Försäkring långtripp utomlands

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Tänkte vi kunde upplysa varandra om hur vi bäst skyddar oss mot oönskade konsekvenser när vi rullar ut från vårt trygga land.

"Vägassistans" är det bra?

Finns det massförsäkring för t ex mina ägda fordon? Eller måste man teckna per fordon?

MHRF och således helförsäkrad i Folksam. Fick punktering, bakdäcket sprack, så det var bara bärgning som gällde. Ringde SOS International. Löste sig även om det inte gick snabbt. Anlände en dag senare till Penkridge men eftersom det var på en 30-sträcka, utanför en hojåkares hus, och inte på motorväg slapp jag ambulanstransport!

Har du helförsäkring är du väl täckt?

Det beror på vd du menar med långtripp? Ska du till Afghanistan? Eller Norrland? Lite olika förutsättningar.

Inom Europa lär din vanliga försäkring gälla som vanligt.

-Edit- långtripp, inte långstrump

Last edited:
Tackar boys. Kollade upp lite grejer igår och det verkar som att en halvförsäkring täcker behovet för vägassistans i eu-länder, samt länder inom "gröna kort" området, utom Albanien tydligen. Där måste man köpa en extra försäkring vid gränsen.

Camilla vill ta en liten tripp genom Norge, med bil nu ett par dagar, och då blev hon nojjig över "om det händer nåt". Som vanligt säger jag att det händer aldrig nåt så det är därför vi vill ut på äventyr ;)

Dock lutar det senare åt en liten eu-tripp, på hoj (troligtvis min Harlye), och då kommer jag behöva utöka min trafikförsäkring till en halvförsäkring. Och på just den hojen. Det verkar inte finnas en försäkring som täcker alla mina hojar i klump på resa genom eu. Men jag letar.

Vägassistans, skador på egna fordonet och andra småkostnader kan man betala själv. Brukar bli billigast på lång sikt.

Trafikförsäkring, Europeiska sjukförsäkringskortet och rätt hemförsäkring/reseförsäkring.

Europeiska sjukförsäkringskortet, även kallat EU-kortet, ger rätt till nödvändig vård i andra EU- och EES-länder, samt Schweiz, på samma villkor som landets egna invånare. Det täcker dock inte kostnader för hemtransport, till exempel med ambulansflyg, eller planerad vård. För att få ersättning för sådana kostnader behöver du en separat reseförsäkring, som ofta ingår i hemförsäkringen.

Kan gå att få via Jinert eller Havator tror jag.

Fan...vad taskig jag är, men det är för att jag inte har semester ännu, och solen skiner....
Ja alltså vad dom använder för utrustning är ju ointressant. Och jag har inte semester jag heller eftersom svensk sommar är ett lol med 18 grader(max) och 14 timmars regn/dygn för att sen bli attackerad av knott/mygg/blindknaggar.

Ja alltså vad dom använder för utrustning är ju ointressant. Och jag har inte semester jag heller eftersom svensk sommar är ett lol med 18 grader(max) och 14 timmars regn/dygn för att sen bli attackerad av knott/mygg/blindknaggar.
Men....det är ju perfekt hojväder! ;)

• Gilla
Reaktioner: DaK
Eftersom rubriken säger ”långtripp” utan att speca vad det innebär så tipsar jag om att även kolla upp maxlängd för utlandsvistelse i dom relevanta försäkringarna.
Min hemförsäkring (TryggHansa) säger max 30 dagar utanför Sverige och mina mc-försäkringar som för tillfället är hos If säger också 30 dagar.

Det är inte en ”långtripp” för mig, så för länge resor än så behöver dom kompletteras 🙂

• Gilla
Reaktioner: DaK
Back