försäkring r1 30 000!?!?

Varför inte göra som jag och Trafikförsäkra.

Om du tycker 30Kkr om året är mkt, vad tycker du då om vad jag fick pynta för min M3a - 93a jo hela 80Tusen HEL/år.

Men som många säger har du inte råd med en försäkring, och då menar jag genom att du klagar så köp en billigare hoj.

Hoj är DYRT att äga, går inte att komma ifrån.

Med Vänlig Hälsning

Razola skrev:
Tjo

Ringde till folksam och frågade vad en r1 -00 skulel kosta att försäkra på min farsa, som är typ 60 o har haft körtkort de senaste 35 åren:P

Bruden svarar 30 000 för helförsäkring/år.. hur i helvette går det till, ska man behöva bo i lappland o va 80 bast för o kunna slippa betala hela hojens värde varje år:P

Samma sak gällde en ninja 600

Va pröjsar ni som har sporthoj 600 per år?

Ja funderar på o ta mellanklassförsäkringen hos bilsport-mc, är det någon här som har den?
hoppa int på oss här uppe bara för att det e dyrt,folksam har bara bestämt att dom inte vill ha hojar försäkrade hos sig.det kostar samma peng här uppe kollade vad folksam skulle ha för min o hamnade kring 30 loppor.tog hondas egen försäkring istället.hoppas det löser sig för dig

Razola skrev:
Tjo

Ringde till folksam och frågade vad en r1 -00 skulel kosta att försäkra på min farsa, som är typ 60 o har haft körtkort de senaste 35 åren:P

Bruden svarar 30 000 för helförsäkring/år.. hur i helvette går det till, ska man behöva bo i lappland o va 80 bast för o kunna slippa betala hela hojens värde varje år:P

Ja funderar på o ta mellanklassförsäkringen hos bilsport-mc, är det någon här som har den?

Fan vad kanon :tummenupp F-bolagen har införskaffat ett nytt program som varnar för om personen är misstänkt "skenare". Har man t.e.x inte haft sporthoj innan och helt plötsligt när man fyller 60 skaffar sig en R1 blir f-bolagen misstänksamma. :hihi

Jag har fått för mig att trafikförsäkringen alltid ska gälla, oavsett vem som äger hojen och vem som kör den vid olyckstillfället. Någon som kan bekräfta eller dementera det?

PacMan skrev:
Jag har fått för mig att trafikförsäkringen alltid ska gälla, oavsett vem som äger hojen och vem som kör den vid olyckstillfället. Någon som kan bekräfta eller dementera det?
Det stämmer.

Anderzzon skrev:
Jadu, konstigt att jag aldrig lyckas få tag i sådana försäkringar.. Seriöst bolagen vill betala ut så lite som möjligt... Om det nu skulle finnas "familjeförsäkringar" så skulle väl alla ha det? Nåväl vem sa i samtalet med säljaren att det är du som köpt den, och att det är din hoj? För det är det väl eller är det din fars hoj? Ja tror snarare att din far frågade om någon annan i familjen fick köra den och om försäkringen gällde? Ja kan ha fel... Men det är inte så troligt :D

Nä du har helt rätt, det är pappsens hoj.
Men eftersom att säljaren ringde upp försäkringsbolaget och tecknade försäkringen så berättade han även att sonen skulle vara brukare av motorcykeln vilket skulle resultera i 6000kr självrisk + 1000kr extra om
det var jag som brukade den vid en olycka.

Helförsäkringen gick på 7600kr om jag inte minns fel.

Vad är det som är så galet med detta då?
Jag försöker förstå vad jag gör som är så fel i allas ögon :confused:

mikal skrev:
Nä du har helt rätt, det är pappsens hoj.
Men eftersom att säljaren ringde upp försäkringsbolaget och tecknade försäkringen så berättade han även att sonen skulle vara brukare av motorcykeln vilket skulle resultera i 6000kr självrisk + 1000kr extra om
det var jag som brukade den vid en olycka.

Helförsäkringen gick på 7600kr om jag inte minns fel.

Vad är det som är så galet med detta då?

Om det är din fars hoj så är det väl inget fel, han har betalt och är den huvudsakliga brukaren osv... Alltså betalar han premie efter sin risk eftersom han kör den mest. Skulle det va tvärtom så förstår du nog varför det inte skulle vara rätt då det blir fel premie på fel risk lr?

Nåväl kör på grabbar, det går inte att lära en gammal hund att sitta..

