ska åka bana i augusti och dom säger att min försäkring gäller när smc har godkänt kursen så för mig är det inga problem då jag bara har trafikförsäkring.
 

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Märkligt

Konstigt nog så är LF mer än dubbelt så dyra som andra alternativ när det kommer till den vanliga försäkringen.

Och det tycks inte ens gå att hitta en normal försäkring för bara en månad som inte kostar skjortan. Även om det är en års-försäkring ska man betala 99% av årskostnaden under juni-juli-aug. Vilken skit!

Fan vad trött jag är på försäkringsbolag/banker/myndigheter just nu..

Kan inte hålla med om detta. Har 4 hojar försäkrade hos LF plus bil och villa. För min R1-06:a betalar jag 8400 skr Hel/Helår. När insplanet skulle kolla åt mig var trygg-hansa näst billigast med 23800 Hel/Helår!!!!
Jag är 49 år gammal och kommer inte upp i den premien på mina 4 hojar tillsammans hos LF. och då gäller försäkringen trafikövning.:tummenupp
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Men, om man ställer sitt försäkringsbolag mot väggen, så är man alltid trafikförsäkrad, även om man kör omkull på landsvägen med stulen hoj utan körkort.
Det är väl trafikförsäkringen som tar hand om dina mottrafikanter?

Fick svar av Folksam idag:
Hej!

Enligt Trafikskadelagens 1 § så gäller inte trafikförsäkringen
vid bankörning (tävling, träning för tävling, övningskörning
uppvisning eller liknande ändamål) på inhägnat tävlingsområde.

Vi har även i villkoren för vagnskadeförsäkringen lagt till detta sedan
några år tillbaka.

Endast vid kurser arrangerade av SMC görs undantag från denna regel -
förutsatt att motorcykeln då är försäkrad i Folksam. Detta hänger samman med
att vi tidigare haft ett samarbete med SMC, där vi hanterade deras försäkring.

Så svaret på din fråga är att din trafikförsäkring gäller inte vid kurser
genom LMS, utifrån trafikskadelagen.

Med vänliga hälsningar

Peter Jälmevik

Så då blir jag lite nyfiken på att hur du ställer dom mot väggen? :va
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Fick svar av Folksam idag:


Så då blir jag lite nyfiken på att hur du ställer dom mot väggen? :va
2008 var det en diskusion i en liknande tråd och jag anser inte att problematiken har förändrats nämnvärt mot då, jag tror att ganska många bandagsåkare i försäkrade grupper chansar och kalkylerar med att inget ska hända som drabbar andra eller tredjepart.
(gäller förstås ej SMC-arangemang där oftast försäkring gäller).

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3603658&postcount=25
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Så då blir jag lite nyfiken på att hur du ställer dom mot väggen? :va

Jag kommer inte ihåg exakt hur det begav sig när jag fick reda på detta.

MEN, jag klotade på LMS bandag 7juli iår, och bröt nyckelbenet samt lite prylar på cykeln såklart.
Idag när jag ringde Försäkringsbolaget i en annan del av ärendet så frågade om allt annat var i din ordning.

Fick som svar att jag blir ersatt för personskadan ifrån trafikförsäkringen, men inget för hojen (självklart), då den var halvförsäkrad.
Alltså, de betalar utebliven lön utöver färsäkringskassans del, mediciner, personlig utrustning osv.

Jag har anmält skadad helt ärligt och sagt att det skedde under en trafikövning på bana i LMS regi.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top