Försäkring KTM, hur resonerar ni?

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Ni som kör KTM, kör ni hel eller halvförsäkring? Jag menar, plasten är så "billig" så det kanske lönar sig att köra halv? Slår inte så mkt i pengar dock, men hur resonerar ni andra?

Kan ju kännas skönt med hel även om det är "billigt" att fixa till om man vurpar!?!? Kanske ofta går sönder mkt mer än plasten vid bakhjulsöva?! :va
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Vad blir skillnaden på hel och halv för dig då?
Jag resonerar iaf att det är bättre att lägga till 100:- per månad för att få helförsäkring. Hur resonerar du?
 

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
Är det så att man resonerar inför några hundringar inför en försäkring så ska man nog inte ha något så kostsamt som SM (kanske hoj) överhuvudtaget!

(Vet dock EJ vad skillnaden mellan hel/halv i pris är, pyntar 3400 hel/hel så)
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
offroad förs på bilsport o mc. kostar ju inte mycket. 3400 hel/hel (innan jag fick körkort (för mig då)) är väl egentligen inget att tveka på..
 

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
Fast då måste man väl ändock vara 24 om man ska försäkra på BS och MC?

(Såg nu att vederbörande trådskapare var 28 så)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Är det så att man resonerar inför några hundringar inför en försäkring så ska man nog inte ha något så kostsamt som SM (kanske hoj) överhuvudtaget!

(Vet dock EJ vad skillnaden mellan hel/halv i pris är, pyntar 3400 hel/hel så)

Vad är det som är kostsamt med en supermotard egentligen? :va

Jag resonerar som så att helförsäkringen kostar mig 4000 kr/år mer än halvförsäkringen. 4000 kr är nästan fyra stycken plastkit och efter sex krascher med hojen - majoriteten på bana - så har den kostat mig hiskeliga 400 kr i reservdelar. ::eek:

Visst, plasten har lite skavsår men den är hel. Och jag har brutalt roligt. Dessa 4000 kr / år kan jag lägga på soppa istället, det går åt. Att helförsäkra en motard känns verkligen som att kasta pengarna i sjön.
 

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
Nej, har amn en 625a så kanske den går under "lok"-segmentet med service var 2000de-mil! Kul för dig som slipper motorrenoveringar och annat bös som behövs på andra hojjar!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nej, har amn en 625a så kanske den går under "lok"-segmentet med service var 2000de-mil! Kul för dig som slipper motorrenoveringar och annat bös som inte behövs på andra hojjar!

Är du rolig eller? Samma serviceintervaller som 660:n. Samma förgasare som 660:n och tror du dina 29 kubikcentimeter extra ger så jäkla mycket? Min väger 8 kg mer men det märker man knappt. Ja, jag har provat. Jag har lika mycket motorrenoveringar som du. Jag tror herrn ska ta och tagga ner och tänka lite på vad han säger innan han uttalar sig igen. :pannkyss
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jag har helförsäkring ifall jag skulle krocka med en bil eller totalskrota hojen vid nån vurpa,skulle kännas jävligt onödigt att snöra 50-60 tusen i sjön bara för att man vill spara in en tusenlapp per år.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Jag har helförsäkring ifall jag skulle krocka med en bil eller totalskrota hojen vid nån vurpa,skulle kännas jävligt onödigt att snöra 50-60 tusen i sjön bara för att man vill spara in en tusenlapp per år.



håller med du... de e ju inte repig plast man oroar sig för......även om min plast e dyr. :tungan
 

Ultraboy

Oldie
Gick med
20 May 2007
Ort
norrköping
Hoj
YAMAHA R6 -99
men va fan....8000 i självrisk på vagnskada på en motard? Är dom dumma i hela huvet? Vem har räknat fram det? Ungefär som trafikförsäkringföreningens avgift för mc. 229 kr om dan. Så när jag flyttade (och hade lite stökigt i räkningshögen) så passade dom asen på att slå mig i huvet med 9 dagar. Dyraste försäkring för mc + 10%. Vem har 206kr/dag i försäkring? Byråkratskitar , burn motherfuckers burn!!!
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Sålänge jag köra gatan kmr jag köra helförsäkrat då det är så billigt.

Rätt mkt dyra saker som instrumentering etc som kan gå sönder om man slår över.
Inte kul o repa avgassystemet heller.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
har 4900 i helförsäkring helår och 3000 i självrisk, känns som det är värt det om olyckan skulle vara framme, det KAN ju faktiskt gå sönder fler saker än bara plasten...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
När jag blev påkörd för några år sedan, klarade sig det mesta på hojen (gaffel o.d.), men bakramen blev sned och helsystemet buckligt, samt att diverse småsaker behövde fixas. Allt gick på ca 20.000 så det var tur att hojen var fullt försäkrad och att den påkörande bilisten fick stå för självrisk m.m. Så för gatkörning behåller jag gärna helförsäkringen.
 

copse

Guest
Jag har vurpat några gånger, plasten blir aldrig repad, om man inte typ slår över på slangen i 100 kanske. Annars är det alltid styret, ljuddämparna, fotpinnarna/växel/broms, som blir repade, du måste ha kraschpuckar annars är svingen och framgafflarna snabbt repade :)

Jag har fö helfs hos bilsport & mc
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
När jag blev påkörd för några år sedan, klarade sig det mesta på hojen (gaffel o.d.), men bakramen blev sned och helsystemet buckligt, samt att diverse småsaker behövde fixas. Allt gick på ca 20.000 så det var tur att hojen var fullt försäkrad och att den påkörande bilisten fick stå för självrisk m.m. Så för gatkörning behåller jag gärna helförsäkringen.

I ditt fall(om det inte var ditt fel) går dina skador på bilistens försäkring så du hade inte behövt mer än trafikförsäkring.
 
Last edited:

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
I ditt fall(om det inte var ditt fel) går dina skador på bilistens försäkring så du hade inte behövt mer än trafikförsäkring.

Ja i det fallet spelar det ju ingen roll.

Ska kolla över igen och kolla på skillnaden. Blir antagligen att ha den på hela året iaf, man vet ju aldrig när det ljusnar efter vintern =)

Får bli o köpa puckar, s-racing bra på ktm? =) Ska in o kika!!!

Ngn som har beggade för en billig slant? Hör av dig isf :tummenupp
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
betalar 6600kr hel/hel på bilsport & mc..

hade sistaminuten panik så inte kollat alternativen, men 6000kr i självrisk vid vagnskada och 10 000kr vid stöld (20 000kr vid stöld utan 2 lås +garage) känns som en blåsning..

Hojen är värd 38.000kr. Och känner jag försäkringsbolagen rätt så skriver dom dessutom ner värdet friskt..:mad:
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
betalar 6600kr hel/hel på bilsport & mc..

hade sistaminuten panik så inte kollat alternativen, men 6000kr i självrisk vid vagnskada och 10 000kr vid stöld (20 000kr vid stöld utan 2 lås +garage) känns som en blåsning..

Hojen är värd 38.000kr. Och känner jag försäkringsbolagen rätt så skriver dom dessutom ner värdet friskt..:mad:


försäkringsbolagen ger alltid ett skambud första gången om ens hoj blir stulen men man får överklaga de 1-2 gånger så brukar man få ut rätt värde sen...
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top