Undrar hur gamla folk e när dom har så billiga försäkringar....

Stämmer det att det "vänder" när man fyllt 30 ??

Razola skrev:
Tjo

Kollade på R1-00 igår på mig på trygg hansa, halvförsäkring helår kostade ca 13000kr och jag har sjunkt till bonusklass 4 istället för 6 utan anledning, förra året kostade samma hoj 9500kr att försäkra.

Vad kan ha hänt?

Den är med andra ord 500kr billigare att försäkra än en gsx-r 1000 -05 är med samma försäkring på folksam. Mycket konstigt. Mycket skador på r1?

mikal skrev:
Om det är din far som använder hojen mest och du lånar den ibland gör du inget fel.
Om det däremot är du som använder den mest så borde försäkringen stå på dig eftersom du enligt försäkringsbolagen utgör både en större risk och en större kostnad, en kostnad som andra i din fars ålder får betala för.

sandstream skrev:
Om det är din far som använder hojen mest och du lånar den ibland gör du inget fel.
Om det däremot är du som använder den mest så borde försäkringen stå på dig eftersom du enligt försäkringsbolagen utgör både en större risk och en större kostnad, en kostnad som andra i din fars ålder får betala för.

Ah men va fan, de där farsorna har väl råd... :tungan

sandstream skrev:

Sen finns ju även en liten sak som folksam brukar säga, den som har det ekonomiska intresset i fordonet skall äga det. Om farsan då betalat hojen så gör det ju inte mig något om den pajar.

Nu äger jag min egna hoj så tro inget dumt.

Kollade R1 på folksam på mig, hel/helår 30000kr, halv/helår 10500kr
GSX-R 750-00 som jämförelse, hel/helår 20500kr, halv/helår 7500kr.

Det sista är rätt okej men det beror ju på att 00or är ursprungsreggade på 72kw. Finns inte R1or i en sådan variant också nånstans mellan 98-01 nån som har en R1 med lägre kw än 100?

sandstream skrev:
Snart är man i den gruppen själv :D

Jag är där redan. :crash

Men det är klart att man gärna betalar lite extra för att ett gäng ungtuppar skall kunna hålla sig med grejor med hög imponatorkoefficient. Det måste ju vi äldre förstå att även de yngre måste få vara med och leka, oaktat ekonomiska förutsättningar.

Borde vi inte istället för att kasta paj på varandra och skälla om skenförsäkringar försöka komma på ännu bättre sätt att lura försäkringsbolagen. Vi lurar ju ändå snuten på fortkörningsböter när vi glatt vinkar och åker vidare när dom vill stoppa oss.
Jag är varken för eller emot men så pass mycket fattar jag att även om alla här skulle vara ärliga och betala sina försäkringar själv så inte faan skulle försäkringbolagen sänka några priser för det...

Razola skrev:
Tjo

Detta låter himmla konstigt... Jag har en R1-00 som står på min pappa o vi betalar runt 11000 om året i Folksam... Men då har vi bundit försäkringen på ett år...
Sen delar vi på de så jag kör en helförsäkrad R1 för 400 i månaden.. inget man gråter över.. :banana

Ankan skrev:
Jag är där redan. :crash
Men det är klart att man gärna betalar lite extra för att ett gäng ungtuppar skall kunna hålla sig med grejor med hög imponatorkoefficient. Det måste ju vi äldre förstå att även de yngre måste få vara med och leka, oaktat ekonomiska förutsättningar.
Jag är också där, två gånger om, men det dröjer innan mina svampar kan köra tung hoj :)
Klart grabbarna ska få leka lite på de äldres bekostnad.
Valpen skrev:
Borde vi inte istället för att kasta paj på varandra och skälla om skenförsäkringar försöka komma på ännu bättre sätt att lura försäkringsbolagen. Vi lurar ju ändå snuten på fortkörningsböter när vi glatt vinkar och åker vidare när dom vill stoppa oss.
Jag är varken för eller emot men så pass mycket fattar jag att även om alla här skulle vara ärliga och betala sina försäkringar själv så inte faan skulle försäkringbolagen sänka några priser för det...
Tror du har missat en grundläggande skillnad mellan böter och försäkringar :rolleyes:

Last edited:
Valpen skrev:

Nä, det skulle de kanske inte, men det skulle föra med sig det goda att alla fick en premie som motsvarar den risk man själv utgör.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon