Försäkring Ktm superduke 990

Man ska inte skämmas när man kör Retro 750, man ska njuta av dom vilda 86 pållarna och totala avsaknaden av framhjulslyft. :D
Jag e 36, zon 1, haft hojkort sen urminnes tid och betalar 360kr månaden för halvförsäkring på Svedea. :yoparty
Och gsx750 är en mycket bra allroundhoj. Inte ngn bushoj alls men mycket trevlig att köra.
Speciellt i stadstrafik.

Lycka till med hojvalet.:tummenupp

Hehe nejdå, Jag struntar i vad andra tycker jag skaffar en hojj jag tycker om :) Det är säkert en supertrevlig hoj men tyvärr tror jag :) inte att det är något för mig. Jag ska väl förhoppningsvis hitta nån hojj nångån :D Tack så hemskt mycket för svaret :)

Köp en annan hoj!

SDn är inte den bästa nybörjarhojen, definitivt inte om man ska träna krypkörning och sånt på den. Den lär knappast försvinna från marknaden heller ;)

Förresten. Skulle nog inte rekommendera SD som övningskörningshoj. Jag har den förvisso som första hoj. Allt under 3000varv kräver tillpassning med koppling. Hojen är jäkligt mycket gas eller broms och det gör den bra men att öva konbanan njae. Fine när man kan men att lära sig på...

Jag valde SD som förstahoj, och jag körde upp på den. Det gick finfint. Jag lät en tjejkompis utan körkort (Hon har aldrig ens testat att köra en motorcykel tidigare utan hennes erfarenhet var skoter..) köra runt på en stoor parkering. Hon hade absolut inga problem att köra iväg mjukt och försiktigt utan kärringstopp.

Superduken är to be honest ingen svår hoj att hantera. :fakta

Jag valde SD som förstahoj, och jag körde upp på den. Det gick finfint. Jag lät en tjejkompis utan körkort (Hon har aldrig ens testat att köra en motorcykel tidigare utan hennes erfarenhet var skoter..) köra runt på en stoor parkering. Hon hade absolut inga problem att köra iväg mjukt och försiktigt utan kärringstopp.

De låter ju toppen! :D Det blir vad man gör de till tror jag :)

En sd är bland de sämre alternativen man kan välja till att öva krypkörning och konbana med. Välj en sävlig r4 till att börja med..
Sd:n är max attack/max broms för att den ska komma till sin rätta. Skitkul när man börjar få lite knas på grejerna. Det går fortare att lära sig köra på något mindre explosivt men det går naturligtvis. R:en är verkligen snygg! SM(r):en är ett bra mycket trevligare alternativ om man kör mer gata än bana.

Det finns grader i helvetet ska du veta
Köp om du är insnöad på den. Går det så är du lycklig annars byt :)
De är somsagt jäkligt snygga dedär med ett R på.

Ja man ska gå efter hjärtat:) Vi får se vad det blir för hoj, Dock blir drt ingen r om det blir en SD

Och du jämför den med de övriga 16 hojar du haft då eller?

Ingen hävdar att det inte GÅR. Men det är LÄTTARE på andra hojar. Jag har haft 2 LC8or, literklubbor, 600or, 600racers, mindre japstwinnar och spenderat en del tid med en förhatlig glidare.

Efter racehoj och den vidriga glidare så kommer SDn på listan över olämpliga förstahojar. Världens bästa hoj? - förmodligen. Världens bästa förstahoj? - knappast

Ingen hävdar att det inte GÅR. Men det är LÄTTARE på andra hojar. Jag har haft 2 LC8or, literklubbor, 600or, 600racers, mindre japstwinnar och spenderat en del tid med en förhatlig glidare.

Efter racehoj och den vidriga glidare så kommer SDn på listan över olämpliga förstahojar. Världens bästa hoj? - förmodligen. Världens bästa förstahoj? - knappast

Självklart litar jag på er som har lång erfarenhet och har provat på många olika cyklar, Men varför är den inte en bra första hoj, Normal körning tror jag inte kommer vara några problem för mig iaf, Bara för man har en hoj som är ready to race behöver man ju inte go all in. Jag vill ha en superduke för jag älskar utseendet och karaktären på motorn, och om man klarar av den eller inte får ma väl själv bestämma eller "märka" jag är ändå glad över tipsen jag fått och jag har förstått att många tycker det är en olämplig första hoj men den är ju så fruktansvärt underbar!

Självklart litar jag på er som har lång erfarenhet och har provat på många olika cyklar, Men varför är den inte en bra första hoj, Normal körning tror jag inte kommer vara några problem för mig iaf, Bara för man har en hoj som är ready to race behöver man ju inte go all in. Jag vill ha en superduke för jag älskar utseendet och karaktären på motorn, och om man klarar av den eller inte får ma väl själv bestämma eller "märka" jag är ändå glad över tipsen jag fått och jag har förstått att många tycker det är en olämplig första hoj men den är ju så fruktansvärt underbar!

V-twin överlag går rätt hårt på låga varv, SuperDuken tillhör tom en av de värre gällande det. Det är samtidigt det som gör SDn så underbar, den vill alltid ha mer mer mer mer mer... Men det är inte önskvärt när man ska spendera 90% av tiden strax ovan tomgång som när man övar krypkörning.

