Försäkring/invalidfråga

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Då det inte handlar om mcförsäkring och inte bara om försäkringen så hoppas jag att jag postar rätt.
Jag har just fått ett preliminärt utlåtande av mitt fb som hade hand om personskadebiten på mc-förs.
Jag har bedömts som 10% invalidiserad av sviterna från olyckan för 4år sen och får ett 6-siffrigt belopp som jag tycker låter väldigt högt och bra.
Hur mycket har ni fått som råkat ut för liknande invalidisering?
Kommer den 10% invalidiseringen påverka min chans att skaffa jobb i framtiden om jag väljer att byta jobb eller blir uppsagd från mitt nuvarande jobb?
Är det nåt som hänger med en resten av livet och gör att jag får svårt/omöjligt att få vissa fordonsbehörigheter och/eller gör att jag inte kan få vissa jobb så känns ju beloppet genast lite lite tom.

Det kan påverka om du t.ex ska byta försäkringsbolag eller teckan någon ny försäkring i framtiden. Kan hända att du får högre premie eller t o m inte får teckna en viss försäkring.

Lycka till! :)

Invaliditetsersättning för en skada inträffad för fyra år sedan utgår med 155 700 kr om den skadade var 20 år vid invaliditetens inträde. Vid 30 års ålder blir beloppet 145 100 kr. Det finns tabeller som avgör vilken ersättning som skall utgå. I beloppet ingår ersättning för anspänning i arbete och olägenheter till följd av skadan. Alla som råkat ut för skada vid samma tidpunkt som du får ersättning enligt schablon. Du behöver alltså inte fundera över om denna är rätt eller fel, bara kolla att man tillämpat schablonen rätt. Däremot kan man ju alltid fråga sig om försäkringsbolagets läkare gjort en korrekt invaliditetsbedömning. Varje procent är värd en nio-tio tusen i det häradet.

Det finns folk med tio procents invaliditetsgrad som är helt förtidspensionerade och det finns de med dubbelt så hög som arbetar heltid. Det finns alltså ingen direkt koppling mellan de tio procenten och vad du kan klara i arbetslivet. Det beror på hur skadan ser ut.

Invaliditetsersättning för en skada inträffad för fyra år sedan utgår med 155 700 kr om den skadade var 20 år vid invaliditetens inträde. Vid 30 års ålder blir beloppet 145 100 kr. Det finns tabeller som avgör vilken ersättning som skall utgå. I beloppet ingår ersättning för anspänning i arbete och olägenheter till följd av skadan. Alla som råkat ut för skada vid samma tidpunkt som du får ersättning enligt schablon. Du behöver alltså inte fundera över om denna är rätt eller fel, bara kolla att man tillämpat schablonen rätt. Däremot kan man ju alltid fråga sig om försäkringsbolagets läkare gjort en korrekt invaliditetsbedömning. Varje procent är värd en nio-tio tusen i det häradet.

Det finns folk med tio procents invaliditetsgrad som är helt förtidspensionerade och det finns de med dubbelt så hög som arbetar heltid. Det finns alltså ingen direkt koppling mellan de tio procenten och vad du kan klara i arbetslivet. Det beror på hur skadan ser ut.

Jag var inte 20 ens när det inträffade(fyller sent) och körde mellanklassare.
Jag har gått omkring och tänkt på att byta jobb från riktigt tungt(lastbilsmek) till något lättare med minst lika hög efterfrågan(svetsare) som jag skrivit i en tidigare tråd.
Jag ska prata med arbetsförmedlingen om det på måndag är det tänkt, om alternativet till att bli sjukpanschis för att man slitit ut kroppen på grund av sviterna av mcolyckan. Kanske kan det gå att få dom att hjälpa mig hitta nytt jobb då? Svetsare vill jag ju utbilda mig till men det kostar ju om dom inte godkänner det.....

Jag fick 8% vid min smäll å då strök min mjälte o ena njuren med. plus en massa ärr läs:skrubbsår.
Fick väl ut närmare 200 papp från fb......

ok, Hur mycket av dom pengarna var för själva invaliditeten?
Kommer du ihåg det så vore det jättebra!
Hur länge sen var de det hände?

Dagspriset på en mjälte ifråga om medicinsk invaliditet är 28 000 kr.
En njure ger fem procents medicinsk invaliditet, så om totalen blir åtta procent är övriga skador inte särskilt allvarliga. Förmodligen mycket ärr, vilket ger hög ersättning om man är av yngre datum...

Dagspriset på en mjälte ifråga om medicinsk invaliditet är 28 000 kr.
En njure ger fem procents medicinsk invaliditet, så om totalen blir åtta procent är övriga skador inte särskilt allvarliga. Förmodligen mycket ärr, vilket ger hög ersättning om man är av yngre datum...
Det utgår ju även ersättning för eventuella hjälpmedel,neoprenskydd m.m .Jag har fått en 10% skada vid en bilkrock, o senare en 15% skada vid en annan olycka med mc.Fick en ersättning av trafikskadenämnden på schablonbeloppen,men även en klumpsumma för ovan nämnda hjälpmedel som till o med överskred invaliditetsersättningen.Jag krigade i 5 år med hjälp av en skadekonsult,o kan säga att utan honom hade jag gett upp totalt.F-bolag står inte högre i kurs hos mig än maffiosos.Riktiga slingrare.Min konsult kostade dessutom inte en krona,för motparten betalade hans räkning oxå.

