Försäkring Ktm superduke 990

Markuiis

Go hard or go home!
Gick med
10 Sep 2013
Hoj
KTM Superduke 990 -08
Hej! Hade tänkt mig att köpa en ktm superduke 990 som första hoj och att övningsköra på. Håller på.att ta kortet och blir klar i vår. Jag har ringt runt och kollat vad försäkringen skulle hamna på och nu börjar jag tveka på om jag kommer ha råd, Jag har ringt till alla tånkbara bolag och det biligaste jag har hittat är 19000:- för en helårs helgörsäkring. Jag 26 år gamal och bor utanför en liten stad på landet. Någon som har några förslag på någon försäkring? ellet någon som har en superduke och är i min ålder?

Hoppas inte mina drömmar går åt helskotta bara för en jäkla försäkring :/

/Markus

Det är inte ålder, ort eller hoj som är problemet. Men du har ju inget körkort!

När man haft kk i 5 år är superduken sjukt billig på t.ex bilsport&MC. Jag betalade typ 4-5000 för min när jag hade den och var <30.. Men hade ju haft körkort sen 90-talet iofs.

Det är inte ålder, ort eller hoj som är problemet. Men du har ju inget körkort!

När man haft kk i 5 år är superduken sjukt billig på t.ex bilsport&MC. Jag betalade typ 4-5000 för min när jag hade den och var <30.. Men hade ju haft körkort sen 90-talet iofs.

Okej, Jo jag förstod nästan att det va så, Har ringt runt till alla bolag, Så det finns väl inget annat att göra än att ta en halvförsäkring och hpppas på det bästa eller börja leta annan hoj :(:va

Okej, Jo jag förstod nästan att det va så, Har ringt runt till alla bolag, Så det finns väl inget annat att göra än att ta en halvförsäkring och hpppas på det bästa eller börja leta annan hoj :(:va

Köp en annan hoj!

SDn är inte den bästa nybörjarhojen, definitivt inte om man ska träna krypkörning och sånt på den. Den lär knappast försvinna från marknaden heller ;)

Köp nån billig lättkörd hoj typ ER6, XJ6 eller liknande (finns massa att välja på, nämnde de vanligaste bara). Ta kortet, kör lite och byt när du känner att du vill/måste/behöver..

Sibylla-status är en sak, och SDn är roligare/lättare att slanga med än en XJ6a.. Men vill du lära dig köra "på riktigt" så går det förmodligen fortare för dig att få koll om du inte behöver ha sån jävla respekt för hojen. Den respekten (läs: rädslan för 200 hk) kan man köpa sig senare också om det är så.

Köp en annan hoj!

SDn är inte den bästa nybörjarhojen, definitivt inte om man ska träna krypkörning och sånt på den. Den lär knappast försvinna från marknaden heller ;)

Köp nån billig lättkörd hoj typ ER6, XJ6 eller liknande (finns massa att välja på, nämnde de vanligaste bara). Ta kortet, kör lite och byt när du känner att du vill/måste/behöver..

Sibylla-status är en sak, och SDn är roligare/lättare att slanga med än en XJ6a.. Men vill du lära dig köra "på riktigt" så går det förmodligen fortare för dig att få koll om du inte behöver ha sån jävla respekt för hojen. Den respekten (läs: rädslan för 200 hk) kan man köpa sig senare också om det är så.

Jo det har du rätt i, jag har dock kört cross innan så grunderna kan jag. Tyvärr verkar det inte hjälpa att köpa en annan hoj. Kollade vad en z750 skulle kosta på bilsport mc, 22000:- helår, hon sa att det är min ålder som är problemet, hade jag varit 30 så hade jag betalat 6000:-

Man kan ju också vända på det och fråga;

Varför är det så dyrt för småpojkar, speciellt sådana utan körkort, att försäkra en Super Duke 990?

Många rekommenderar ju z750 som första hoj för den är lätt att hantera och billig att försäkra. Men jag tycker inte 22k är billigt :confused:

Kolla hur mycket en gsx750 kostar att försäkra! Sen åker du och skäms i ett antal år så ska du se försäkringen är mycket mera fördelaktig i plånboken. Eller köp en hoj från tidigt 90-tal så hamnar du på under 1500 hos svedea.

Kolla hur mycket en gsx750 kostar att försäkra! Sen åker du och skäms i ett antal år så ska du se försäkringen är mycket mera fördelaktig i plånboken. Eller köp en hoj från tidigt 90-tal så hamnar du på under 1500 hos svedea.

Vet inte om jag har det tålamodet :gnissla

låter som om det har med att du inte har körkort för att det blir dyrt, min gsr750 försäkrar jag på bilsportmc för 10k hel på 24+försäkring då jag blir 24 iår, bor i en mellanstor stad.

Det är dyrt för att "små pojkar" inte passar så bra i cameltoe. Försäkringsbolagen gör oss alla en tjänst.

till TS: varför duger ingen anan hoj? varför så viktigt med helförsäkring? ta en äldre billigare hoj och kör halv/trafik

låter som om det har med att du inte har körkort för att det blir dyrt, min gsr750 försäkrar jag på bilsportmc för 10k hel på 24+försäkring då jag blir 24 iår, bor i en mellanstor stad.

Det va ju shysst pris, Konstigt att z750 är 10k Dyrare att försäkra än en gsr 750:va

Det är dyrt för att "små pojkar" inte passar så bra i cameltoe. Försäkringsbolagen gör oss alla en tjänst.

till TS: varför duger ingen anan hoj? varför så viktigt med helförsäkring? ta en äldre billigare hoj och kör halv/trafik

Jag kanske gillar superduken :) Men inte försäkringen.. Jo jag kolla ju upp en z750 med men den va lika dyr som superduken. Jag skullr kunna tänka mig en annan hoj men inte en 90 talare. jag släpper miyt bilintresse för att lämna plats till en mc, och känner att jag vill köpa nåt hyffsat rejält, Inge för jag är en person som kör som en galning men just känslan att det finns kraft om man vill. Och även utseendet

Allt handlar på ålder och hur länge du haft kortet.. Bor i storstad och pröjsar 4500:-hel/hel

Tänk på att Svedea har 10.000:- i självrisk vid stöld på ALLA KTM

Kolla på en Honda VTR 1000 f från 90-talet. Går att köpa från 20 lök och uppåt. Borde va hyggligt billig i försäkring. Jag betalar 2600 helår, halvförs. Nu är jag en gammal gubbe (44) som haft kort i 23 år.

Det va ju shysst pris, Konstigt att z750 är 10k Dyrare att försäkra än en gsr 750:va

tror min gsr är lite dyrare än en z750 på mig också så borde ha med att du inte har körkort och därmed inga skadefria år.. låter rimligt med tanke på att som du säger att en z750 kostar 22k hel för dig kostar ungefär en zx10r-08 på mig.

tror min gsr är lite dyrare än en z750 på mig också så borde ha med att du inte har körkort och därmed inga skadefria år.. låter rimligt med tanke på att som du säger att en z750 kostar 22k hel för dig kostar ungefär en zx10r-08 på mig.

Kan va så, Men jag har ju ringt till dom ochdet hade med åldern att göra sa hon. Frågan är om man vågar ha en superduke halvförsäkrad eller om det är idiotiskt

Back