Dessutom är den betydligt tyngre än de förslag du fått vilket också påverkar.

När du väl har kortet och ska lära dig köra så är det lite annorlunda dock. Men de tidiga modellerna (<06) var rätt vassa i chassiet, i mina ögon på ett bra sätt, men lite oförlåtande om man pressade grejerna och inte gör saker rätt. Dock är chassie och bromsar helt F*ing amazing för att va en standardhoj.

Och, den kostar som du redan lärt dig betydligt mer att försäkra. Den kostar också betydligt mer i däck, service och soppa än 600orna du fått tips om ovan.

För mig är den värd varenda krona (om jag nu ville ha en gathoj) för det är en grym maskin. Men för att ta kortet på och köra sina första mil?

Nästan alla som skapar såna här trådar lever i nån sorts villfarelse om att man måste ha den hoj man köper som första i minst 2000 år. Köp nåt att ta kortet på - byt. Köp nåt att ha din första säsong - byt. Köp en SD och börja åk bana - efter två säsonger vill du inte åka gata alls och undrar varför du la så mkt pengar på kortet till att börja med, tar licens och köper racehoj istället ;)

Om du helt har snöat in på SDn så köp den då. Inte svårare än så, och den kommer inte spontanantända för att du inte kan skrapa motorkåpor med den (än).

---------------------------
Och håll lite som regel (ser att du är nyreggad) att ta saker med en nypa salt när folk tipsar om sina egna hojar. Mer regel än undantag och till slut kommer alla ha samma hoj om man skulle lyssna på "alla" ;). Det gäller inte den här tråden eller mitt aningens dramatiska utfall mot Fordon (som ofta har vettiga saker att komma med) utan generellt på hela forumet.

Nej nej, det jag menar är att det är ett icke-problem. Att det kan rycka och att den är lite rå säger jag inte emot. Jag menar bara att det inte är ett problem eller ett hinder. På samma sätt som att avsaknaden av ABS inte är ett problem trots att man ska köra en inbromsning från 70 och 90.

humm.. haft kortet knappt ett år, 30 år, betalar 135kr månaden halvförsäkring för gammelhojen när den är påställd och 2200:- per år för halvförsäkrad Ducati 900SS hos svedea.

Har legat och läst på forumet hela natten och kollat blocket, Jag är fortfarande nerkärad i SDn ävrn fast den egentligen bara har sina nackdelar mot en nybliven mc förare, Den är inte ultimat första hoj, dyr i försäkring, dyr i underhåll, Ändå kan jag inte riktigt släppa taget om den, Känns inte som jag är en sån kille som kör sporthoj egentligen dock har jag ändå kollat in Cbr 600rr, Gsxr750/1000 och Yzf r1000, Villken av dom hojjarna kan ni rekomendera? eller är dom lika dåliga första hojjar med? Vad finns det för andra streetfighters som är bra alternativ till superduken men so. är biligare i försäkring och drift? Tack för alla svar jag fått! Det värmer men samgidigt blir det ännu rörigare i min skalle:va

Vil bara säga en sak till, Jag kommer inte köpa någpn er6a eller liknande, Tycker det känns för litet, Som jag nämt tidigare har jag kört cross (450). Och ävrn fast man skaffar en lite mer "vuxen " hoj som flrsta hoj behöver det inte betyda att man kommer köra där effter.

Last edited:
Jag hade en Honda CB1000R tidigare (vet att du inte ville ha Honda) men den är helt underbar att köra och har en jämn fin motorgång om man vill ha en smidig hoj att träna krypkörking med. Och jag tycker iallafall den är riktigt snygg med! Vet att vissa körskolor har den som skolhoj.
Borde vara lite billigare än SD:n att försäkra.

Kolla SMT:n, den har gått ner i försäkringspremie i år. Fast det är ju inte riktigt vad du ville ha. (Men iallafall en LC8)

Verkar vara en skit rolig hojj, men är den verkligen bra att åka längre resor p Tjejens föräldrar bor 20 mil bort så det blir lite resor

Ska du köra lite längre är SMT:n riktigt skön, man sitter jäkligt bra ooch har samtidigt en riktigt rolig hoj!

Har du kollat på en Triumph Street Triple? Trevlig karaktär på motorn och lättkörd. Borde vara utmärkt hoj att ta kortet på och jag vet flertal som steker literklubborna på bana meed en Street Triple.

Varför inte en Duke 690 om du nu är inne på KTM? Många körskolor som kör med den hojen i Göteborg.

Har du kollat på en Triumph Street Triple? Trevlig karaktär på motorn och lättkörd. Borde vara utmärkt hoj att ta kortet på och jag vet flertal som steker literklubborna på bana meed en Street Triple.

Varför inte en Duke 690 om du nu är inne på KTM? Många körskolor som kör med den hojen i Göteborg.

Street triplen har jag kollat på faktiskt, Verkar vara en riktigt trevlig hoj det med, Men är dom biligare i föraäkring och underhålm än en SD?

Duke 690 är säkert rolig men faller mig inte i smakem tyvärr. men tack för tipset! Det uppskattas :yoparty

Back