I trafikförsäkringen ja. I en olycksfallsförsäkring beror ju beloppen på hur många basbelopp försäkringen är på. Eller hur?

Det utgår ju även ersättning för eventuella hjälpmedel,neoprenskydd m.m .Jag har fått en 10% skada vid en bilkrock, o senare en 15% skada vid en annan olycka med mc.Fick en ersättning av trafikskadenämnden på schablonbeloppen,men även en klumpsumma för ovan nämnda hjälpmedel som till o med överskred invaliditetsersättningen.Jag krigade i 5 år med hjälp av en skadekonsult,o kan säga att utan honom hade jag gett upp totalt.F-bolag står inte högre i kurs hos mig än maffiosos.Riktiga slingrare.Min konsult kostade dessutom inte en krona,för motparten betalade hans räkning oxå.

Tur dårå att försäkringsbolaget hade den goda smaken att utan att knota åtminstone betala dina ombudskostnader.:)

Självfallet utgår ersättning även för olika typer av kostnader. Det kan bli mycket pengar om det föreligger behov av något särskilt hjälpmedel etc. När man talar om schabloniserade ideella ersättningar för skador inträffade efter 2001, bör observeras att kostnadsersättningar inte ingår i schablonen. Dessa ersätts separat efter individuell utredning.

I trafikförsäkringen ja. I en olycksfallsförsäkring beror ju beloppen på hur många basbelopp försäkringen är på. Eller hur?

Han skrev ju att det gällde ersättning från MC-försäkringen, så jag tog mig friheten att redogöra för vad han fick från trafikdelen, ja. Olycksfallsförsäkring är något annat. Där kan man aldrig uttala sig om ersättningsnivån utan att ha studerat försäkringsvillkoren först. Ersättningen är avhängig storleken på invaliditetskapitalet.

Last edited:
Du behöver ju inte skriva i CV'n att du är 10% invalidiserad.
det är ju en utbetalning, bara att tacka och ta emot.

Han skrev ju att det gällde ersättning från MC-försäkringen, så jag tog mig friheten att redogöra för vad han fick från trafikdelen, ja. Olycksfallsförsäkring är något annat. Där kan man aldrig uttala sig om ersättningsnivån utan att ha studerat försäkringsvillkoren först. Ersättningen är avhängig storleken på invaliditetskapitalet.
Precis. Jag ville bara tydliggöra detta, då det florerar så många vanföreställningar om vad olika skador är "värda".
Man kan i vilket fall som helst vara tvärsäker på en sak; det är riktigt taskig timpenning på pengar man får vid kroppskador.

Hur blir det med min separata olycksfallsförsäkring? får jag samma belopp där med? Där har jag inte fått nåt då dom väntade på utlåtandet från min mcförsäkrnings personskadebolag.

Hur blir det med min separata olycksfallsförsäkring? får jag samma belopp där med? Där har jag inte fått nåt då dom väntade på utlåtandet från min mcförsäkrnings personskadebolag.
Beror som sagt på hur många basbelopp försäkringen är på.

Trådkappning is da shit!

Förlåt, men jag lånar tråden lite grann.
Jag skar mig i handen för drygt ett halvår sen, det resulterade i att jag har förlorat ca: 50% av min styrka i vänster pekfinger.
Och att jobba som elektriker med ett trasigt pekfinger är inte det roligaste, speciellt när det gör ont var enda gång jag böjer det.
När jag var och kollade upp mitt finger sa dom att det hade kanske gått för lång tid för en operation och att det kanske skulle läka ihop av sig själv, men efter 6 månader tycker jag det borde läkt.

Är detta något man kan få ersättning för?
Det är alltså ingen arbetsskade då jag gjorde illa mig på fritiden, besökte heller inte något sjukhus eller liknande.:va

Är detta något man kan få ersättning för?
Det är alltså ingen arbetsskade då jag gjorde illa mig på fritiden, besökte heller inte något sjukhus eller liknande.:va

Anmäl till ditt olycksfallsförsäkringsbolag. Det är nog för tidigt att bedöma kvarstående besvär efter ett halvår. Man väntar i allmänhet minst ett år med det. Man kan lämpligen fråga behandlande läkare om denne anser skadan stationär. Vänta inte med anmälan, då det kan leda till preskriptionsinvändingar när man väl får tummen ur efter X antal år.

Problemet i ditt fall kan vara om du inte sökt läkare någorlunda akut. Tycker dock ej man skall överdriva det bekymret då det räcker med att konstatera att skadan beror på ett utifrån kommande våld för att ersättning skall utgå från olycksfallsförsäkring.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg