Försäkring på avställd mc

Obildbar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
2000, Yamaha, YZF1000R Thunderace
Har lite funderingar på min mc. Och eftersm ni är så himla duktiga att svara på frågor här så är det ju lättare att lägga upp en tråd här än att börja ringa runt och fråga.

-Om jag ställer av min mc, behöver jag nån försäkring på den då??
-Om jag ställer av min mc och jag inte behöver nån försäkring och det börjar brinna och den blri kol, vad händer då? Hemförsäkringen?
-Om jag ställer av min mc och jag inte behöver nån försäkring ich jag har den stående i ett annat garage som börjar brinna, vad händer då?
-Eller om jag har den stående i ett annat garage än mitt, avställd och oförsäkrad och den blir stulen?

Många frågor...Funderar nämligen på att ha den stående hos min bror över vintern...

du måste inte ha någon föörsäkring men om den blir stulen/brinner upp eller förstörd på något annat sätt så får du ingenting för den.

Ta en garageförsäkring på hojjen när den är avställd.

Vid avställning så kan man teckna en garageförsäkring!
Mycket billigare än vanlig trafikförsäkring men den täcker som en helförsäkring! Tex.. Brand, Skadegörelse, stöld, MM, MM! Du får givetvis inte köra på garageförsäkringen! Vad beträffande hemförsäkring har jag inte en aning. Där är det nog väldig skillnad mellan olika försäkringbolag så du blir nog tvungen att ringa och fråga ditt!!:yoparty

jag hade garageförsäkring hos if på min gamla hoj.

den täckte brand, stöld, glas & skadegörelse

o den var inte speciellt dyr, runt en hundring i månaden

Den täcker som en halvförsäkring menar du? en garageförsäkring brukar väl nämligen inte täcka skador som uppkommit om hojen välter i garaget eller om man råkar tappa den.

Hade Garageförsäkring hos Folksam på min GSXR1100 och den täckte skador/ skadegörelse, brand, stöld om man råkar välta hojen så blir det förmodligen en skada och Folksam hade dessutom inga krav på att ha hojen i Garage. Måsta bara vara avstäld! Parkerad på gata hade ingen betydelse och då kan ju vem som helst välta hojen!:yoparty :yoparty Jag betalade ca:7kr/dygn=ca:2500kr/år dock en gammal 93:A

Last edited:
Hade Garageförsäkring hos Folksam på min GSXR1100 och den täckte skador/ skadegörelse, brand, stöld om man råkar välta hojen så blir det förmodligen en skada och Folksam hade dessutom inga krav på att ha hojen i Garage. Måsta bara vara avstäld! Parkerad på gata hade ingen betydelse och då kan ju vem som helst välta hojen!:yoparty :yoparty Jag betalade ca:7kr/dygn=ca:2500kr/år dock en gammal 93:A

Det var därför jag raderade mitt inlägg, kollade runt och såg att man kunde ha vagnskada vilket är perfekt som du säger om man har hojen ute på gatan eller en parkeringsplats :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park